Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket Traficom, ansvarsområdet för arbetarskydd vid regionförvaltningsverket, Skatteförvaltningen, Tullen och Polisen kontrollerade tillsammans utländska persontransportföretags verksamhet i Finland. Kontrollen riktade sig till utländska transportföretag som bedriver busstransporter i Finland och utfördes i Rovaniemi den 11–12 december 2019.

Med cabotage vid persontransporter avses bedrivande av kommersiell transportverksamhet med buss inom ett land där transporten utförs av ett transportföretag som inte är etablerat i landet i fråga. Utöver internationella regelverk eller EU:s rättsakter ska cabotagetransporter bedrivas i enlighet med landets nationella reglering. 

”I olika sammanhang har det framkommit ett behov av att utreda andelen utländska transportföretag som bedriver cabotage och deras överensstämmelse med kraven i Finland. Man beslöt att utreda detta genom ett omfattande gemensamt kontrolltillslag där flera myndigheter deltar. Syftet med regleringen av cabotagetrafik är att skapa enhetliga förutsättningar för att verka på transportmarknaden samt trafiksäkerhet”, berättar ledande sakkunnig Mikko Västilä vid Transport- och kommunikationsverket. 

Kontrollen av cabotagetransporter ett samarbete mellan flera myndigheter 

Kontrollen av cabotagetransporternas allmänna krav och dokumentation ankommer på Traficom och omfattar bland annat trafik- och transporttillstånd, kontrolldokument för cabotage samt förutsättningar för att bevilja dessa. 

Polisen, Tullen och Gränsbevakningsväsendet har hand om kontrollen av transportverksamheten på landsvägarna och kontrollerar till exempel förares kör- och vilotider, körrätt och yrkeskompetens. 

Till Tullens uppgifter vid ett kontrolltillslag hör granskning och kontroll av internationella transport- och fordonsdokument. Tullen ska även granska huruvida fordon som stannats i kontrollen använder lagliga bränslen samt kontrollera införsel av förbjudna eller begränsade varor. 

Skatteförvaltningen kontrollerar att företagen som utför cabotagetransporter har fullgjort sin skatteskyldighet, anmälningar och betalningar i Finland på rätt sätt. För förarnas del utreds eventuell skattskyldighet i Finland. 

Vid ett kontrolltillslag kontrollerar ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket anlitandet av utländsk arbetskraft i Finland. Med utländsk arbetstagare avses en person som inte är finsk medborgare. Syftet med arbetarskyddsinspektionen är att kontrollera arbetsgivarens verksamhet. Kontrollen fokuserar på huruvida arbetsgivaren iakttar bestämmelser om skyldigheter i utlänningslagen eller lagen om utstationering av arbetstagare, centrala bestämmelser om minimivillkor för anställningsförhållandet och bestämmelser om arbetsförhållanden. De viktigaste sakerna som kontrolleras är att arbetstagarna har rätt att arbeta, deras lönevillkor och andra minimivillkor, arbetstidsarrangemang och olycksfallsförsäkring. 

27 internationella busstransporter granskades i den gemensamma kontrollen 

Under kontrolltillslaget den 11–12 december 2019 granskades totalt 27 utländska persontransporter som utförts med buss av ett persontransportföretag. Generellt kunde man konstatera att den verksamhet som utländska transportföretag utövar i Finland är kvantitativt betydande och att verksamheten i regel bedrivs med mycket moderna fordon. Dock fanns det brister i anslutning till utövandet av verksamheten. Dessa brister är bland annat dokument i anslutning till transporter samt iakttagande av bestämmelserna om kör- och vilotider. I samband med kontrollen konstaterades följande brister: 

  • 3 trafikidkare saknade tillstånd 
  • 1 lindrig förfalskning 
  • dessutom avbröts en transport på grund av brott mot bestämmelserna om kör- och vilotider och meddelades dessutom en skriftlig anmärkning 

Skatteförvaltningen har samlat in referensinformation för skattekontrollen. Syftet är att säkerställa att företagen som utför cabotagetransporter har fullgjort sin skatteskyldighet, anmälningar och betalningar i Finland på rätt sätt. För förarnas del utreds eventuell skattskyldighet i Finland. 

Tullen tog bränsleprover från 19 bussar. 

Förarna i de utländska transportföretagens tjänst som stannades i kontrollen hade rätt att arbeta i Finland. Resultaten av kontrollen av övriga minimivillkor för anställningsförhållanden samt frågor i anslutning till arbetsgivarens skyldigheter färdigställs senare. I kontrollen av lagen om beställaransvar kartlades servicekedjor i anslutning till företagen och kontrollen fortsätter i efterhand. 

”För att man ska kunna säkerställa att transportföretagen bedriver en ansvarsfull verksamhet, är enhetliga förutsättningar för att verka på marknaden en mycket viktig och stor del av transportmarknaden, som hela tiden blir allt mer internationell. Ett kontrolltillslag med alla inblandade myndigheter är ett effektivt och heltäckande sätt att kontrollera allt detta i samma veva”, säger Västilä. 

Mer information 

Transport- och kommunikationsverket, ledande sakkunnig Mikko Västilä, mikko.vastila@traficom.fi, tfn 029 534 5584 

Tullen, tullöverinspektör Jarkko Fagerström jarkko.fagerstrom@tulli.fi, tfn  040 3324 848. 

Regionförvaltningsverket i Norra Finland, inspektör Niko Huru, niko.huru@avi.fi, tfn 029 501 7700 

Polisinrättningen i Lappland, överkonstapel Jarkko Rytilahti, tfn 0400 310 534 

Skatteförvaltningen, överinspektör för bekämpning av grå ekonomi Tarja Valsi, tfn 029 512 4449