Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Vilka gränssnitt måste olika tjänster tillgängliggöra?

Mobilitetstjänsteleverantörer omfattas av tre typer av gränssnittsplikter:

  • Tillgängliggörande av väsentlig information fritt för alla
  • Öppnande av engångsbiljettgränssnitt för andra tjänsteleverantörer
  • Öppnande av ombudsanvändningsgränssnitt för andra tjänsteleverantörer

Vilken eller vilka av dessa tre skyldigheter som gäller för en viss aktör beror på:

  • vilken typ av tjänst som erbjuds
  • om det finns ett boknings- och biljettsystem
  • om det finns ett användarkonto kopplat till tjänsten

Villkor som begränsar användningen av gränssnitt är inte tillåtna. Villkoren för engångsbiljett- och ombudsanvändningsgränssnitt regleras av transportservicelagens krav på skälighet, icke-diskriminering och rättvisa.

Undantag

Om verksamheten är kvantitativt och geografiskt småskalig och inte omfattar offentligt subventionerade transporter, → då finns ingen skyldighet att öppna biljettgränssnitt.

Mera information  https://traficom.fi/sv/gransnittspraxis (Extern länk)

 

Uppdaterad