Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikematkustaja: tee valitus, jos oikeuksiasi linja-automatkan viivästyessä tai peruuntuessa ei kunnioitettu

Jos bussimatka viivästyy yli kaksi tuntia tai vuoro perutaan, voit valita joko uuden matkareitin tai perua matkan ja saada lipun hinnan palautuksen. Jos sinulle ei tarjottu valinnan mahdollisuutta, voit vaatia lipun hinnan palauttamisen lisäksi korvausta 50% lipun hinnasta.

MUISTUTUS OIKEUDESTA LIPUN HINNAN PALAUTUKSEEN, KUN LIIKENTEENHARJOITTAJA PERUU MATKASI

Kun liikenteenharjoittaja peruu matkasi, olet oikeutettu saamaan korvauksen matkalipustasi tai uudelleenreitityksen matkustajien oikeuksia koskevien EU:n asetusten mukaisesti.

Jos valitset korvauksen lipun hinnasta, sinulla on oikeus lipun hinnan palautukseen rahana. Liikenteenharjoittaja voi tarjota sinulle voucheria (matkaseteliä) rahan palautuksen sijasta mutta voucheria (matkaseteliä) ei ole pakko hyväksyä.

Lisätietoja oikeudesta lipun hinnan palautukseen sekä muista matkustajien oikeuksista löydät näiltä Traficomin sivuilta.

Euroopan komission sivuilta löydät myös paljon lisätietoja matkustajien oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä koronatilanteessa. Tässä linkki Euroopan komission tulkintaohjeisiin aiheesta: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:52020XC0318(04) (Ulkoinen linkki).

Valitse oikea viranomainen

Suomessa valituksia käsittelee kaksi eri tahoa. Oikea viranomainen riippuu siitä oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Olet kuluttaja, jos matkustat vapaa-ajalla ja maksat matkan itse. Ota tällöin yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Ulkoinen linkki). Kuluttajan valituksen ratkaisee kuluttajariitalautakunta. 

Olet liikematkustaja, jos matkustat työn vuoksi ja matkan maksaa työnantaja. Tällöin oikea viranomainen on Traficom. 

Ennen valituksen tekemistä, tutustu oikeuksiisi eri tilanteissa

Matkustajan oikeus korvaukseen on voimassa säännöllisessä reittiliikenteessä EU-alueella, jos linja-autoreitti on vähintään 250 kmEU:n linja-autoliikenteen matkustajien oikeuksia koskevaa asetusta sovelletaan myös Suomen ja Norjan väliseen linja-autoliikenteeseen.

Oikeutta korvaukseen ei ole tilausliikenteessä. 

EU:n linja-autoliikenteen matkustajien oikeuksia koskevaa asetusta (EU) N:o 181/2011 sovelletaan Suomen ja Venäjän väliseen säännölliseen linja-autoliikenteeseen 1.3.2021 lähtien.

Näin teet valituksen

1: Ota ensin yhteyttä liikenteenharjoittajaan

Ongelmatilanteessa ota aina ensin yhteyttä liikenteenharjoittajaan. Valitus tulee tehdä kolmen kuukauden kuluessa.   

2: Odota liikenteenharjoittajan vastaus

Liikenteenharjoittajan on yhden kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta ilmoitettava, onko valituksesi hyväksytty, hylätty vai edelleen käsiteltävänä. 

Liikenteenharjoittajan on annettava lopullinen vastaus kolmen kuukauden kuluessa valituksen vastaanottamisesta. 

3: Valitse oikea viranomainen

Jos valitus liikenteenharjoittajalle ei tuota toivottua tulosta, voit ottaa yhteyttä matkustajan oikeuksia valvovaan viranomaiseen. Varmista, että lähetät valituksesi oikealle viranomaiselle.

Suomessa valituksia käsittelee kaksi eri tahoa. Oikea viranomainen riippuu siitä, oletko kuluttaja vai liikematkustaja. 

Lain mukaan olet kuluttaja, jos matkustit vapaa-ajalla ja maksoit matkasi itse. Pyydä tällöin neuvoa kuluttajaneuvonnasta (Ulkoinen linkki)Kuluttajan valitukset ratkaisee kuluttajariitalautakunta. 

Jos matkustit muussa EU-maassa, valitus lähetetään sen maan viranomaiselle, missä tapaus sattui. Muiden EU-maiden viranomaisten yhteystiedot (Ulkoinen linkki)

4: Traficom käsittelee liikematkustajan valituksen

Liikematkustaja voi tehdä valituksen Traficomilla sähköpostitse. 

Liitä mukaan kirjeenvaihto liikenteenharjoittajan kanssa, kopio lipusta sekä muut tarpeellisiksi katsomasi liitteet.

Lähetä valituksesi osoitteeseen kirjaamo@traficom.fi.

Jos viestisi sisältää henkilökohtaisia tietoja, voit lähettää sen salattuna. Ohje salatun viestin lähettämiseen. (Ulkoinen linkki)

Jos et pysty lähettämään valitusta sähköpostilla, lähetä valitus Traficomille postitse osoitteeseen: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM

5: Traficom voi antaa suosituksen

Traficom on toimivaltainen antamaan liikematkustajan tekemään valitukseen suosituksen.