Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Matkaviestinverkon kuuluvuutta voi usein parantaa käytännön keinoilla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom selvittää kuuluvuusongelmia yhteistyössä teleoperaattoreiden kanssa ja kannustaa ilmoittamaan virastolle heikentyneen kuuluvuuden sijainneista. Virasto myös kehottaa mittaamaan omaa nettiyhteyttä Bittimittari.fi-palvelulla, jonka voi ladata sovelluskaupasta.

Matkaviestinverkon kuuluvuusongelmat voivat näkyä arjessa esimerkiksi puheluiden katkeamisina, epäonnistuneina soittoyrityksinä tai hitaasti toimivina nettiyhteyksinä. 

Käytännön vinkkejä yhteyksien parantamiseen

Jos matkaviestinyhteyksien kuuluvuudessa on haasteita, voit kokeilla seuraavia keinoja yhteyden parantamiseksi:

  • Puheluiden kuuluvuutta voi usein parantaa ottamalla käyttöön 4G-puhelut (puhelut kulkevat 4G-verkon kautta) tai Wifi-puhelut (puhelut kulkevat wifi-verkon kautta). 
  • Sisäkuuluvuutta parantavista lisälaitteista (kuten antenni ja 4G-reititin) voi olla apua puhelimen ja mobiilinetin kuuluvuusongelmiin. Operaattorisi neuvoo asiassa eteenpäin.
  • Puhelin tai esimerkiksi mobiilireititin osaa yleensä itse liittyä parhaaseen saatavilla olevaan verkkoon. Jos puhelut kuitenkin katkeilevat usein, voit kokeilla valita ensisijaiseksi verkoksi 2G-verkon puhelimen asetuksista.
  • Kokeile viestintää myös tekstiviestillä, joka useimmiten toimii myös heikommassa kentässä tai häiriötilanteessa.
  • Ilmoita ongelmista omalle operaattorillesi – palautteesi auttaa verkkojen kehittämisessä.
  • Vertaile operaattoreita - sijainnista ja operaattorista riippuen yhteyksissä voi olla suuria eroja. Kannattaa myös seurata operaattoreiden rakenteilla olevien verkkojen karttoja.
  • Jos oma operaattori ei saa ongelmaan ratkaisua, asiasta kannattaa ilmoittaa Traficomille kuuluvuusongelmien ilmoituslomakkeella.

"Tavoitteenamme on varmistaa, että ihmiset voivat luottaa yhteyksiin asuinpaikasta riippumatta. Yhteistyöllä pystymme tunnistamaan ongelmakohdat ja parantamaan kuuluvuutta", kertoo johtaja Lasse Laine Traficomista.

Kuuluvuutta voi parantaa ulko- tai pöytäantennilla

Yhteyden laatua voi yrittää parantaa edullisilla pöytäantenniratkaisuilla. Mikäli pöytäantennista ei ole riittävää apua, kannattaa harkita ulkoantennin hankintaa. Ulkoantennin avulla voit moninkertaistaa laajakaistaliittymäsi siirtonopeuden ja saada yhteyden toimimaan myös sisätiloissa, joissa kuuluvuus on heikompi.

Toimi näin:

  • Selvitä operaattorisi kuuluvuuskartasta, millainen verkkopeitto alueellasi on.
  • Jos pöytäantenni ei riitä, harkitse ulkoantennin hankintaa. Antenneja myyvät operaattorit sekä matkapuhelintarvikkeisiin ja antenneihin erikoistuneet liikkeet.
  • Sijoita ulkoantenni paikkaan, jossa signaali on vahvin, ja suunnittele asennus huolellisesti. Kysy omalta operaattoriltasi neuvoa antennin suuntaamisessa. 
  • Varmista, että päätelaitteessasi on liitäntä ulkoantennille, tai käytä tarvittaessa sovitinta.

Matkaviestinyhteyksissä voi esiintyä ulkoisia häiriöitä itärajan tuntumassa

"Suomen itärajan tuntumassa matkaviestinverkoissa voi esiintyä paikallisesti erityisesti yöaikaan myös ulkoisia radiohäiriöitä, jotka voivat aiheuttaa esimerkiksi puheluiden katkeamisia tai epäonnistumisia. Mahdollisuus matkaviestinhäiriöihin on siten hyvä tunnistaa raja-alueella liikuttaessa", toteaa osastopäällikkö Suvi Juurakko-Lehikoinen. Näiden häiriöiden lähde on häiriöselvityksen kautta todettu olevan Venäjällä. Taustalla on todennäköisesti Venäjän omasuojahäirintä, jolla pyritään suojaamaan kriittisiä kohteita.

Virasto seuraa aktiivisesti matkaviestinyhteyksien tilannetta ja tekee yhteistyötä teleyritysten kanssa, jotta kuuluvuutta voidaan parantaa.

Mittaa oma nettiyhteytesi Bittimittarilla

Traficomin Bittimittari.fi-palvelulla voit mitata oman nettiyhteytesi toimivuutta. Palvelu kertoo, millaisia nopeuksia ja viiveitä yhteydestäsi löytyy. Tulokset täydentävät Traficomin keräämää kokonaiskuvaa verkkojen toiminnasta. "Kannustamme lataamaan Bittimittarin mobiilisovelluksen, jolla saat tietoa yhteytesi toimivuudesta eri tilanteissa ja autat samalla parantamaan tietämystä verkkojen laadusta eri puolilla Suomea", tähdentää Laine.

Hätäpuhelut ohjautuvat automaattisesti saatavilla olevaan verkkoon – myös tekstiviesti on käytettävissä

Hätätilanteessa kannattaa aina ensisijaisesti pyrkiä saamaan puheyhteys hätäkeskukseen puhelimella tai 112-sovelluksen kautta. Mikäli alueella on yksikin toimiva matkaviestinverkko, hätäpuhelu ohjautuu tällöin automaattisesti siihen, vaikka oman operaattorin verkko ei olisi saatavilla.

Mikäli hätäpuhelutilanteessa yhteys puhelimitse soittamalla ei onnistu, hätäilmoituksen voi tehdä myös tekstiviestillä hätänumeroon 112. 

Taustaa

Radiohäiriötilanne vs. muu kuuluvuusongelma: Radiohäiriötilanteella tarkoitetaan tilannetta, missä häiriö syntyy verkon ulkopuolisesta häiritsevästä radiosignaalista. Kyse ei ole esimerkiksi katvealueesta tai verkon kuormitustilanteesta, jotka ovat tavallisimpia syitä yhteysongelmille. Yhteysongelmat voivat molemmissa tapauksissa ilmetä vastaavina eli katkoksina tai tiedonsiirtoyhteyden hitautena. Radiohäiriötilanne voi aiheuttaa yhteysongelmia helpommin alueella, jolla kentänvoimakkuus on valmiiksi matala eli esimerkiksi matkaviestinverkon peittoalueen reunamilla. Traficom toimii aktiivisesti yhteistyössä operaattoreiden kanssa kuuluvuus- ja radiohäiriötilanteissa.