Valtakunnallisella henkilöliikennetutkimuksella kerätään perustietoja suomalaisten kotimaassa tekemistä matkoista. Tutkimus antaa yleiskuvan suomalaisten liikkumisesta ja liikkumisen väestöryhmittäisistä, ajallisista ja alueellisista eroista. Tietoja käytetään apuna liikenteen suunnittelussa ja ennakoinnissa, liikkumismahdollisuuksien parantamisessa sekä pyrkimyksissä vähentää liikenteen ympäristöhaittoja. Tutkimustulokset antavat liikennesuunnittelun tarvitsemaa tietoa eri kulkutavoista ja liikkumiseen vaikuttavista syistä. Tutkimus on käynnissä 1.4.2025-31.3.2026.
Skenaariokyselyn tavoitteena on kommentoida, validoida ja jatkokehittää kyberturvallisuu-den skenaariotyötä. Tavoitteena on määrittää merkittävimpiä tulevaisuuden muutostekijöitä ja arvioida toimintaympäristön kehityksen isoa kuvaa. Skenaariotyö edellyttää uudenlaisen ajattelun ja järjestelmätason syy-seuraussuhteiden ymmärryksen muodostamista. Uudet ideat syntyvät usein eri alojen rajapinnoilla ja erilaisten ajatustapojen, asiantuntijoiden ja näkökulmien rikastuttaessa toisiaan. Kyselyssä kartoitetaan valittujen asiantuntijoiden ja si-dosryhmien tulevaisuusnäkemyksiä.
Skenaariokyselyssä edellytetään 4strat-ennakointialustalle rekisteröitymistä omalla sähkö-postilla ja nimellä, jotta kyselyyn vastaamisen voi ajoittaa pidemmälle aikavälille. Näin omiin kyselyvastauksiin voi palata rekisteröityessä luodun käyttäjän kautta, mutta kyselyn vastauk-set käsitetään anonyymisti niin, että alusta ei näytä vastaajien tietojen yhdistymistä yksittäi-siin vastauksiin.
Henkilötietojen käsittely skenaariokyselyn yllä kuvattujen tarkoituksien toteuttamiseksi on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi ja rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttämiseksi (EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artikla 1 kohdan e alakohta) sitä tarkentavan tietosuojalain 4 § 1 momentin 2 kohdan mukaisesti.
Digipaneelin ennakkokyselyssä kartoitetaan Digipaneelin jäsenten ja keskeisten sidosryhmien näkemyksiä temaattisista aihealueista, joihin Digipaneelin tulisi työssään keskittyä.
Kyselyissä edellytetään vastaamista omalla nimellä, jotta vastaajalta voidaan tarvittaessa kysyä lisätietoja vastauksista ja tunnistaa vastaajan edustaman organisaation tuoma erityis-osaaminen.
Henkilötietojen käsittely Digipaneelin yllä kuvattujen tarkoituksien toteuttamiseksi on tar-peen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi ja rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttämiseksi (EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artikla 1 kohdan e alakohta) sitä tarkentava tietosuojalain 4 § 1 momentin 2 kohdan mukaisesti.
Henkilöjunaliikenteen järjestäminen Suomessa muuttuu nykyisen ostoliikenteen sopimuskauden päättyessä 2030-luvulle tultaessa. Euroopan unionin sääntely velvoittaa järjestämään raideliikennemarkkinoille tasapuoliset kilpailuolosuhteet, joiden puitteissa Suomen tulisi pyrkiä luomaan rautatieyrityksille tasapuoliset toimintaedellytykset henkilöjunaliikennemarkkinoilla.
Osana muutoksen toteuttamista Liikenne- ja viestintävirasto Traficom rakentaa valtioneuvoston päätöksentekoa varten tietopohjaa henkilöjunaliikenteen järjestämisen kokonaisuudesta 2030-luvulla, sekä selvittää yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan ja laaja-alaisesti eri sidosryhmien kanssa, millaisin edellytyksin, rakentein ja resurssein Suomen henkilöjunaliikenteen järjestäminen tulevaisuudessa mahdollistuu.
