Transport- och kommunikationsverket Traficom har fått frågor om riktlinjer och instrukt-ioner för förnyande av certifikat för ultralättflygare samt anskaffande av och giltigheten för rätten att flyga ultralätta flygplan enligt punkt 3 i PEL M2-70.
Certifikat för ultralättflygare som gått ut
Enligt punkt 9.3 i föreskriften PEL M2-70 (2014) gällde certifikat och befogenheterna antecknade i certifikatet till det datum som var antecknat i certifikatet. Det är aldrig tillåtet att fungera som befälhavare på ett ultralätt flygplan med ett certifikat som gått ut.
Certifikat som gått ut förnyas enligt i den gällande föreskriften PEL M1-4. Certifikat som gått ut för högst 24 månader sedan återutskrivs efter ansökan. För att förnya ett certifikat som gått ut för mer än 24 men högst 60 månader sedan ska innehavaren med godkänt resultat genomgå kompetenskontroll samt ett muntligt förhör om luftfartsrätt av kontrollanten i samband med kompetenskontrollen. För att förnya ett certifikat som gått ut för mer än 60 månader sedan ska innehavaren förutom en kompetenskontroll även med godkänt resultat genomgå utbildning i de läroämnen som krävs för ett nytt certifikat för ultralättflygare, antingen i form av teoriprov som ordnas av en utbildningsorganisation eller ett muntligt förhör av kontrollanten. För förnyande av certifikat tas ut en avgift enligt förordningen om avgiftsbelagda prestationer.
Rätten att flyga ultralätta flygplan
Rätten att flyga ultralätta flygplan skaffas enligt punkt 3.2 i OPS M1-20. Utbildningen ordnas av en utbildningsorganisation som har rätt att ge utbildning i ultralättflygning. Elevens utbildning bokförs i enlighet med utbildningsprogrammet.
Innehavare av flygplanscertifikat kan erhålla rätten att flyga ultralätta flygplan när personen har flugit minst två timmar skolflygning med ultralätt flygplan i en flygskola. Skolchefen eller flyginstruktörschefen styrker genom sin namnteckning i certifikatinnehavarens flygdagbok rätten att flyga ultralätta flygplan. Intyget LU3219 ska utfärdas för utbildningen och skickas till Transport- och kommunikationsverkets registratorskontor (registrator@traficom.fi) som bilaga till blanketten LU3133 ”Ansökan om sportflygarcertifikat / -behörighet”. Tillgodoräknande av teoriutbildning för ultralätta flygplan på basis av elevens tidigare certifikat ska motiveras i intyget i enlighet med föreskriften TRG M1-7. Ingen avgift tas ut för rätten att flyga ultralätta flygplan.
Om den som önskar skaffa rätten att flyga ultralätta flygplan har ett UPL-certifikat som gått ut eller relaterade behörigheter, kan man vid den två timmars utbildning som krävs tillgodoräkna utbildning för certifikat som redan getts till personen. Tillgodoräknandet antecknas i utbildningsbokföringen och i utbildningsintyget som utfärdas.
Skillnaderna mellan certifikatet för ultralättflygare och rätten att flyga ultralätta flygplan
Rätten att flyga ultralätta flygplan har inkluderats i föreskriften OPS M1-20 för att det skulle vara så enkelt som möjligt att övergå till ultralättflygning. Flygaren kan själv överväga om han eller hon också vill flyga med ultralätta flygplan inom ramen för flygplanscertifikatets befogenheter eller om han eller hon vill skaffa det egentliga certifikatet för ultralättflygare. Skillnaderna mellan dessa två presenteras i tabellen nedan.
Kraven på innehavaren av ATPL(A)/CPL(A)/ PPL(A)/LAPL(A)-certifikat | Minst 2 timmar flygutbildning och flygprov | Minst 2 timmar flygutbildning |
Bevis för befogenheten | UPL-certifikat | Utbildarens anteckning i flygdagboken och utbildningsintyg tillsammans med ansökningsblanketten till Traficom |
Upprätthållande | Enligt punkt 3.1 i PEL M2-70 | LAPL(A) rätt att flyga eller SEP i kraft |
Rätten att befordra passagerare | Enligt punkt 3.2 i PEL M2-70 | Rätten att befordra passa-gerare med flygplan i kraft |
Rätt till sjöflygning | Enligt punkt 8.1 i PEL M2-70 | SEP(SEA) i kraf |
Rätt till bogserflygning | Enligt punkt 8.2 i PEL M2-70 | Behörighet att bogsera segelflygplan med flygplan i kraft |
Instruktörsrättigheter | FI(UP) i kraft i enlighet med PEL M2-71 | UL-rätten och FI(A) i kraft i enlighet med punkt 1.2 i PEL M2-71 Obs! Obligatoriskt flygprov |
Kontrollanträttigheter | CP/UPL-kontrollantbehö-righet i kraft i enlighet med PEL M2-16 | 6.11.2020-> UL-rätten, FI(A) och FE(A) i kraft i enlighet med punkt 3.2.6 i PEL M2-16 |
Flyginstruktörens kontrollanträttigheter | CP/FI(UP)-kontrollantbehörighet i kraft i enlighet med PEL M2-1 | Separat CP/FI(UP)-kontrollantbehörighet i kraft i enlighet med PEL M2-16 (utredning om erfarenhet) |
Ytterligare information
Jukka Sironen Chef för servicehelheten/Luftvärdighet, certifikat och behörigheter
En ny rad ”Flyginstruktörens kontrollanträttigheter” har lagts till i tabellen.
Förordningsreferenser har uppdaterats.