Tuore ohje selkeyttää linja-autoliikenteen esteettömyystietojen tarjoamista. Ohje auttaa palveluntarjoajia kuvaamaan palvelujen esteettömyyden ymmärrettävästi ja kattavasti. Esteettömyystiedot ovat monelle matkustajalle tärkeitä: noin joka kymmenes suomalainen kohtaa haasteita liikkuessaan ja yli 75-vuotiaista lähes puolet. Traficom valvoo esteettömyystietojen tarjoamista.
Esteettömyystiedot helpottavat matkustamista
Lain mukaan esteettömyystietoja tulee tarjota matkustajille kaikista liikennemuodoista. Nyt julkaistu ohje koskee linja-autoliikennettä, mutta tarjoaa hyödyllistä tietoa myös muille liikennemuodoille. Ohje huomioi liikenteen palveluista annetun lain, digipalvelulain, esteettömyysdirektiivin sekä EU:n linja-autoliikenteen matkustajanoikeusasetuksen.
Keskeisiä esteettömyystietoja ovat muun muassa
- kuvailevat tiedot kaluston esteettömyydestä,
- tiedot apuvälineiden kuljettamisesta (painorajat, mitat),
- linja-autossa tarjottava yleinen apu sekä
- ohjeet saattajien ja avustavien koirien kanssa matkustamisesta.
Lisäksi pitkän matkan reiteillä (250 km ja yli) vaaditaan tarkemmat tiedot avustamisesta ja saattajista sekä esteettömyysehtojen laatimista yhteistyössä vammaisjärjestöjen kanssa.
"Käyttäjät tuntevat parhaiten yksityiskohdat, jotka ovat keskeisiä matkan ennakkosuunnittelun kannalta. Tietojen kokoamiseen kannattaakin hakea tukea esimerkiksi vammais- ja vanhusjärjestöjen tai paikallisten vanhus- ja vammaisneuvostojen kautta", täsmentää Traficomin erityisasiantuntija Taina Saarinen. Myös ohjeen valmistelussa on saatu runsaasti kommentteja niin järjestöiltä kuin linja-autoliikenteen palveluntarjoajilta.
Tavoitteena esteettömät matkaketjut
Matkustamiseen liittyvä tiedottaminen, ostaminen ja reittihaku toimivat nykyisin valtaosin digitaalisissa kanavissa. Eri liikennemuotoja myös yhdistellään digitaalisissa palveluissa matkaketjuiksi. Esteettömyystiedon tulisi olla luontevasti saatavilla matkustajille osana näitä kanavia ja käyttöliittymiä. Lisäksi, jotta esimerkiksi reittioppaissa voidaan rakentaa esteettömiä matkaketjuja, palvelua koskevat tiedot tulee olla tarjolla myös koneluettavassa muodossa muiden toimijoiden hyödynnettäväksi.
"Parhaassa tapauksessa esteettömyystiedot ovat mukana matkan kaikissa vaiheissa: varaamisesta reittihakuun sekä matkan aikana. Esteettömyystiedot olisi hyvä koota nettisivulle mieluiten yhden klikkauksen päähän, jotta myös ruudunlukuohjelmaa hyödyntävä asiakas löytää tiedot helposti", Traficomin erityisasiantuntija Kirsi Tervola-Joutsen kertoo.
Esteettömyystiedot tulee esittää saavutettavasti verkkosivuilla, mobiilisovelluksissa ja muissa sähköisissä kanavissa toimivaltaisten viranomaisten järjestämässä liikenteessä sekä säännöllisessä markkinaehtoisessa liikenteessä. Tilausliikenteelle tämä on hyvä käytäntö.
On myös tärkeä muistaa, että kaikilla matkustajilla ei ole digikanavia käytössään. Siksi tietoja kannattaa tarjota myös muissa muodoissa.
Tutustu ohjeeseen , joka on julkaistu myös ruotsiksi (Ulkoinen linkki).
Huomaathan, että ohje on ladattavissa myös PDF-muodossa (linkki verkkosivujulkaisussa).
Lisätietoja
Erityisasiantuntija Taina Saarinen, p. 0295 346 767, taina.saarinen@traficom.fi
Erityisasiantuntija Kirsi Tervola-Joutsen, p. 0295 345 234, kirsi.tervola-joutsen@traficom.fi