Traficom toteuttaa Webropol-kyselyjä raideliikennemarkkinassa toimiville raideliikenteen ja joukkoliikenteen sidosryhmätoimijoille kartoittaakseen kokemuksia raidemarkkinan avaamiseen ja kilpailun edistämiseen liittyvistä yksityiskohdista. Webropol kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista ja kyselyn yhteydessä Traficom kerää vastaajista henkilötietoja. Kyselyt kohdistetaan ennakkoon valikoiduille raideliikenteessä ja joukkoliikenteessä toimiville sidosryhmätoimijoille. Niiden tarkoituksena on kartoittaa kokemuksia ja näkemyksiä raideliikennemarkkinan avaamisesta ja kilpailun edistämisestä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksessa sijaitseva Euroopan kyberturvallisuuden osaamiskeskuksen Suomen kansallinen koordinointikeskus kerää palautetta järjestämistään webinaareista. Webinaareista kerätään palautetta palautekyselyn avulla. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista, eikä vastaajien henkilö- tai yhteystietoja kysytä. Traficom käsittelee saadut tiedot anonyymisti. Tiedot on tarkoitettu Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen kansallisen koordinointikeskuksen sisäisen kehittämisen käyttöön sekä ulkoiseen raportointiin. Raportointi ja käsittely hoidetaan ilman tunnistetietoja.
Traficom is conducting a survey on the understandability and reliability of AIS aids to navigation (AIS-AtoN) on merchant shipping vessels. The purpose of the survey is to examine the visibility of AIS aids to navigation on vessels and to find out how the aids are used and whether vessels have encountered any problems with them. Completing the survey is entirely voluntary.
Kyberturvallisuuskeskus toteuttaa kyselyn extranet-palveluihin liittyen sidosryhmilleen.
Tietojen käsittelyn peruste ja tarkoitus on järjestelmän ylläpitäminen ja kehittäminen. Kyselyllä pyritään saamaan tietoa kauppa-alustukia hakevien varustamoiden ja luonnollisten henkilöiden nykyisen järjestelmän käyttökokemuksesta ja kehittämistarpeista. Lakisääteinen tehtävä: Laki meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantaminen (1277/2007). Tietojen käsittely 23 § (2019/928)
Traficom julkaisee ilmailun turvallisuustiedotteita, joilla kerrotaan ilmailijoille erilaisista ajan-kohtaisista turvallisuusasioista. Tiedotteista kerätään palautetta vapaaehtoisen palauteky-selyn avulla. Kyselyssä ei kerätä mitään henkilötietoja.
Lomakkeella ilmoittaudutaan ajoneuvokatsastajan loppukokeeseen tai yksittäishyväksyntäkokeeseen.
Traficomin tehtävä Suomen ilmailuviranomaisena on tunnistaa ja arvioida kansallisia turval-lisuusriskejä ja määrittää tarvittavia toimenpiteitä. Myös suomalaisten ilmailijoiden ja ilmai-luorganisaatioiden on saatava mahdollisuus osallistua tähän työhön. Työtä tehdään vuosit-taisissa yhteisissä riskipajoissa, mutta sidosryhmillä on mahdollista antaa tietoa havaitsemis-taan uhkista sekä tarvittavista toimenpiteistä myös muulloin. Tämä tiedonkeruu toteutetaan webropol-pohjaisella kyselylomakkeella.
Traficom johtaa EU:n Itämeri-strategian (The European Union Strategy for the Baltic Sea Region, EUSBSR) puhtaan merenkulun politiikka-alueen (Policy Area Ship) koordinointia. Puhtaan merenkulun politiikka-alue järjestää työpajan Berliinissä Saksassa, jonka järjestämiseksi Traficom kerää tietoja osallistujista Webropol-alustalla olevan ilmoittautumislomakkeen avulla. Työpajan nimi on Workshop: Operational steps to establish green shipping corridors as a way to achieve zero-carbon shipping. Tietoja käytetään ainoastaan tilaisuuden järjestämiseksi.
Kyselyiden avulla seurataan asiakastyytyväisyyden kehittymistä, Traficomin palveluiden käyttöä sekä tunnistaa kehittämiskohteita liikenteen viranomaispalveluissa.
