Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Suomen ilmailujärjestelmän vahvuuksia vaalitaan ja riskit pidetään hallinnassa – keskeiset turvallisuustoimenpiteet julkaistu

Ilmailun kansallinen turvallisuussuunnitelma (FPAS 2021–2025) on päivitetty. Suunnitelma sisältää konkreettisia toimenpiteitä Suomen ilmailun suorituskyvyn ja resilienssin vahvistamiseksi sekä tuttujen että koronapandemian mukanaan tuomien riskien hallinnan tueksi.

"Viranomaisilla ja ilmailun toimijoilla on yhteinen vastuu toiminnan turvallisuudesta. Toteuttamalla ilmailun turvallisuussuunnitelman toimenpiteet vahvistamme Suomen ilmailujärjestelmän suorituskykyä ja kestävyyttä kaiken tyyppisiä toimintaympäristön muutoksia vastaan sekä tuemme jo tuttujen operatiivisten riskien hallintaa”, painottaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylijohtaja Jarkko Saarimäki.

Ilmailun kyberturvallisuuden kehittäminen ja resilienssin kasvattaminen mukana kehityskohteissa

Ilmailun turvallisuussuunnitelmaa päivitetään vuosittain. Suunnitelman toimenpiteet määritetään Euroopan ilmailun turvallisuussuunnitelman (EPAS 2021–2025) sekä kansallisen riskienhallinnan toimenpidetarpei­den pohjalta. Uusilla ja päivitetyillä toimenpiteillä parannetaan pitkäjänteisesti Suomen ilmailujärjestelmän vahvuuksia sekä keskeisiä suojauksia riskien pitämiseksi hallinnassa. Koronapandemia näkyy osana monia toimenpiteitä, joilla myös vahvistetaan resilienssiä eli kykyä toimia poikkeuksellisissa tilanteissa ja palautua niistä nyt ja tulevissa erikoistilanteissa.

"Riskienhallinnan osalta varmistamme, että organisaatioilla on kyky katsoa tilannetta pidemmällä tähtäimellä ja ennakoida pandemiasta palautumisvaihetta. Tähän liittyy infran, kaluston kuin henkilöstönkin osalta se, että toiminnot nostetaan ylös hallitusti ja turvallisuudesta tinkimättä", sanoo johtaja Jari Pöntinen.

Näillä periaatteilla päivitettyjä teemoja ovat muun muassa:

  • Suomen ilmailun riskienhallinta
  • Turvallisuudenhallintajärjestelmien (SMS) suorituskyvyn arviointi
  • Muutoksenhallinta osana turvallisuudenhallintaa
  • Ilmailun kyberturvallisuus
  • Kaupallisen lentotoiminnan turvallisuus
  • Turvallisuuden edistäminen ja turvallisuustiedottaminen

Miehittämätöntä ilmailua koskevissa toimenpiteissä näkyy voimakkaasti meneillään oleva siirtymä kansallisesta sääntelystä EU-lainsäädännön piiriin. Operatiivisten toimenpiteiden osalta jatketaan tutuilla, mutta aina läsnä olevilla uhilla, joihin kuuluvat mm. hallinnan menetys lennolla, kiitotieltä suistuminen ja tulipalot, savu- ja muut kaasut ilma-aluksissa.

Suunnitelman uudet toimenpiteet tulevat EPASista ja liittyvät kompetenssin vahvistamiseen inhimillisten tekijöiden ja inhimillisen suorituskyvyn huomioon ottamisessa, yksityislentäjän lupakirjan (PPL) ja kevyiden ilma-alusten lupakirjan (LAPL) oppimistavoitteisiin säätietojen osalta sekä ilmatilarakenteen ja sen muutosten turvallisuusnäkökohtien tunnistamiseen.

Toimenpiteet osaksi kaikkien ilmailuorganisaatioiden turvallisuudenhallintaa

Ilmailun organisaatioiden on käsiteltävä turvallisuussuunnitelman heitä koskevat toimen­piteet. Traficom toteuttaa sille osoitetut toimenpiteet ja valvoo turvallisuussuunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden käsittelyä organisaatioissa.

Tutustu turvallisuussuunnitelmaan Traficomin Suomen ilmailun turvallisuusohjelma, -suunnitelma ja suorituskykymittarit -nettisivulla. Sivuilta löydät myös EASAn julkaisemat EPAS 2021–2025-dokumentit.

Lisätietoja

johtava asiantuntija, FASP-koordinaattori, Heli Koivu, heli.koivu@traficom.fi , p. 029 534 6200
johtaja Jari Pöntinen, jari.pontinen@traficom.fi , p. 029 534 6071