Ensimmäinen vuosi merenkulun päästökaupassa sujui suunnitellusti: kaikki Suomelle kuuluvat laivayhtiöt palauttivat päästöoikeutensa määräajassa. Viranomaisten, laivayhtiöiden ja todentajien välinen yhteistyö sujui hyvin. Päästöjen raportointi, todentaminen ja päästöoikeuksien palautus onnistuivat pääosin määräaikaan mennessä.
Ensimmäisen päästökauppavuoden velvoitesykli on nyt saatu päätökseen, ja meriliikenteen päästöt on raportoitu sekä päästöoikeudet palautettu asianmukaisesti. Suomelle kuuluvien laivayhtiöiden päästöt olivat yhteensä noin 1 740 850 t CO₂ (tonnia hiilidioksidia). Suomen hallinnoimien laivayhtiöiden päästöjen osuus on noin 10,7 % päästökaupparekisteriin raportoiduista kokonaishiilidioksidipäästöistä.
Miten päästökauppa toimii käytännössä?
EU:n päästökauppajärjestelmä (ETS) on kattanut vuodesta 2024 alkaen myös kauppamerenkulun eli tavara- ja matkustajaliikenteen, joka suuntautuu EU- ja ETA-alueiden satamiin tai lähtee niistä. Päästökauppa koskee aluksia, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5 000 ja jotka kuljettavat rahtia tai matkustajia kaupallisesti.
Tällä hetkellä päästökauppa koskee hiilidioksidipäästöjä, ja vuodesta 2026 alkaen myös metaani- ja dityppioksidipäästöjä. Päästökaupan tarkoituksena on edistää EU:n päästöjen vähentämistä kustannustehokkaasti ja taloudellisesti. Yhdessä alusten päästöjen tarkkailua, raportointia ja todentamista koskevan MRV-asetuksen (Monitoring, Reporting, Verification) kanssa alusten liittäminen päästökauppaan on yksi Euroopan unionin keskeisistä keinoista vähentää meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.
Laivayhtiöt maksavat päästöistään hankkimalla päästöoikeuksia, joilla katetaan kalenterivuoden aikana syntyneet päästöt. Päästöoikeuksia voi hankkia mm. EU:n yhteiseltä huutokauppapaikalta, toisilta yrityksiltä ja pörsseistä, joissa käydään kauppaa päästöoikeuksilla. Päästöoikeuden hinta määräytyy markkinalla kysynnän ja tarjonnan mukaan. Mitä vähemmän päästöjä syntyy, sitä vähemmän oikeuksia tarvitaan. Päästökauppa kannustaa siten vähäpäästöisempiin polttoaineisiin ja energiatehokkuuteen.
"Päästökauppatulojen kokonaismäärää voidaan arvioida kalenterivuoden 2025 päätyttyä, sillä päästöoikeuksista käydään huutokauppaa koko vuoden ajan", kertoo johtava asiantuntija Johanna Pakkala Energiavirastosta.
Suomessa päästökaupasta vastaavat Traficom ja Energiavirasto
Traficom toimii Suomessa laivayhtiöiden hallinnointiviranomaisena ja Energiavirasto vastaa unionin päästörekisterin Suomen osion hallinnoimisesta. Päästökaupparekisterissä säilytetään ja siirretään päästöoikeuksia sekä ilmoitetaan toimijoiden vuosipäästöt ja palautetaan niitä vastaavat päästöoikeudet.
"Merenkulun ensimmäinen päästökauppavuosi on osoittanut, että yhteistyö viranomaisten, laivayhtiöiden ja todentajien välillä on avointa ja sujuvaa. Tällainen mutkaton vuorovaikutus on tärkeää tehokkaan ja luotettavan sääntelyn toteuttamisessa", toteaa erityisasiantuntija Elina Kari Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.
Lisätiedot
Erityisasiantuntija Elina Kari, Traficom, puh. 029 534 7302, elina.kari@traficom.fi
Johtava asiantuntija Johanna Pakkala, Energiavirasto, puh. 029 5050 026, johanna.pakkala@energiavirasto.fi