Transport- och kommunikationsverket Traficom har uppdaterat föreskriften Tekniska krav på bilar och bilsläpvagnar. Alternativa nationella krav som är lättare för tillverkarna har fastställts för EU-kraven för nya fordon.
EU:s allmänna säkerhetsförordning (EU) 2019/2144 och uppdateringen av bilagorna i ramförordning om bilar och släpfordon till dem (EU) 2018/858 medför nya krav för nya fordon. Flera förarassistanssystem blir obligatoriska för nya bilar. Nu finns det nationella alternativ för en del av dessa krav.
”Vårt mål är att underlätta konstaterandet av överensstämmelse med kraven för fordon som tillverkas i små serier och som enskilda exemplar och på så sätt beakta behoven hos till exempel finska små tillverkare och tillverkare av överbyggnader", konstaterar specialsakkunnig Juhani Puurunen.
På fordonet tillämpas kraven enligt dess klassificering
Kraven på fordonstillverkning i flera etapper och krav för fordon som importeras från utanför EU har förtydligats. När det gäller nya krav, till exempel när en typgodkänd personbil godkänns som lastbil, tillämpas krav som gäller lastbilar.
Det har inte getts några extra undantag från kraven för nya fordon som importeras från utanför EU. ”Till exempel har man i beredningsskedet inte hittat genomförbara ersättande krav för flera utvecklade förarassistanssystem", berättar jurist Aino Still.
Ytterligare information
EU:s allmänna säkerhetsförordning (EU) 2019/2144 (Extern länk)
Ramförordning om bilar och släpfordon till dem (EU) 2018/858 (Extern länk)
Juhani Puurunen, specialsakkunnig, juhani.puurunen@traficom.fi, tfn 029 534 5558
Aino Still, jurist, aino.still@traficom.fi, tfn 029 534 6425