Taxireformen ökade antalet taxibilar – ökningen var störst i Nyland, Lappland och Egentliga Finland
Antalet fordon som används i taxitrafik har ökat med en fjärdedel efter att taxireformen trädde i kraft i början av juli. Nu finns det cirka 2 000 fler personbilar i taxitrafik än före reformen.
I slutet av år 2018 fanns det över 12 200 fordon registrerade för tillståndspliktig persontrafik medan antalet taxibilar ett år tidigare var sammanlagt cirka 9 600. Totalt har antalet fordon ökat med omkring 2 600 stycken.
”Marjoriteten av taxibilarna är personbilar och dessa har ökat med omkring 2 000 jämfört med ett år tidigare. Ökningen i statistiken beror även på fordon i andra kategorier, cirka 600 lastbilar eller paketbilar, dock kan man inte med säkerhet säga om de används för taxitrafik. Även om lagreformen medförde fler alternativ, bedrivs taxitrafik i praktiken alltjämt med personbil”, berättar vägtrafikdirektör Marko Sillanpää på Traficom.
Vid årets slut fanns det 115 små tillgängliga fordon i taxitrafik och 222 stora tillgängliga fordon. Före lagreformen klassificerades tillgängliga fordon som antingen invalidtaxi eller tillgänglig taxi och vid årsskiftet fanns det 2 040 respektive 871 sådana fordon. Vid årsskiftet fanns det totalt över 3 200 fordon som klassificeras som tillgängliga fordon i taxitrafik
”I ljuset av statistiken verkar taxireformen har medfört en ökning i branschen. Ökningen är koncentrerad till vissa landskap, men det bör påpekas att per landskap har antalet taxibilar inte minskat någonstans”, fortsätter Sillanpää.
I och med reformen av lagen om transportservice är taxibilar inte längre bundna till en viss stationsplats. Enligt preliminära uppgifter från den enkät som Traficom lät utföra inom taxibranschen i höstas har var tredje taxiförare i medelstora städer expanderat sin verksamhet regionalt. Totalt sett har cirka var femte såväl taxiföretagare som taxiförare utökat sitt verksamhetsområde.
”Enligt enkäten verkar reformen ha medfört nya möjligheter att utöka verksamheten i synnerhet för företagare och förare som är verksamma i gränsområden mellan landsbygden och stora städer”, fortsätter Sillanpää.
Antalet bilar som används i taxitrafik har ökat i alla landskap
Per landskap har antalet fordon som används i taxitrafik ökat i alla landskap, mest i Nyland, Lappland och Egentliga Finland.
Taksiliikennekäytössä olevien ajoneuvojen muutos maakunnittain 31.12.2017-31.12.2018
Landskap | Antal, 31.12.2017 | Antal, 31.12.2018 | Skillnad | |
Nyland | 2800 | 4043 | 1243 | |
Lappland | 506 | 735 | 229 | |
Egentilga Finland | 799 | 1003 | 204 | |
Norra Österbotten | 663 | 832 | 169 | |
Mellersta Finland | 485 | 599 | 114 | |
Birkaland | 821 | 934 | 113 | |
Satakunta | 398 | 471 | 73 | |
Päijänne-Tavastland | 282 | 350 | 68 | |
Norra Savolax | 496 | 561 | 65 | |
Södra Österbotten | 339 | 400 | 61 | |
Egentliga Tavastland | 240 | 291 | 51 | |
Södra Savolax | 366 | 401 | 35 | |
Österbotten | 300 | 335 | 35 | |
Kymmenedalen | 291 | 322 | 31 | |
Södra Karelen | 232 | 256 | 24 | |
Norra Karelen | 352 | 371 | 19 | |
Kajanaland | 174 | 192 | 18 | |
| 104 | 122 | 18 | |
Okänd | 1 | 1 | 0 | |
Totalt | 9649 | 12219 | 2570 |
Mercedes är alltjämt favoriten bland taxibilar – Toyota på väg upp
Under de två senaste åren har de mest populära bilmodellerna i taxitrafik varit Mercedes-Benz E-serie samt Sprinter.
”Den största förändringen på TOP 20-listan för årets sista dag 2018 jämfört med ett år tidigare står Toyota Auris och Prius för som i synnerhet har ökat i popularitet; de var inte ens med på TOP 20-listan över bilmodeller som används i taxitrafik år 2017”, berättar specialsakkunnig Antti Halmetoja.