Henkilötietojen käsittely perustuu rekisterinpitäjän yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseen (yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) 6 artiklan 1 kohdan e alakohta ja tietosuojalain (1050/2018) 4 §).
Henkilötietoja käsitellään viranomaisen lakisääteisten tehtävien hoitamiseksi. Uuden palveluneuvojan tulee suorittaa palveluneuvojan koe hyväksytysti ennen kuin voi toimia palveluneuvojana. Traficom järjestää palveluneuvojan kokeen ja tätä tarkoitusta varten kerää palveluneuvojan kokeen tehneiden henkilöiden tiedot ilmoittautumislomakkeella. Tietoja käytetään ainoastaan loppukokeen järjestämistä varten ja tiedot poistetaan, kun loppukoe on järjestetty.
Tietojen käsittelyn peruste ja tarkoitus, ilmailulääkäreiden vaatimuksenmukaisuuden valvonta.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksessa sijaitseva Euroopan kyberturvallisuuden osaamiskeskuksen Suomen kansallinen koordinointikeskus järjestää webinaarin rahoitustuen hausta ja tätä varten kerää osallistuvien henkilöiden tiedot ilmoittautumislomakkeella. Tietoja käytetään ainoastaan webinaariin ilmoittautumista ja osallistumista varten.
Traficomin kansallinen koordinointikeskus käsittelee henkilötietoja rahoitustukitoiminnan toteuttamiseksi. Tehtäviin ja toimenpiteisiin kuuluu muun ohella rahoitustukihakemusten käsittely, rahoitustukipäätösten valmistelu, rahoitustuen maksaminen, rahoitustuen käytön valvonta ja rahoitustuen tulosten ja vaikutusten arviointi.
Henkilötietojen käsittely perustuu rekisterinpitäjän lakisääteisten tehtävien suorittamiseen (Tietosuoja-asetus 6 artikla 1 kohta c alakohta).
Viestintäpalveluiden asiakaspalvelun asiakastyytyväisyyskysely
Sähköisen CoC:n (eCoC) käyttöönotto tulee pakolliseksi (M-, N- ja O-luokkien) ajoneuvoval-mistajille 5.7.2026 alkaen, jolloin valmistajan tulee viimeistään alkaa toimittaa tyyppihyväk-sytyistä ajoneuvoistaan vaatimustenmukaisuustodistus sähköisessä muodossa hyväksyntäviranomaiselle.
Liikenne- ja viestintäviraston tyyppihyväksyntä-palvelukokonaisuus selvittää Webropol-kyselyllä ajoneuvohyväksyntäasiakkaidensa valmiuksia ja mahdollisia jo tehtyjä toimenpiteitä eCoC:n käyttöönoton suhteen.
Traficom selvittää liikennejärjestelmäanalyysin kehitystä seuraavien ja sen tietoja käyttävien sidosryhmien mielipiteitä liikennejärjestelmäanalyysin eri tilannekuvien ja niistä tehtyjen yhteenvetojen kattavuudesta ja tulevista kehittämistarpeista. Kyselyn tavoitteena on saada sidosryhmien palautetta liikennejärjestelmäanalyysin sisältöjen kehittämistarpeista.
Traficomin palveluntuottajan Ajovarman asiakastyytyväisyyskysely.
Suomessa ollaan lähivuosina toteuttamassa HD-siirtymä, jolloin antennitelevisioverkossa siirrytään käyttämään DVB-T2-lähetystekniikkaa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että jotkut etenkin ennen 2010-lukua hankitut televisiot lakkaavat toimimasta, ellei niihin hankita erillistä HD-digiboksia. Tiedonkulun huoltovarmuuden takia on erittäin tärkeää, että esimerkiksi television kautta lähetettäviä hätätiedotteita voidaan vastaanottaa kaikenlaisissa kiinteistöissä.
Tätä varten Traficom selvittää Suomen julkisen sektorin televisioiden laitekantaa. Tarkoituksena on arvioida laitteiden uusintatarvetta ja tukea päätöstä HD-siirtymän lopullisesta ajankohdasta.
Ilmoittautumislomakkeen tarkoituksena on kerätä tiedot "Merenkulun säädösinfo 2023" -tapahtumaan ilmoittautuvista henkilöistä tilaisuuden järjestämistä varten.
