Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Taxireformen ökade antalet taxibilar – ökningen var störst i Nyland, Lappland och Egentliga Finland

Antalet fordon som används i taxitrafik har ökat med en fjärdedel efter att taxireformen trädde i kraft i början av juli. Nu finns det cirka 2 000 fler personbilar i taxitrafik än före reformen.

I slutet av år 2018 fanns det över 12 200 fordon registrerade för tillståndspliktig persontrafik medan antalet taxibilar ett år tidigare var sammanlagt cirka 9 600. Totalt har antalet fordon ökat med omkring 2 600 stycken.

”Marjoriteten av taxibilarna är personbilar och dessa har ökat med omkring 2 000 jämfört med ett år tidigare. Ökningen i statistiken beror även på fordon i andra kategorier, cirka 600 lastbilar eller paketbilar, dock kan man inte med säkerhet säga om de används för taxitrafik. Även om lagreformen medförde fler alternativ, bedrivs taxitrafik i praktiken alltjämt med personbil”, berättar vägtrafikdirektör Marko Sillanpää på Traficom. 

Vid årets slut fanns det 115 små tillgängliga fordon i taxitrafik och 222 stora tillgängliga fordon. Före lagreformen klassificerades tillgängliga fordon som antingen invalidtaxi eller tillgänglig taxi och vid årsskiftet fanns det 2 040 respektive 871 sådana fordon. Vid årsskiftet fanns det totalt över 3 200 fordon som klassificeras som tillgängliga fordon i taxitrafik

liikennekäytössä olevien taksien lukumäärä 2017-2018

”I ljuset av statistiken verkar taxireformen har medfört en ökning i branschen. Ökningen är koncentrerad till vissa landskap, men det bör påpekas att per landskap har antalet taxibilar inte minskat någonstans”, fortsätter Sillanpää.

I och med reformen av lagen om transportservice är taxibilar inte längre bundna till en viss stationsplats. Enligt preliminära uppgifter från den enkät som Traficom lät utföra inom taxibranschen i höstas har var tredje taxiförare i medelstora städer expanderat sin verksamhet regionalt. Totalt sett har cirka var femte såväl taxiföretagare som taxiförare utökat sitt verksamhetsområde.

”Enligt enkäten verkar reformen ha medfört nya möjligheter att utöka verksamheten i synnerhet för företagare och förare som är verksamma i gränsområden mellan landsbygden och stora städer”, fortsätter Sillanpää.

Antalet bilar som används i taxitrafik har ökat i alla landskap

Per landskap har antalet fordon som används i taxitrafik ökat i alla landskap, mest i Nyland, Lappland och Egentliga Finland.

Taksiliikennekäytössä olevien ajoneuvojen muutos maakunnittain 31.12.2017-31.12.2018

Landskap

Antal, 31.12.2017

Antal, 31.12.2018

Skillnad

Nyland

2800

4043

1243

Lappland

506

735

229

Egentilga Finland

799

1003

204

Norra Österbotten

663

832

169

Mellersta Finland

485

599

114

Birkaland

821

934

113

Satakunta

398

471

73

Päijänne-Tavastland

282

350

68

Norra Savolax

496

561

65

Södra Österbotten

339

400

61

Egentliga Tavastland

240

291

51

Södra Savolax

366

401

35

Österbotten

300

335

35

Kymmenedalen

291

322

31

Södra Karelen

232

256

24

Norra Karelen

352

371

19

Kajanaland

174

192

18

Mellersta Österbotten

104

122

18

Okänd

1

1

0

Totalt

9649

12219

2570

 

Mercedes är alltjämt favoriten bland taxibilar – Toyota på väg upp

Under de två senaste åren har de mest populära bilmodellerna i taxitrafik varit Mercedes-Benz E-serie samt Sprinter.

”Den största förändringen på TOP 20-listan för årets sista dag 2018 jämfört med ett år tidigare står Toyota Auris och Prius för som i synnerhet har ökat i popularitet; de var inte ens med på TOP 20-listan över bilmodeller som används i taxitrafik år 2017”, berättar specialsakkunnig Antti Halmetoja.

