Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Tälle sivulle on koottu ohjeita esteettömyystietojen tarjoamisesta matkustajalle sähköisessä muodossa, esimerkiksi verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa. Ohjeessa on huomioitu laki liikenteen palveluista, digipalvelulaki, esteettömyysdirektiivi ja EU:n linja-autoliikenteen matkustajanoikeusasetus. Tämä ohje koskee linja-autoliikennettä, mutta tarjoaa hyödyllistä tietoa myös muille liikenteenharjoittajille.

Huom. tämä on ohjeluonnos. Kommentointiaika 9.10. asti. Kommentit voi laittaa sähköpostitse matkustajanoikeudet@traficom.fi.

Esteettömyystiedot hyödyttävät monia matkustajia

Tiesitkö, että noin joka kymmenes suomalainen kohtaa haasteita liikkumisessa? Haasteet voivat liittyä esimerkiksi liikkumiseen, näkemiseen, kuulemiseen tai ymmärtämiseen. Yli 75-vuotiaista jo lähes puolella on liikkumisrajoitteita.  Esteettömyystiedot auttavat matkustajaa valitsemaan itselleen sopivan reitin ja kulkutavan. 

Palveluntarjoajien on tarjottava matkustajille tietoa palvelun esteettömyydestä sähköisessä muodossa, esimerkiksi verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa käytössä olevien asiointikanavien kautta. Tämä ohje keskittyy siihen, miten tiedot esitetään suoraan matkustajalle. 

Verkkosivuilla esitettävät esteettömyystiedot kannattaa koota selkeästi yhteen paikkaan. Olennaisia tietoja ovat esimerkiksi kaluston esteettömyys, ohjeet lippujen ostamiseen, ja ohjeet apuvälineiden kuljettamiseen. 

Tiedot on esitettävä saavutettavasti. Verkkopalvelujen tulee toimia eri päätelaitteilla ja avustavilla teknologioilla. Lisätietoa: www.saavutettavuusvaatimukset.fi (Ulkoinen linkki) (Ulkoinen linkki)

Mitä tietoja lain perusteella tulisi tarjota esteettömyydestä?

Tietovaatimukset vaihtelevat sen mukaan millaisesta liikenteestä on kyse. Alla on esitetty ne esteettömyystiedot, jotka lainsäädännön mukaisesti on tarjottava matkustajille sähköisessä muodossa. 

Matkustajille tarjottavat esteettömyystiedot ja koneluettavaan muotoon avattavat tiedot muodostavat kokonaisuuden

Matkustajille tiedottamisen lisäksi lainsäädäntö edellyttää, että liikkumispalveluja koskevia tietoja viedään avoimiin rajapintoihin koneluettavassa muodossa. Tällöin näitä tietoja voidaan hyödyntää matkustajia palvelevissa muissa sovelluksissa kuten reittioppaissa. Voit hyödyntää omassa suorassa matkustajaviestinnässäsi näitä samoja tietoryhmiä. Fintraffic Oy tarjoaa ohjeita tietojen avaamiseen koneluettavassa muodossa: Tiedon tuottajien ohjeistukset (Ulkoinen linkki).

Tukipalvelut ja tieto digitaalisten palveluiden esteettömyydestä

Esteettömyysdirektiivin myötä liikenteenharjoittajan on annettava matkustajille saavutettavassa muodossa tietoa palvelun esteettömyydestä ja sen yhteensopivuudesta apuvälineteknologian kanssa. Myös tukipalveluiden, kuten asiakaspalvelun ja teknisen tuen, on oltava saavutettavia ja käytettävä esteettömiä viestintätapoja. Käytännössä esimerkiksi pitkämatkaisessa linja-autoliikenteessä asiakkaiden on voitava asiakaspalvelukanavien kautta saada saavutettavassa muodossa tietoa verkkosivujen, sovellusten ja sähköisten matkalippujen esteettömyydestä, ja verkkosivuilla on ilmoitettava selkeästi asiakaspalvelun ja teknisen tuen yhteystiedot. Tämä esteettömyysvaatimus koskee linja-autoliikenteessä toimivaltaisen viranomaisen järjestämää liikennettä sekä markkinaehtoista säännöllistä liikennettä. 

Tutustu lisäohjeisiin verkkosivuista: kuinka luon nopeasti löydettävät ja selkeät esteettömyyssivut

 

Taustalla olevaa lainsäädäntöä

Päivitetty