Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Så här använder du helljusen rätt – Traficoms ljustips under årets mörkaste tid

Räcker det med varselljus? Fungerar bakljusen? Använder du helljusen? Som förare är du alltid ansvarig för hur du använder ljusen på ditt fordon. Jussi Pohjonen från Transport- och kommunikationsverket Traficom ger tips om hur man använder ljusen och syns i trafiken under årets mörkaste tid – i korthet: se och bli sedd, men blända inte.

När man använder helljusen får man inte blända förare av andra fordon. Det är helt förbjudet att använda helljus på vägar med tillfredsställande belysning. Med dessa tips använder du helljusen på rätt sätt och minskar mörka vägsträckor utan sikt:  

  1. Vid möte: Växla till halvljus när dina egna och mötande fordons ljuskäglor möts. Då blir den mörka vägsträckan mellan fordonen så liten som möjligt.  
  2. Bredvid: Växla tillbaka till helljus strax innan du möter mötande fordon eller senast när ni är bredvid varandra. Då får du genast full sikt framåt.  
  3. Bakom: Växla till halvljus när du ser konturerna av bilen framför dig och inte bara baklyktorna.  

Varselljus en risk för fordon bakom dig och för den lätta trafiken  

Att använda ljusen effektivt och på rätt sätt är centralt för att öka trafiksäkerheten. När man använder de så kallade varselljusen finns det endast diffust ljus framför bilen, och det kan hända att bilens baklyktor inte lyser. Med varselljus ser man inte fotgängares reflexer och i mörker eller vid dåligt väglag är det svårt att se en mörk bakända på en bil.  

”Varje bilist borde bekanta sig med belysningen på sitt fordon och hur ljusen fungerar i olika förhållanden”, påminner Pohjonen: ”Allra enklast är det att läsa instruktionsboken och helt manuellt experimentera och se hur brytarens olika inställningar påverkar billjusen.” 

Mer infrmation

Traficom: ledande sakkunnig Jussi Pohjonen, tfn 029 534 5310, jussi.pohjonen(at)traficom.fi, Twitter @JussiPohjonen   (Extern länk)