Listan över de mest populära taximodellerna omfattar alla fordon som definieras som taxibil.

 

TOP20-lista över bilmodeller i taxitrafik 31.12.2018 och förändringen jämfört med året innan

Modellserie

Antal, 31.12.2017

Antal, 31.12.2018

Förändring

MERCEDES-BENZ E

1503

1662

159

MERCEDES-BENZ SPRINTER

908

1215

307

VOLKSWAGEN CADDY

575

684

109

FORD TRANSIT

443

630

187

MERCEDES-BENZ VITO

382

492

110

VOLVO V90

368

459

91

VOLKSWAGEN KOMBI

423

441

18

SKODA SUPERB

376

383

7

VOLKSWAGEN PASSAT

312

358

46

BMW 5-SERIEN

214

323

109

FORD MONDEO

352

320

-32

VOLVO V70

436

319

-117

SKODA OCTAVIA

243

317

74

VOLKSWAGEN CRAFTER

193

306

113

TOYOTA AVENSIS

296

283

-13

TOYOTA AURIS

63

261

198

MERCEDES-BENZ C

186

217

31

VOLKSWAGEN TOURAN

201

204

3

TOYOTA PRIUS

88

190

102

FORD TOURNEO

162

186

24

 

Två-trehundra nya taxitrafiktillstånd ansöks varje månad

Efter taxireformen har över 3 200 nya taxitrafiktillstånd beviljats. Mellan juli och december lämnades totalt cirka 5 000 ansökningar om taxitrafiktillstånd in. 

”Anstormningen av ansökningar de första veckorna skapade visserligen en egen ansökningstopp, men intresset för nya taxitrafiktillstånd har hållit sig jämnt hela tiden. På hösten fick vi i genomsnitt in 400–500 ansökningar per månad och det kommer fortfarande in två-trehundra ansökningar”, berättar ledande sakkunnig Pasi Hautalahti.

Allt som allt finns det över 12 000 giltiga taxitrafiktillstånd hos sammanlagt cirka 10 000 företagare. Före reformen fanns det cirka 9 500 tillstånd hos totalt cirka 7 000 företag. 

”Efter taxireformen behöver ett företag ha endast ett tillstånd som gäller företagets samtliga bilar. Enligt statistiken verkar det som att en del företag har kvar gamla överflödiga tillstånd. Vi kommer säkert att kontakta företagarna med anledning av detta. Men en tillståndshavare kan även själv be att ett överflödigt tillstånd återkallas”, fortsätter Hautalahti.

Ett par tusen nya förare i branschen

Ifjol beviljades cirka 3 000 nya körtillstånd för taxiförare och nästan 2 000 av dessa efter reformen. Ett år tidigare beviljades cirka 1 500 tillstånd.

Ifjol förnyade över 2 000 taxiförare sitt körtillstånd och cirka 1 500 av dem efter lagändringen. År 2017 förnyade cirka 1 200 taxiförare sina tillstånd.

”Även intresset för körtillstånd för taxiförare verkar hållas jämnt: under januari beviljades över 350 nya tillstånd och nästan 200 gamla tillstånd förnyades”, berättar Hautalahti.

Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar och följer effekterna av taxireformen. Övervakningen av taxitrafiken görs i samarbete med andra myndigheter.

Traficom har även genom en enkätundersökning kartlagt olika aktörers erfarenheter av ändringarna som lagen om transportservice fört med sig. Enkäterna genomfördes efter att lagen om transportservice trädde i kraft mellan augusti och september 2018 och de sammanställda resultaten publiceras på Traficoms webbplats i början av året.

Mer information:
vägtrafikdirektör Marko Sillanpää, tfn 029 534 5210, marko.sillanpaa(at)traficom.fi, Twitter @MarkoSillanp
ledande sakkunnig Pasi Hautalahti, tfn 029 534 6503, pasi.hautalahti(at)traficom.fi (trafiktillstånd)
Statistik: tilastot(at)traficom.fi