Transport- och kommunikationsverket Traficom fortsätter mätningar av mobilnätets funktion på olika håll i Finland. I oktober görs mätningar i Posio och i östra delar av Borgå. Syftet är att ta reda på hur väl telefon- och bredbandsförbindelser fungerar i området. Den aktiva övervakningen av störningen som förekommer i gränstrakterna i Sydöstra Finland fortsätter också.
I oktober koncentrerar Traficom sina mätningar av mobilnätets funktion till Posio-området och till östra delar av Borgå (Sannäs, Ylike och Jackarby). Områdena har valts därför att där har man informerat om dålig täckning, vid slutet av sommaren blev det nyheter bland annat om täckningsproblem i byar i östra delar av Borgå.
"Vi säkerställer att alla användare av mobilnät har fungerande grundläggande förbindelser i sin vardag. Vi riktar mätningar speciellt till de områden där vi får information om täckningsutmaningar", berättar direktör Lasse Laine från Traficom.
Fältmätningar ger värdefull information om hur förbindelserna fungerar
Under de senaste åren har Traficom utrett täckningen bland annat i Södra Savolax, Pälkäne och Östra Finland. På basis av mätningarna år 2021 ålades teleföretagen att bygga fungerande förbindelser till Angeli i Enare och till området kring Enare älv.
"Fältmätningar genomförs som körmätningar och rutterna planeras på förhand på basis av anmälningar och adressuppgifter. Så får vi en heltäckande bild av hur nätet fungerar på de olika områdena", berättar enhetschef Mari Österberg.
Traficom utövar tillsyn över användningen av frekvenser och förstärker sin monitorering av frekvenser i Sydöstra Finland
Traficom svarar för att frekvenserna fungerar och för att utreda störningar samt för att avlägsna störningskällor på finskt territorium. Traficom utövar tillsyn över användningen av frekvenser i Finland och har förmåga att upptäcka och lokalisera radiosignaler som orsakar störningar i Finland. Vid sidan om ämbetsverkets egen monitorering är störningsanmälningar från användare, såsom medborgare, företag och myndigheter, en viktig informationskälla i att säkerställa störningsfrihet.
Störningen i Sydöstra Finlands gränsområde, som påverkar mobilförbindelsernas funktion, är fortfarande aktiv. "Störningsfria frekvenser är en förutsättning för välfungerande nätförbindelser. Vi har utvidgat vår frekvensmonitorering i Sydöstra Finland så att vi kan observera ändringarna i störningar snabbt och reagera på dem", berättar avdelningschef Suvi Juurakko-Lehikoinen.
"Det lönar sig fortfarande att identifiera möjligheten för störningar i mobilnät från Ryssland i det östra gränsområdet. Bakom dessa störningar är sannolikt Rysslands så kallade egenskydd och motsvarande fenomen ligger också bakom GNSS-störningen. Vi har gjort störningsanmälningar till Ryssland i maj", fortsätter Juurakko-Lehikoinen.
Vid störningar ska du försöka söka dig till ett bättre läge, till exempel högre upp eller till ett öppet ställe och försöka upprätta förbindelsen igen. I sista hand kan du använda textmeddelande för att kommunicera. Det fungerar oftast också vid sämre täckning eller under en störningssituation. I områden med dålig täckning ska du inte låsa telefonen till en viss teknik, utan låta nätet sökas automatiskt.
Nödsamtalen styrs automatiskt till ett tillgängligt nät och i nödsituationer är det också möjligt att använda textmeddelande.
Traficom utövar tillsyn över att teleföretagen iakttar skyldigheterna
Traficom utövar tillsyn över att teleföretagen uppfyller de täckningsskyldigheter som angetts i koncessioner och att de grundläggande kommunikationstjänsterna genomförs i hela Finland. Lagen och koncessioner förutsätter att mobilnätets täckning når till hushållen och mikroföretagens verksamhetsställen samt till riksvägar, stamvägar, regionvägar och förbindelsevägar. Täckningen är dock inte något allmänt krav för terrängen, t.ex. till skogar eller till sjöss, och inte heller för fritidsbostäder. Att få täckning inomhus kan också kräva egna åtgärder av dig som boende, till exempel en liten antenn.
"I första hand ska du anmäla täckningsproblem till din egen teleoperatör. Om du inte hittar någon lösning med din operatör kan du anmäla täckningsproblemet till Traficom", uppmanar Österberg. Traficom säkerställer att allas rätt till grundläggande kommunikationstjänster tillgodoses.
