Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Ljud- och textningstjänster för personer med syn- och hörselnedsättning

Textningstjänster i program

Det är viktigt att förse program med finsk- och svenskspråkiga undertexter så att hörselskadade kan följa program. Textningen hjälper också andra än hörselskadade, t.ex. äldre människor eller språkstuderande. Textningstjänsten ska erbjudas på programmets originalspråk, det vill säga i finskspråkiga program på finska och i svenskspråkiga program på svenska.

Vid beräkningen av andelen av textningstjänsten räknas till programtimmarna program på finska och svenska med undantag av sådana musikföreställningar och sportprogram som sänds i direktsändning.

I fråga om direktsändningar som hör till programutbudet kunde textningstjänsten levereras i samband med en reprissändning t.o.m. slutet av år 2021. Från början av år 2022 gäller textningsmöjligheten i samband med reprissändningar enbart regionala nyheter. Den repris till vilken textningen fogats ska sändas på en för allmänheten ändamålsenlig sändningstid inom ett dygn efter direktsändningen samt visas på beställ-tv så snart som möjligt efter det att textningen är klar.

Ljudtjänster i program

I ljudtjänsten hörs den text som syns i rutan som syntetiskt tal. Ljudtjänsten gör det lättare för personer med synskada eller läshinder att titta på tv då programmet har undertexter.

Vid beräkningen av ljudtjänstens andel räknas till programtimmarna andra program än program på finska och svenska med undantag av sådana musikföreställningar och sportprogram som sänds i direktsändning.

Läs mer om genomförande av ljud- och textningstjänster (Extern länk).

Kvaliteten på textningstjänsten 

Skyldigheten som gäller textningens kvalitet trädde i kraft vid början av 2021. Textningstjänsten ska enligt lagen genomföras på ett högklassigt sätt så att textningen är tillräckligt klar och begriplig för användaren. Genom kvalitetskravet främjas det att tillgänglighetsskyldigheterna tillgodoses fullständigt för grupper med särskilda behov och deras behov att använda audiovisuella tjänster.

Kravet på att genomföra  textningstjänster på ett högklassigt sätt gäller de program som också har kvantitativa textningsskyldigheter. Tillsynen gäller Yle TV1, TV2, Teema&Fem, MTV3 och Nelonen samt motsvarande tjänster på Yle Arenan, MTV-Katsomo och Ruutu.

Traficoms uppgift är att bedöma huruvida textningstjänstens kvalitet är tillräcklig. Kvaliteten bedöms som en helhet. Vid bedömningen av kvaliteten beaktar Traficom standarder och rekommendationer som hänför sig till textningens kvalitet samt den tekniska utvecklingen av textningstjänsten och kan vid behov även utnyttja god praxis hos regleringsmyndigheterna i andra länder.  Bedömningen av kvaliteten avviker i fråga om produktioner som förses med textning på förhand och textning som sänds i direktsändning. Textning i direktsända program ska också vara så begriplig och läsbar som möjligt även om det inte var möjligt att iaktta alla tekniska rekommendationer. Åtminstone följande frågor kan anses vara kvalitetskriterier.

Kvalitetskriterier 

Uppdaterad