Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

NTM-centralernas finansiering av kollektivtrafiken återgår till nivån före coronapandemin

NTM-centralernas anslag för kollektivtrafiken börjar återgå till samma nivå som år 2019. Enligt regeringsprogrammet blir det inte längre någon tilläggsfinansiering för kollektivtrafiken som beviljades i statens tilläggsbudgeter under coronapandemin. NTM-centralernas behov av upphandlad trafik har ökat under de senaste åren och kostnadsnivån på branschen har ökat avsevärt och därför är besparingsåtgärderna nu nödvändiga.

Transport- och kommunikationsverket Traficom riktar den finansiering som i statsbudgeten anvisats för köp och utveckling av regional och lokal trafik till närings-, trafik- och miljöcentralerna som är behöriga myndigheter inom kollektivtrafiken. NTM-centralernas anslag för kollektivtrafiken har i statsbudgeterna sedan länge varit cirka 30 miljoner euro per år. I genomsnitt har två tredjedelar av anslaget använts för anskaffning av avtalstrafik. NTM-centralerna beviljar dessutom kommunerna inom sina områden statsunderstöd för kollektivtrafiken vars andel av anslaget har varit cirka en tredjedel, dvs. 10 miljoner euro per år. 

Upphandlad trafik har använts för att åtgärda den minskade busstrafiken på marknadsvillkor

Efter det att coronapandemin ändrade resebeteendet och att Rysslands anfallskrig ökade kostnaderna inom branschen har busstrafiken på marknadsvillkor minskat.  Förbindelser har tryggats med NTM-centralernas upphandlade trafik som finansierats med tilläggsanslag som beviljats i tilläggsbudgeterna åren 2020–2022. Åren 2020–2024 har NTM-centralerna en kvot på cirka 40 miljoner euro per år.

Enligt regeringsprogrammet kommer det inte längre att bli några tilläggsanslag. Det betyder att fr.o.m. år 2025 förväntas statsbudgeten återgå till finansieringsnivån år 2019 som är cirka 30 miljoner euro. Detta kräver att de årliga kostnaderna för NTM-centralernas kollektivtrafik ska skäras ned i genomsnitt med 10 miljoner euro, alltså med 25 procent.

Dessutom har kostnaderna inom bussbranschen ökat avsevärt under de senaste åren. Busstrafikens kostnadsindex har ökat från år 2020 till år 2023 med cirka 20 procent. I och med detta har kostnaderna för avtalstrafiken ökat och köpkraften för den tillgängliga finansieringen minskat.

Traficom riktar de tillgängliga anslagen till NTM-centralerna

Traficom begär att NTM-centralerna lämnar in uppgifterna om sina anslagsbehov innan de årliga anslagen kvoteras per NTM-central. Hittills har Traficom ganska väl kunnat beakta de finansieringsbehov som NTM-centralerna anmält. Läget kommer dock nu att förändras. 

"Grundanslaget för NTM-centralernas kollektivtrafik har sedan länge varit på samma nivå, men volymen upphandlad trafik har ökat. Dessutom har de höjda kostnaderna inom branschen minskat anslagets köpkraft. NTM-centralernas behov av anslag är nu betydligt större än de tillgängliga anslagen", säger specialsakkunnig Salla-Mari Rintala.

Traficom styr användningen av NTM-centralernas anslag i första hand ur lagstiftningens perspektiv och NTM-centralerna fattar de slutliga besluten om den trafik som upphandlas och om de statsunderstöd som beviljas kommuner. Traficom producerar information till stöd för beslutsfattandet och samordnar samarbetet inom kollektivtrafiken på riksomfattande nivå. Dessutom förs regelbundna diskussioner med varje NTM-central om situationen och åtgärderna för kollektivtrafiken.

Ytterligare information:

Salla-Mari Rintala, specialsakkunnig, tfn 029 534 5374, salla-mari.rintala@traficom.fi