Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Trafikidkare, kom ihåg att anmäla ändringar i tidtabellerna inom utsatt tid – transportmarknadens nya innovationer kräver noggrann information

Transport- och kommunikationsverket Traficom betonar aktörerna som tillhandahåller mobilitetstjänster både att öppna upp gränssnitten till sina tjänster samt att hålla de anmälda uppgifterna uppdaterade. För att konceptet mobilitet som en tjänst ska verkställas krävs exakthet i de viktiga uppgifter som anmäls av aktörerna som tillhandahåller mobilitetstjänster för att ändringarna ska förmedlas till alla som behöver uppgifterna i god tid. Traficom övervakar anmälningen av uppgifterna.

”Gränssnitten för de uppgifter som är väsentliga för mobilitetstjänsterna – såsom rutter, tidtabeller eller priser – och att de öppnas upp och att uppgifterna är uppdaterade ska ses som en mer omfattande sak än bara som aktörens verksamhet. För att garantera att de nuvarande resekedjorna flyter smidigt samt för att gynna innovationen av nya tjänster ska alla aktörer se till att de både öppnar sina gränssnitt och meddelar eventuella ändringar inom överenskomna tidsgränser”, betonar Traficoms generaldirektör Kirsi Karlamaa.

Lagen om transportservice förpliktar aktörerna att öppna sina gränssnitt för de väsentliga uppgifternas del och att meddela Traficom om ändringar. Traficom övervakar att gränssnitten öppnas och uppgifterna meddelas och kan t.ex. fastställa sanktioner om tidsgränserna för meddelandet av tidtabellsuppgifterna inte följs.

Fungerande resekedjor kräver framförhållning – meddela Traficom 60 dagar före ändringen

Traficom ska meddelas 60 dagar på förhand innan regelbundna mobilitetstjänster, såsom bussarnas linjetrafik, avslutas. Detta är särskilt viktigt för kollektivtrafikens kontinuerlighet, funktionalitet och med tanke på tilliten hos de som använder de offentliga trafiktjänsterna.

”Med tanke på transportmarknaden anser vi tillförlitligheten hos den offentliga trafiken vara mycket viktig, och därför har vi givit en varning i situationer där informationen om upphörandet av linjetrafiken har givits med för kort varsel”, berättar jurist Meeri Niinisalo.

”Transportmarknaden håller på att kraftigt förnyas och för att vi ska få bättre och smidigare tjänster måste vi kunna lita på att de uppgifter som aktörerna som tillhandahåller mobilitetstjänster är korrekta”, summerar Karlamaa.

Mer information:

generaldirektör Kirsi Karlamaa, kirsi.karlamaa(at)traficom.fi, tfn 029 539 0403, På Twitter @KirsiKarla

jurist Meeri Niinisalo, meeri.niinisalo(at)traficom.fi, tfn 029 534 6514