Listan över de mest populära taximodellerna omfattar alla fordon som definieras som taxibil.
TOP20-lista över bilmodeller i taxitrafik 31.12.2018 och förändringen jämfört med året innan
Modellserie | Antal, 31.12.2017 | Antal, 31.12.2018 | Förändring |
MERCEDES-BENZ E | 1503 | 1662 | 159 |
MERCEDES-BENZ SPRINTER | 908 | 1215 | 307 |
VOLKSWAGEN CADDY | 575 | 684 | 109 |
FORD TRANSIT | 443 | 630 | 187 |
MERCEDES-BENZ VITO | 382 | 492 | 110 |
VOLVO V90 | 368 | 459 | 91 |
VOLKSWAGEN KOMBI | 423 | 441 | 18 |
SKODA SUPERB | 376 | 383 | 7 |
VOLKSWAGEN PASSAT | 312 | 358 | 46 |
BMW 5-SERIEN | 214 | 323 | 109 |
FORD MONDEO | 352 | 320 | -32 |
VOLVO V70 | 436 | 319 | -117 |
SKODA OCTAVIA | 243 | 317 | 74 |
VOLKSWAGEN CRAFTER | 193 | 306 | 113 |
TOYOTA AVENSIS | 296 | 283 | -13 |
TOYOTA AURIS | 63 | 261 | 198 |
MERCEDES-BENZ C | 186 | 217 | 31 |
VOLKSWAGEN TOURAN | 201 | 204 | 3 |
TOYOTA PRIUS | 88 | 190 | 102 |
FORD TOURNEO | 162 | 186 | 24 |
Två-trehundra nya taxitrafiktillstånd ansöks varje månad
Efter taxireformen har över 3 200 nya taxitrafiktillstånd beviljats. Mellan juli och december lämnades totalt cirka 5 000 ansökningar om taxitrafiktillstånd in.
”Anstormningen av ansökningar de första veckorna skapade visserligen en egen ansökningstopp, men intresset för nya taxitrafiktillstånd har hållit sig jämnt hela tiden. På hösten fick vi i genomsnitt in 400–500 ansökningar per månad och det kommer fortfarande in två-trehundra ansökningar”, berättar ledande sakkunnig Pasi Hautalahti.
Allt som allt finns det över 12 000 giltiga taxitrafiktillstånd hos sammanlagt cirka 10 000 företagare. Före reformen fanns det cirka 9 500 tillstånd hos totalt cirka 7 000 företag.
”Efter taxireformen behöver ett företag ha endast ett tillstånd som gäller företagets samtliga bilar. Enligt statistiken verkar det som att en del företag har kvar gamla överflödiga tillstånd. Vi kommer säkert att kontakta företagarna med anledning av detta. Men en tillståndshavare kan även själv be att ett överflödigt tillstånd återkallas”, fortsätter Hautalahti.
Ett par tusen nya förare i branschen
Ifjol beviljades cirka 3 000 nya körtillstånd för taxiförare och nästan 2 000 av dessa efter reformen. Ett år tidigare beviljades cirka 1 500 tillstånd.
Ifjol förnyade över 2 000 taxiförare sitt körtillstånd och cirka 1 500 av dem efter lagändringen. År 2017 förnyade cirka 1 200 taxiförare sina tillstånd.
”Även intresset för körtillstånd för taxiförare verkar hållas jämnt: under januari beviljades över 350 nya tillstånd och nästan 200 gamla tillstånd förnyades”, berättar Hautalahti.
Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar och följer effekterna av taxireformen. Övervakningen av taxitrafiken görs i samarbete med andra myndigheter.
Traficom har även genom en enkätundersökning kartlagt olika aktörers erfarenheter av ändringarna som lagen om transportservice fört med sig. Enkäterna genomfördes efter att lagen om transportservice trädde i kraft mellan augusti och september 2018 och de sammanställda resultaten publiceras på Traficoms webbplats i början av året.
Mer information:
vägtrafikdirektör Marko Sillanpää, tfn 029 534 5210, marko.sillanpaa(at)traficom.fi, Twitter @MarkoSillanp
ledande sakkunnig Pasi Hautalahti, tfn 029 534 6503, pasi.hautalahti(at)traficom.fi (trafiktillstånd)
Statistik: tilastot(at)traficom.fi