Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Vuodesta 2024 alkaen EU:n päästökauppajärjestelmä (ETS, Emissions Trading System) laajeni koskemaan myös kauppamerenkulun päästöjä. Tavoitteena on vähentää merenkulun kasvihuonekaasupäästöjä osana EU:n ilmasto- ja energiapolitiikkaa. Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom toimii laivayhtiöiden hallinnointiviranomaisena (Administrating Authority, AA) EU:n MRV-asetuksen ja EU:n päästökauppajärjestelmän (EU ETS) mukaisesti.

Meriliikenne on osa EU:n päästökauppajärjestelmää 

EU:n päästökauppajärjestelmä (ETS, Emissions Trading System) kattaa vuodesta 2024 alkaen myös kauppamerenkulun eli tavaran ja matkustajien kuljetuksen EU ja ETA -alueiden satamiin ja satamista. Päästökauppa koskee aluksia, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5 000 ja jotka kuljettavat rahtia ja matkustajia kaupallisesti. 

Päästökaupan tarkoitus on edistää EU:n päästöjen vähentämistä kustannustehokkaasti ja taloudellisesti. Yhdessä alusten päästöjen tarkkailua, raportointia ja todentamista koskevan MRV-asetuksen kanssa, alusten liittäminen päästökauppaan on yksi Euroopan komission keskeisistä keinoista vähentää meriliikenteen aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä. 

Päästökauppavelvoitteet

Päästökaupan piiriin kuuluvien alusten aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä tulee tarkkailla, raportoida ja todentaa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2015/757 mukaisesti (nk. MRV-asetus). Päästökauppa koskee hiilidioksidipäästöjä, ja vuodesta 2026 alkaen myös metaani- ja dityppioksidipäästöjä. 

Päästökaupan vastuutahon nimeäminen

Päästökauppavelvoitteista vastaa alusten omistaja tai tämän valtuuttama ISM-yhtiö. Aluksen omistajan tulee ilmoittaa Traficomille päästökauppaan kuuluvien alusten tiedot. Jos päästökauppavelvoitteista vastaa ISM-yhtiö, tulee yhtiön toimittaa omistajalta saamansa aluskohtainen valtuutus. 

Päästöjen tarkkailusuunnitelma (Monitoring Plan, MP)

Kunkin aluksen päästöjä mitataan hyväksytyn tarkkailusuunnitelman mukaisesti. Tarkkailusuunnitelmassa kuvataan aluksen päästölähteet ja määritellään päästöjen sekä polttoaineen kulutuksen mittausmenetelmät ja raportointitavat. Suunnitelma tallennetaan EU:n sähköiseen THETIS-MRV-raportointijärjestelmään ja toimitetaan todentajalle arvioitavaksi. Todentajan hyväksymä suunnitelma toimitetaan edelleen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille hyväksyttäväksi saman järjestelmän kautta.  Kertaalleen hyväksytty tarkkailusuunnitelma pidetään ajan tasalla ja päivitetään aina, kun aluksen toiminnassa tai mittausjärjestelmissä tapahtuu olennaisia muutoksia. Mikäli merkittäviä muutoksia tapahtuu, todentaja arvioi suunnitelman ja se toimitetaan uudelleen hallinnointiviranomaiselle hyväksyttäväksi (MRV-asetus (EU) 2015/757, 7 Artikla). 

Vuosittainen päästöselvitys Thetis-MRV-järjestelmässä

Aluksen päästötiedot on raportoitava vuosittain sekä aluskohtaisesti (Emissions Report, ER) että yhtiötasolla (Company Emissions Report, CER). Todentajan tarkastamat päästöraportit toimitetaan Traficomille EU:n Thetis-MRV -raportointijärjestelmän kautta vuosittain 31.3. mennessä.

Vuosittaiset velvoitteet EU:n päästökaupassa

Päästökauppaan kuuluu kaksi vuosittaista velvoitetta: päästöraportointi ja päästöoikeuksien palautus.

Päästöselvitys Unionin päästörekisteriin

Todentajan tarkastamat yhtiötason päästöt tulee raportoida erikseen Unionin päästörekisteriin vuosittain 31.3. mennessä. Tätä raportointia varten toiminnanharjoittajan tulee avata päästöoikeustili eli MOHA-tili (Maritime Operator Holding Account). 

Päästöoikeuksien palautus Unionin päästörekisteriin

Todennettuja päästöjä vastaava määrä päästöoikeuksia on palautettava Unionin päästörekisteriin vuosittain 30.9. mennessä. Päästöoikeuksien palautusta porrastetaan seuraavasti: päästöoikeudet 40 prosentille vuodelle 2024 raportoiduista päästöistä ja 70 prosentille vuodelle 2025 raportoiduista päästöistä. Vuodesta 2026 alkaen päästöoikeudet palautetaan täysimääräisesti. Suomessa päästökaupparekisterin kansallisena valvojana toimii Energiavirasto.

Meriliikenteen päästökaupan todentaja

Suomen päästökauppalain 1270/2023 mukaan meriliikenteen päästökaupan todentajan tulee hakea hyväksyntää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Miksi todentajan tulee hakea kansallista hyväksyntää Suomessa?

Suomen Päästökauppalaki (1270/2023) edellyttää tämän menettelyn.

Onko laivanomistajan antamalle valtuutukselle sisältö- tai muotovaatimuksia?

Valtuutuksessa tulee olla mainittuna sen tarkoitus (päästökauppavelvoitteiden toteuttaminen), päiväys, yrityksen edustamisoikeuksien mukaiset allekirjoitukset sekä omistajalta, että ISM-yhtiöltä ja aluksen nimi sekä IMO-numero. Mieluummin ei muita tietoja.

Tuleeko laivanomistajan valtuutus ISM-yhtiölle toimittaa alkuperäisenä sekä Energiavirastolle että Traficomille?

Ei, alkuperäinen lähetetään mieluummin Traficomille, mutta virastot jakavat pyynnöstä tämän tiedon toistensa kanssa.

Päivitetty