Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Traficom osallistuu aktiivisesti merituulivoimaan liittyvien suunnitelmien ja hankkeiden ohjeistukseen sekä merenkulun ja merituulivoiman yhteensovittamiseen tiiviissä yhteistyössä muiden viranomaisten sekä merituulivoimakehittäjien kanssa.

Traficomin merituulivoimaohje

Merituulivoimapuiston sijoittuessa väylien tai merenkulun liikennöintialueiden läheisyyteen tuulivoimalat voivat aiheuttaa haittaa alusten tutka-, radio- ja paikannusjärjestelmille sekä meriliikenteen ohjauksen tutkavalvonnalle. Tuulivoimalat voivat myös vaarantaa merenkulun turvallisuutta ja heikentää sen toimintaedellytyksiä erityisesti jääpeitteisenä aikana.

Traficomin merituulivoimaohjeistuksen tarkoituksena on turvata Suomen kauppamerenkulun toimintaedellytykset sekä varmistaa turvallinen merenkulku ympäri vuoden siten, ettei merenkulun nykyinen riskitaso merkittävästi nouse väylien, merenkulun liikennöintialueiden, merenkulun turvalaitteiden tai merenkulun tutkien tai radioasemien läheisyyteen rakennettavien merituulivoimapuistojen johdosta.

Merituulivoima ja meriliikenteen infrastruktuurin huomioiminen

Suomen rannikolla on yli 10 000 kilometriä yleisiä kulkuväyliä, jotka levittäytyvät pitkin Suomen rannikkoa. Kaikki Suomen kauppamerenkulun väylät ovat liikenteenohjauksen piirissä, joita seurataan noin 100 VTS-tutkalla. Liikenteenohjauksen keskeisin havaintoväline on tutka, jolla on oltava esteetön näkemä valvonta-alueelle. Laajan väylä- ja tutkaverkoston vuoksi suunniteltavat merituulivoimapuistot sijoittuvat usein myös suhteellisen lähelle väyliä tai väylän ja VTS-tutkan väliin. 

Suunniteltaessa tuulivoimaloita merialueelle, huomiota tulee kiinnittää jo suunnittelun alkuvaiheessa väyläverkostoon, merenkulun turvalaitteisiin sekä merenkulun tutkajärjestelmiin, jotka osaltaan asettavat vaatimuksia soveltuville merituulivoima-alueille merenkulun näkökulmasta. Tutkien häiriötön toiminta on välttämätöntä, ja mikäli merituulivoimahanke aiheuttaa niille häiriötä, haitta on kompensoitava uudella tutkalla.

Merituulivoiman rakentamisen rajoitukset

Väyläalueelle tuulivoimaloiden rakentaminen on kiellettyä sen estäessä merenkulun sille osoitetulla alueella. Myös ankkurointialueet ja väylien lähestymisalueet ovat tärkeä osa väylärakennetta ja niitä koskevat samat esteettömyysvaatimukset. 

Etäisyysvaatimukset ja tapauskohtainen arviointi

Merituulivoimahankkeissa, joissa tuulivoimaloiden vaikutuksia merenkulkuun tai merenkulun infrastruktuuriin ei ole tarkemmin selvitetty, tuulivoimaloita ei tule suunnitella 1,5 kilometriä lähemmäksi väylän reunalinjoja eikä ankkurointialueita merenkulun turvallisuuden ja häiriöttömän liikennöinnin varmistamiseksi. Pohjoisilla merialueilla talvimerenkulun turvallisuus ja toimintaedellytykset voivat lisäksi edellyttää vähimmäisetäisyyden kasvattamista yli 1,5 kilometriin.

Reittijakojärjestelmien, ulkomerellä olevien merenkulun liikennöintialueiden ja väylien lähestymisalueiden sekä merituulivoima-alueiden välinen etäisyys tulee olla vähintään 1–3 merimailia. 

Tarkemmat etäisyysvaatimukset määritetään tapauskohtaisesti ottaen huomioon mm. merituulivoima-alueen sijainti, talvimerenkulun toimintaedellytykset, hankkeesta tehdyt selvitykset sekä merenkulun toimijoiden riskien arviointi

Merenkulun näkökulmasta merituulivoimaan soveltuvista merialueista ja tarvittavista selvityksistä on suositeltavaa olla yhteydessä Traficomiin jo hankesuunnittelun alkuvaiheessa.

Päivitetty