I en omfattande undersökning studerade Transport- och kommunikationsverket Traficom den beräknade ökningen av antalet automatiserade fordon samt konsekvenserna för bland annat väghållarnas och myndigheternas roll, verksamhet och kostnader i Finland.
I Traficoms undersökning gjordes en omfattande utredning av automatiserad körning med en hög automatiseringsnivå (nivå 4) och konsekvenserna i Finland och övriga Europa. I granskningen fanns fem olika tillämpningar av automatiserad trafik. Undersökningen visar att till en början ökar andelen funktioner med hög automatiseringsnivå endast i liten utsträckning på grund av att fordonsbeståndet i Finland förnyas så långsamt: år 2030 är andelen 1–8 procent, men till år 2040 förutspås andelen stiga till hela 16–71 procent beroende på tillämpning.
”Övergången till automatiserad trafik är ett jättestort steg mot nya mobilitetstjänster. Vid delad användning är användningsgraden för automatiserade bilar hög och därför behövs också färre bilar än vid privat användning. Konsekvenserna för trafikens smidighet och säkerhet samt för miljön och parkeringsplatser är positiva”, kommenterar Traficoms generaldirektör Kirsi Karlamaa optimistiskt.
När automatiserad bildar blir vanligare påverkas även väghållarnas och myndigheternas uppgifter och roller. Väghållarna måste se till att den digitala infrastrukturen uppfyller de krav automatiseringen ställer och säkerställa verksamhetsmiljöns kontinuitet. Vad gäller de reglerande myndigheterna måste de förbereda sig på samordning av fordonsprovning, utveckling av systemet för typgodkännande samt ändringar i förhållandet mellan förare och fordon.
ODD:er (Operational Design Domain) dvs. de verksamhetsmiljöer som planerats för automatiserad körning hjälper till att fastställa var och när fordonet kan användas för automatiserad körning. Med hjälp av detta allmänbegrepp förtydligas automatiseringsnivåerna, var automatisering kan tillämpas och krav.
”För användaren är det viktigt att en ODD har en så stor utsträckning och kontinuitet som möjligt. Till exempel bör ett pilotförsök med en hög automatiseringsnivå på en motorväg fungera vid så många väglag och trafikförhållanden som möjligt och oavsett vägmarkeringens skick. Traficoms undersökning innehåller ett förslag på nödvändiga ODD-egenskaper”, berättar ledande sakkunnig Eetu Pilli-Sihvola.
Priset på systemen för automatiserad trafik bestämmer teknikens utveckling. Nu är vissa av automatiseringselementen dyra, men kostnaderna kommer att förändras betydligt fram till år 2040. En bakomliggande faktor är bland annat att priserna sjunker när tekniken utvecklas.
Mer information:
Traficoms publikationer (Extern länk)
ledande sakkunnig Eetu Pilli-Sihvola, tfn 029 534 5572, eetu.pilli-sihvola@traficom.fi , Twitter @EPilliSihvola (Extern länk)