Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Kommuner och andra aktörer kan nu söka projektunderstöd för hållbar mobilitet och trafiksäkerhet. Syftet med understöden för mobilitetsstyrning är att främja hållbara resekedjor och mobilitetsstyrning som en del av förändringar i trafikmiljön samt att stödja kommunernas arbete med att ta fram program för främjande av gång och cykling. I projektansökan för vägtrafiksäkerheten efterfrågas särskilt ansökningar om mikromobilitetsfrågor och ny kunskap om säkerhetseffekter av nya lösningar i gatumiljö.

Transport- och kommunikationsverket Traficom har öppnat de årliga ansökningarna om statsunderstöd för mobilitetsstyrning och trafiksäkerhet. Projektunderstöd kan sökas av kommuner, samkommuner och icke-vinstdrivande sammanslutningar. Projektunderstöd kan beviljas för högst 75 procent av projektkostnaderna. Ansökningarna ska lämnas in via Statskontorets tjänst sokunderstod.fi senast 5.12.2025 kl. 16.00.

Mobilitetsstyrning uppmuntrar till hållbar mobilitet

Som statsunderstöd för mobilitetsstyrning beviljas sammanlagt cirka 700 000 euro varav cirka 100 000 euro är avsedda för projekt som särskilt fokuserar på främjande av gång och/eller cykling. Dessutom beviljas cirka 250 000 euro för att utarbeta eller uppdatera kommunala program för främjande av gång och/eller cykling.

”Projekten för mobilitetsstyrning har under årens lopp främjat och utvecklat hållbar och aktiv mobilitet på många olika sätt runt om i Finland. Det finns gott om bra projekt och resultat. Det lönar sig att hämta idéer och god praxis från dessa när man börjar planera nästa års projekt”, säger specialsakkunnig Michaela Sannholm

Det är önskvärt att ansökningarna om statsunderstöd för mobilitetsstyrning för 2026 gäller särskilt följande teman:

  1. Hållbara resekedjor

    Resekedjor som kombinerar hållbara färdsätt bör göras så enkla och smidiga som möjligt. Målet med detta tema är särskilt att med hjälp av olika metoder underlätta, effektivisera och öka attraktionskraften hos kombinationer av cykling, gång och kollektivtrafik. Projekten kan riktas till en viss grupp, till exempel personer med funktionsnedsättning, eller vara avsedda för alla. 
     
  2. Mobilitetsstyrning som en del av förändringar i trafikmiljön

    Genom att utnyttja mobilitetsstyrning som en del av förändringar i trafikmiljön säkerställs att en infrastrukturreform eller annan mobilitetsrelaterad förändring inte enbart blir en fysisk åtgärd. Inom detta tema utvecklas principer och metoder för att främja hållbar mobilitet i olika typer av förändringar i trafikmiljön, i olika skeden av förändringsprocessen. 
     
  3. Program för att främja gång och cykling 

    Understödet är avsett för kommuner och samkommuner för program för att främja gång och cykling. Understöd kan beviljas för att utarbeta ett program för att främja gång och/eller cykling antingen för en enskild kommun eller gemensamt för flera kommuner.

    I främjandeprogrammen granskas främjandet av gång och/eller cykling på ett övergripande sätt och en uppfattning bildas om den lokalt önskade helheten av åtgärder. På basis av främjandeprogrammet kan kommunen fatta beslut och vidta åtgärder för att främja gång och/eller cykling.

Ansökan om statsunderstöd för mobilitetsstyrning 2026 (ansökningsmeddelande (Extern länk))

Bekanta dig med och hämta idéer från tidigare trafiksäkerhetsprojekter .

I trafiksäkerhetsprojekten efterfrågas ett forskningsperspektiv

Följande teman har fastställts för projektansökan för trafiksäkerhet:

  1. Säkerhet i mikromobilitet
  2. Säkerhet för och konsekvenser av nya infrastruktur- och trafikstyrningslösningar

Elsparkcyklar och andra nya lätta elektriska förflyttningshjälpmedel har fört med sig nya möjligheter men också problem till stadstrafiken. Den nya lagstiftningen om mikromobilitet trädde i kraft sommaren 2025. I samband med detta fastställdes bland annat promille- och åldersgränser. De projekt som får understöd kan undersöka mikromobilitetens säkerhet eller utveckla t.ex. kommunikation och påverkan riktad till användare av elsparkcyklar och föräldrar till unga.

Städer utvecklas och i gatumiljön prövas och införs nya lösningar för trafikstyrning eller fördelning av gatuytor – bland annat för att göra cykeltrafik eller spårbunden stadstrafik smidigare. Genom projektunderstöden vill man stödja insamlingen av erfarenhets- och effektdata som kan användas i andra kommuners och städers planering.

"Projektunderstödet för trafiksäkerhet är en särskild typ av understöd eftersom det även kan användas för att finansiera säkerhetsforskning. Därför hoppas vi i denna omgång få in förslag från kommuner och andra aktörer särskilt om forskningsprojekt som till exempel producerar kunskap om säkerhetseffekterna av olika nya lösningar”, säger ledande sakkunnig Annu Korhonen

Cirka 200 000–250 000 euro har reserverats för projektunderstöd för trafiksäkerhet.

Ansökan om statsunderstöd för trafiksäkerhet 2026 (ansökningsmeddelande (Extern länk))

Bekanta dig med och hämta idéer från tidigare mobilitetsstyrningsprojekt

Infotillfälle om projektansökningarna 10.10.2025

Traficom ordnar ett infotillfälle den 10 oktober 2025 kl. 10–11 om teman och förfaranden för de projektansökningar som öppnats. Infotillfället ordnas via Teams. 

Ytterligare information tillfället

Ytterligare information

Statsunderstöd för mobilitetsstyrning:
Michaela Sannholm, specialsakkunnig, tfn 029 534 6715, liikkumisenohjaus@traficom.fi

Program för främjande av gång och cykling:
Virpi Ansio, specialsakkunnig, tfn 029 534 6826, liikkumisenohjaus@traficom.fi

 Projektunderstöd för trafiksäkerhet:
Annu Korhonen, ledande sakkunnig, tfn 029 534 5229, litu.valtionavustus@traficom.fi