Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Transport- och kommunikationsverket Traficom om skrotningspremier: Medborgarna ska kunna lita på myndighetens verksamhet

Lagen om skrotningspremie för personbilar åren 2020 och 2021 trädde i kraft den 1 december 2020. Syftet med skrotningspremien är att minska utsläppen från trafiken och förnya fordonsbeståndet. Transport- och kommunikationsverket Traficom ansvarar för beviljandet av understödet.

Traficom har givit råd enligt vilket det skulle vara möjligt att få skrotningspremie för anskaffning av en ny utsläppssnål bil per flera bilar som ska skrotas. Den 25 januari 2021 ändrades rådgivningen så att man endast får skrota en bil för att få premien.  

Traficoms rådgivning har skadat dem som agerat i god tro 

Traficom uppskattar att rådgivningen för att acceptera premier som buntats ihop har medfört skada för de medborgare som agerat i god tro och skrotat flera bilar och ansökt om flera skrotningspremier före den 25 januari 2021 och för vilka de övriga förutsättningarna för skrotningspremie uppfylls. Traficom har fått ta emot 155 ansökningar som omfattat flera premier. 

Det är möjligt att myndigheten gör misstag i sin verksamhet. I sådana fall kan medborgare få ersättning för föranledda skador. Ämbetsverket har redan i tidigt skede diskuterat saken med Statskontoret. Statskontoret svarar för behandlingen av skadeståndskrav mot staten.  

"Vi ber om ursäkt för att vår rådgivning har medfört skada för medborgare som agerat i god tro. Vi hjälper sökandena med frågor som hänför sig till klagomål och skadestånd tillsammans med Statskontoret”, beklagar Kati Heikkinen, överdirektör för Tjänster för bilförare vid Traficom.  

De som buntat ihop ansökningar kan enligt lagen beviljas bara en skrotningspremie. Traficom hjälper alla de medborgare som i god tro lämnat in ihopbuntade ansökningar i skadeståndsprocessen. Traficom kommer att kontakta alla dessa sökanden och börjar utfärda beslut den 4 mars 2021.

Mångfald av ansökningar som buntats ihop

Totalt har 323 personer ansökt om flera skrotningspremier, dvs. ansökningar som buntats ihop för anskaffning av en ny bil. Det finns oklarheter i mer än hälften av dessa ansökningar. Över 40 ansökningar har oklarheter i registeranteckningar eller vem som äger skrotningsbilen. Cirka 60 av ansökningarna uppfyller inte de övriga förutsättningarna för  skrotningspremie till exempel därför att kravet på att man ska ha ägt eller innehaft en skrotningsbil i 12 månader eller att bilarna ännu inte skrotats. Cirka 70 sökanden har lämnat in ansökan först efter det att Traficom rättat till sin rådgivning. Traficom fortsätter att utreda dessa ansökningar och kommer att kontakta alla sökanden i deras ärenden. 

Skrotningspremien har inspirerat till cykling

Hittills har man ansökt om skrotningspremie totalt över 2500 gånger. Cirka 60 procent av dessa, dvs. över 1500 gånger, har man ansökt om premie för anskaffning av en elassisterad cykel. Cirka 70 gånger har man ansökt om skrotningspremie för anskaffning av en periodbiljett i kollektivtrafik eller för mobilitetstjänster. För anskaffning av utsläppssnåla bilar har man hittills ansökt om skrotningspremie sammanlagt över 900 gånger. Det reserverade anslaget är åtta miljoner euro. Skrotningspremiekampanjen fortsätter till slutet av år 2021. Under den föregående skrotningskampanjen uppgick antalet ansökningar till cirka 6000.

Vad händer härnäst?

Traficom uppskattar att rådgivningen för att acceptera premier som buntats ihop har medfört skada för de medborgare som agerat i god tro och skrotat flera bilar och ansökt om flera skrotningspremier före den 25 januari 2021 och för vilka de övriga förutsättningarna för skrotningspremie uppfylls. 

Traficom börjar fatta beslut om ansökningar som buntats ihop den 4 mars 2021 och kontaktar alla dessa sökanden. Statskontoret svarar för behandlingen av skadeståndskrav mot staten. Traficom och Statskontoret samarbetar för att hjälpa alla de medborgare i skadeståndsprocessen som lämnat in ihopbuntade ansökningar i god tro. 


Ytterligare information och begäranden om intervju: Transport- och kommunikationsverket Traficoms medietjänst, tfn 029 534 5648.

Konsumentkontakter: Kundservice, tfn 029 534 5125

Frågor om ihopbuntade ansökningar om skrotningspremie: Tuovi Valtonen, tuovi.valtonen(at)traficom.fi, tfn 029 534 7216