Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt linjauksen koskien tulkintaa aluksen miehittämättömänä satamassa olon käsitteestä. Uuden linjauksen mukaan alus katsotaan miehittämättömäksi, jos aluksella on satamassa ollessa miehistöä enintään 60 prosenttia aluksen miehitystodistuksessa mainitusta vähimmäismiehitysmäärästä.
Traficomin nyt tekemä tulkinta liittyy meriliikenteessä käytettävien alusten miehistökustannusten alentamiseen tarkoitettuun tukeen. Linjauksen tarkoituksena on yhdenvertaistaa alusten kohtelu aluksen koosta riippumatta.
"Pyrimme tukemaan merenkulkualaa ja Suomelle elintärkeän meriliikenteen mahdollisuuksia. Haluamme nyt tekemämme linjauksen avulla yhdenvertaistaa eri kokoisten alusten asemaa kauppamerenkulun tukien hakemisessa samalla alusturvallisuusnäkökohdat huomioiden", painottaa ylijohtaja Jarkko Saarimäki.
Meriliikenteen pääasiallisuusvaatimus yhtenä tuen myöntämisen edellytyksenä
Kauppamerenkulun tukien yhtenä myöntämisen perusteena säilyy edelleen meriliikenteen pääasiallisuusvaatimus. Alus voi saada kauppamerenkulun tukea, jos se on pääasiallisesti tukeen oikeuttavassa meriliikenteessä eli yli puolet toiminta-ajastaan tukivuodesta. Tukeen oikeuttavaa meriliikennettä on merialueella tapahtuva lastin tai matkustajien kuljettaminen laissa tarkoitetussa ulkomaan että kansainväliselle kilpailulle alttiissa kotimaan meriliikenteessä.
Nyt tehdyn käsitelinjauksen tarkoituksena on selventää määrittelyä siitä, milloin aluksen satamassa olo katsotaan miehittämättömäksi eli toiminta-ajan ulkopuoliseksi ajaksi ja toisaalta milloin taas aluksen satamassa olo miehitettynä lasketaan mukaan aluksen toiminta-aikaan. Alus katsotaan miehittämättömäksi, jos aluksella on satamassa ollessa miehistöä enintään 60 prosenttia vähimmäismiehityksestä.
Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamisesta annetun lain perusteella myönnettävien tukien tavoitteena on turvata lasti- ja matkustaja-alusten kansainvälinen kilpailukyky meriliikenteessä sekä huoltovarmuus Suomen lipun alla liikennöivällä tonnistolla. Lisäksi tavoitteena on säilyttää riittävä suomalainen merenkulkijaväestö. Traficom myöntää valtion talousarvioon vuosittain varatuista määrärahoista edellä mainittua tukea. Vuonna 2019 tukea maksettiin 87 miljoonaa euroa.
Lisätietoja:
Kauppamerenkulun tuet (Ulkoinen linkki)
ylijohtaja Jarkko Saarimäki, jarkko.saarimaki(at)traficom.fi, p. 040 836 0397, Twitterissä @Saarimaki
johtaja Pipsa Eklund, pipsa.eklund(at)traficom.fi, p. 029 534 5396