Vilka gränssnitt måste olika tjänster tillgängliggöra?
Mobilitetstjänsteleverantörer omfattas av tre typer av gränssnittsplikter:
- Tillgängliggörande av väsentlig information fritt för alla
- Öppnande av engångsbiljettgränssnitt för andra tjänsteleverantörer
- Öppnande av ombudsanvändningsgränssnitt för andra tjänsteleverantörer
Vilken eller vilka av dessa tre skyldigheter som gäller för en viss aktör beror på:
- vilken typ av tjänst som erbjuds
- om det finns ett boknings- och biljettsystem
- om det finns ett användarkonto kopplat till tjänsten
Villkor som begränsar användningen av gränssnitt är inte tillåtna. Villkoren för engångsbiljett- och ombudsanvändningsgränssnitt regleras av transportservicelagens krav på skälighet, icke-diskriminering och rättvisa.
Undantag
Om verksamheten är kvantitativt och geografiskt småskalig och inte omfattar offentligt subventionerade transporter, → då finns ingen skyldighet att öppna biljettgränssnitt.
Mera information https://traficom.fi/sv/gransnittspraxis (Extern länk)