Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Affärsresenär: lämna in ett klagomål över en försenad eller inställd tågresa

Om en inrikes tågresa i fjärrtrafik försenas med minst 60 minuter, kan du ha rätt till service och ersättning för biljettpriset. Du kan också välja att biljettpriset återbetalas eller att resan ombokas. På denna sida ger vi råd om hur man lämnar in ett klagomål och väljer rätt myndighet.

VÄND DIG TILL RÄTT MYNDIGHET

I Finland handläggs klagomål av två olika instanser. Vilken myndighet du ska vända dig till beror på om du är konsument eller affärsresenär. 

Du är konsument om du reser på fritiden och betalar resan själv. Då ska du kontakta konsumentrådgivningen (Extern länk). Klagomål av konsumenter avgörs av konsumenttvistenämnden.

Du är affärsresenär om du till exempel reser i arbetet och din arbetsgivare eller en motsvarande aktör betalar din resa. Då ska du vända dig till Traficom. 

Vid problem ska du alltid kontakta järnvägsföretaget först

Lämna in ett klagomål till exempel på järnvägsföretagets webbplats så snart som möjligt, dock senast inom tre (3) månader från händelsen.

Bekanta dig med dina rättigheter i olika situationer innan du lämnar in ett klagomål

Observera att du endast kan lämna in ett klagomål till Traficom om ett tåg som är försenat eller inställt i inrikes fjärrtrafik och närtågstrafik. Tågpassagerarnas rättigheter gäller dock endast delvis vid närtågstrafik.

Förordningen om tågresenärers rättigheter tillämpas inte alls på trafiken mellan Finland och Ryssland. 

Se ytterligare information: Undantag för vissa förbindelser inom närtågstrafiken, trafiken till Ryssland och järnvägstrafik som bedrivs för historiska ändamål.

Så här lämnar du ett klagomål

1

1: Ta först kontakt med järnvägsföretaget

Om din ankomst till den slutliga destinationen till exempel försenas med minst 60 minuter ska du alltid först kontakta järnvägsföretaget. Lämna in ett klagomål till exempel på järnvägsföretagets webbplats så snart som möjligt, dock senast inom tre (3) månader från händelsen som det gäller.

2

2: Invänta järnvägsföretagets svar

Inom en månad ska det järnvägsföretag som tar emot ett klagomål antingen lämna ett motiverat svar eller i motiverade fall informera passageraren om att han eller hon får ett svar senast tre månader efter det datum då klagomålet mottogs. 

Detaljerad information om förfarandet för hantering av klagomål ska vara tillgänglig för allmänheten, inklusive för personer med funktionsnedsättning och personer med nedsatt rörlighet. Denna information ska på begäran finnas tillgänglig på åtminstone det officiella språket eller de officiella språken i den medlemsstat där järnvägsföretaget bedriver sin verksamhet.

3

3: Vänd dig till rätt myndighet

Om klagomålet till järnvägsföretaget inte ger önskat resultat, kan du kontakta den myndighet som övervakar passagerarnas rättigheter. Se till att du skickar ditt klagomål till rätt myndighet.

I Finland handläggs klagomål av två olika instanser. Vilken myndighet du ska vända dig till beror på om du är konsument eller affärsresenär. 

Huvudregeln är att du är konsument om du reste på fritiden och betalade resan själv. Då ska du vända dig till konsumentrådgivningen (Extern länk)Klagomål av konsumenter avgörs av konsumenttvistenämnden.

4

4: Traficom behandlar klagomål av affärsresenärer

Affärsresenärer kan lämna in ett klagomål till Traficom per e-post. Skicka klagomålet till registrator@traficom.fi.

Om du inte kan skicka klagomålet per e-post, kan du skicka det till Traficom per post på adressen: Transport- och kommunikationsverket Traficom PB 320 00059 TRAFICOM

Bifoga korrespondens med järnvägsföretaget samt andra bilagor och uppgifter du anser nödvändiga.

Om ditt meddelande innehåller känsligt, sekretessbelagt eller annars sensitivt innehåll eller en personbeteckning, lönar det sig att använda Traficoms säkra e-post.

5

5: Traficom ger råd och kan ge en rekommendation

Traficom ger råd, bedömer ärendet och kan vid behov ge en rekommendation gällande ett klagomål som lämnats in av en affärsresenär.

EU-FÖRORDNING OM TÅGRESENÄRERNAS RÄTTIGHETER

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/782 ska tillämpas från och med den 7 juni 2023. Artikel 6.4 ska dock tillämpas från och med den 7 juni 2025.

Länk till EU:s webbsidor