Ohjeita puhelin- ja laajakaistaliittymän toimivuus- ja saatavuusongelmissa

Tökkiikö netti ja pätkiikö puhelut? Eikö liittymä toimi sovitulla tavalla? Tältä sivulta löydät ohjeita ja neuvoja useampiin ongelmatilanteisiin.

Luethan ensin minut

Olethan ollut yhteydessä operaattorisi asiakaspalveluun? Ongelmatilanteessa tulee aina ensimmäiseksi olla yhteydessä omaan operaattoriin. Voit saada neuvoja ja tietoa esimerkiksi käyttämästäsi päätelaitteesta tai liittymäsi toiminnan parantamisesta.

Jos liittymän toiminta ei vastaa sitä, mitä olet sopinut operaattorisi kanssa, voi kyseessä olla viestintäpalvelun virheestä. Traficom ei käsittele operaattorin ja asiakkaan välistä sopimussuhdetta tai korvausta koskevia asioita.

Kuluttajaneuvonta (Ulkoinen linkki)voi auttaa, jos et pääse yhteisymmärrykseen operaattorisi kanssa. Tutustu myös tarvittaessa kuluttajaneuvonnan Reklamaatioapuriin (Ulkoinen linkki).

 

Matkapuhelinliittymäni ei toimi sisätiloissa

Toimi seuraavasti:

 

Matkapuhelinliittymäni tai mobiilinettini (esim. mokkula) ei toimi ulkotiloissa tai maastossa

Matkaviestinverkon kuuluvuus riippuu tukiasemien sijainnista ja tiheydestä alueella. Kuuluvuuden voit tarkistaa operaattorisi nettisivuilta löytyvästä kuuluvuuskartasta. 

DNA, Kuuluvuus (Ulkoinen linkki) 
Elisa, Kuuluvuus  (Ulkoinen linkki)
Sonera, Verkkokartta (Ulkoinen linkki)

Operaattoreilla ei ole velvoitetta rakentaa kattavaa peittoaluetta, mutta operaattorille kannattaa kuitenkin kertoa kuuluvuusongelmista.

 

Mobiilinettini (esim. mokkula) ei toimi sisätiloissa

Toimi seuraavasti:

 

Kiinteä nettini on hidas ja katkeilee

Toimi seuraavasti:

 

Yhteys katkesi kokonaan

Tarkista asia oman operaattorisi kanssa. Toimivan laajakaistayhteyden katkeaminen voi johtua verkon hetkellisestä häiriöstä. 

Operaattori voi katkaista yhteyden myös tietoturvasyistä, jos se havaitsee liittymän lähettävän haitallista liikennettä verkkoon. Kun haitallinen ohjelma on poistettu päätelaitteesta, voidaan yhteys jälleen palauttaa. 

Lue myös kuinka toimia verkon häiriötilanteessa .

 

Olen yrittänyt hankkia liittymän, mutta en saa operaattoreilta haluamaani liittymää (esim. nopeus tai tekniikka).

Sinulla on oikeus saada tietyt kohtuuhintaiset ja toimivat viestinnän peruspalvelut eli yleispalvelut kotiisi tai yrityksesi toimipisteeseen. Yleispalvelulla tarkoitetaan esimerkiksi kiinteää tai langatonta puhelinliittymää ja kahden megan perustason laajakaistaliittymää. Tätä nopeampien yhteyksien tarjonta tapahtuu kaupallisin perustein, eikä Traficom voi velvoittaa operaattoreita toimittamaan nopeampaa liittymää.

Operaattori voi myös itse valita, millä teknisellä ratkaisulla se toteuttaa yleispalveluun kuuluvan puhelinliittymän ja kahden megan laajakaistaliittymän (kiinteällä verkolla tai mobiiliverkolla). Oikeus viestinnän peruspalveluihin eli yleispalveluun ei siis takaa sinulle oikeutta vaatia operaattorilta esim. matkapuhelinliittymää kiinteän puhelinliittymän sijaan tai kiinteää laajakaistayhteyttä mobiililaajakaistaliittymän sijaan.  Lue lisää oikeudestasi viestinnän peruspalveluihin.

 

Olen yrittänyt hankkia liittymää useilta operaattoreilta, mutta en ole saanut tarjousta minkäänlaisesta liittymästä.

Jos olet yrittänyt hankkia liittymää alueellasi toimivilta operaattoreilta, mutta et pyynnöstä huolimatta ole saanut puhelinliittymää tai perustason kahden megan laajakaistaliittymää kotiisi tai yrityksesi toimipaikkaan, tutustu oikeuteesi viestinnän peruspalveluihin .