Mät din förbindelsehastighet med Bitmätaren
Med Bitmätaren kan du testa hur snabba dina nätförbindelser är och kontrollera om den lagstadgade minimihastigheten för bredband (5 Mbit/s) uppfylls. Bitmätaren anger förutom mätresultaten även en uppskattning av hur bra den uppmätta förbindelsen motsvarar användarens behov. Traficom använder mätresultaten i sitt tillsyns- och uppföljningsarbete.
Du kan ladda ned mobilapplikationen Bitmätaren.fi i applikationsbutiken (iOS- och Android-enheter). Bitmätaren kan också användas med de vanligaste webbläsarna.
Ytterligare information
Lasse Laine, direktör, tfn 029 534 5563, lasse.laine@traficom.fi
Mari Österberg, enhetschef, tfn 029 5390 545, mari.osterberg@traficom.fi
Suvi Juurakko-Lehikoinen, avdelningschef, tfn 029 5390 446, suvi.juurakko-lehikoinen@traficom.fi (radiostörningar och monitorering)
Mer information om tjänsten Bitmätaren.fi (Extern länk)
Meddela täckningsproblem till Traficom (Extern länk)
Mer information och anvisningar om tillgänglighets- och funktionsproblem (Extern länk)
Så här kan du själv förbättra täckningen
Mobilförbindelsens funktion påverkas av nätets täckning (inomhus och utomhus), den enhet som används samt förbindelsen. Med dessa tips kan du förbättra internetförbindelsens och samtalens kvalitet:
- Placera routern rätt
Om du använder en inomhusrouter, placera den nära fönstret eller på en täckt terrass där nätets signal är starkast. Det lönar sig att installera en utomhusrouter högt upp och rikta den rätt – vid behov får du anvisningar av operatören.
- Förbättra täckningen med en utomhusrouter
Byggnadens väggar kan försämra signalen avsevärt. En utomhusrouter ger bättre kontakt med basstationen och ökar både internethastigheten och stabiliteten – särskilt i glesbygdsområden.
- Använd Wi-Fi-samtal
Använd Wi-Fi-samtal om du har ett abonnemang och Wi-Fi-nätverk som stöder dem. Wi-Fi-samtal möjliggör samtal via trådlösa nätverk, vilket förbättrar täckningen särskilt inomhus. Kontrollera telefonens inställningar och se till att funktionen är i bruk.
- Kontrollera din enhet och ditt abonnemang
Se till att din router och telefon stöder de senaste 4G- och/eller 5G-teknikerna för bästa möjliga förbindelse. En gammal enhet kan göra förbindelsen långsammare.
- Meddela täckningsproblem till din operatör
Operatörerna utvecklar sina nät utifrån kundrespons. Om du har problem med täckningen ska du kontakta din operatör.
- Operatörernas täckningskartor hjälper till att bedöma vilket abonnemang som ger den bästa täckningen i det egna området.
Rätt till grundläggande kommunikationstjänster
Konsumenter och mikroföretag har rätt att få fungerande grundläggande kommunikationstjänster till rimligt pris. Detta innebär:
- Ett bredbandsabonnemang vars nedströmshastighet är minst 5 Mbit/s.
- Fast eller trådlöst telefonabonnemang.
- Textmeddelandetjänst för personer med hörsel- och talskada.
- Möjlighet till videosamtal via internet.
Med tanke på samhällsomfattande tjänster räcker det att abonnemanget fungerar på en punkt i hemmet eller i ett företag. Funktionen kan förutsätta att användaren vidtar åtgärder för att förbättra inomhustäckningen, till exempel med hjälp av en utomhusantenn. Operatören ger vid behov råd om anskaffning och installation av antennen.
Enligt lagen krävs det inte att mobilnätet fungerar i terrängen. Teleoperatörerna bygger nät i första hand på kommersiella grunder, och kraven enligt koncessionsvillkoren gäller i huvudsak bebodda områden och det riksomfattande och regionala vägnätet.
Även om nätförbindelserna täcker största delen av Finland kan det förekomma skillnader i täckningen mellan olika operatörer. Därför rekommenderas att man jämför olika operatörers täckningskartor och vid behov testar olika abonnemang för att säkerställa den bästa förbindelsen.