Traficomin Sovelluskehityksen tukitiimi selvittää supersprinttien avainhenkilöiden mielipiteitä nykyisestä toiminnasta. Kyselyn tavoitteena on tunnistaa kehittämiskohteita Supersprin-teissä. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista. Vastaajan on halutessaan mahdollista ilmoit-taa nimensä ja organisaationsa kyselyn pohjalta tehtävän palvelukehityksen kohdenta-miseksi, ja palautteen jatkokäsittelemiseksi yhteistyössä vastaajan kanssa. Tiedot on tarkoi-tettu vain Traficomin Sovelluskehityksen tukitiimin Supersprinttien kehittämisen käyttöön.
Ilmoittautumislomakkeen tarkoituksena on kerätä tiedot "Infotilaisuus meriliikenteen liittä-misestä osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää" -tapahtumaan ilmoittautuvista henkilöistä tilaisuuden järjestämistä varten. Tietoja käytetään tilaisuuden järjestämiseen, tilaisuuden materiaalien lähettämiseen ja palautteen keräämiseen.
Palautelomakkeen tarkoituksena on kerätä palautetta "Merenkulun säädösinfo 2023" -tapahtumasta osallistuneilta henkilöiltä ilman henkilötietoja tilaisuuden jatkokehittämistä varten
Henkilötietojen käsittely perustuu yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan e alakohtaan ja tietosuojalain sitä tarkentavaan 4 §:n 1 momentin 2 kohtaan, joiden mukaan henkilötietojen käsittely on lainmukaista, kun se on tarpeen ja oikeasuhtaista yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom selvittää CEF Liikenne -rahoitusta hyödyntävien sidosryhmien mielipiteitä koskien CEF Liikenne -sidosryhmäyhteistyön vaikuttavuutta ja kehittämistarpeita. Kyselyn tavoitteena on saada sidosryhmien palautetta CEF Liikenne -sidosryhmäyhteistyön kehittämistarpeista.
Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista eikä vastaajien henkilö- tai yhteystietoja kysytä. Mahdollisesti avoimissa vastauksissa saadut henkilötiedot poistetaan ja Traficom käsittelee saadut tiedot anonyymisti. Tiedot on tarkoitettu vain Traficomin liikennejärjestelmäpalveluiden sisäisen kehittämisen käyttöön. Raportointi ja käsittely hoidetaan ilman tunnistetietoja.
Traficom on antanut Baltic Sea Action Groupille (BSAG) toimeksiannon toteuttaa tutkimuksen, jossa selvitetään Suomen satamissa käyvillä aluksilla muodostuvien käymäläjätevesien, harmaiden jätevesien ja ruokajätteiden mereen päätyvää sekä satamien vastaanottolaittei-siin jätettävää määrää. Tässä tilattavassa työssä tutkitaan mereen päätyvien päästöjen haitallisuutta Itämeren tilaan. Lisäksi selvitetään aluksille asennettujen käymäläjätevesikäsitte-lylaitteiden tyypit ja määrät sekä näiden laitteistojen toimivuus.
Tutkimus toteutetaan mm. kenttätyönä aluksilla, sekä kyselytutkimusten (Webropol) ja haastatteluiden kautta. Traficom kerää BSAG:n toimesta tietoja haastatteluihin ja kyselytutkimuksiin osallistuvista henkilöistä. Henkilötietoja käytetään ainoastaan tämän tutkimuksen toteuttamiseen ja sen tulosten raportointiin. Tässä tutkimuksessa henkilötietojen käsittely on tarpeen ja oikeasuhtaista yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi.
Traficomin Rajapinnat ja integraatiot -projektiryhmä selvittää keskeisten sidosryhmien mielipiteitä ulkoistetun kokonaispalvelun hankinnasta. Kyselyn tavoitteena on kasvattaa ymmärrystä halutusta toimintatavasta ja vastuunjaosta. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista. Tiedot on tarkoitettu vain Traficomin Rajapinnat ja integraatiot -projektiorganisaation käyttöön.
, Kyselyllä halutaan selvittää hakijoiden tyytyväisyyttä valtionavustushakuun sekä kartoittaa valtionavustusprosessiin liittyviä kehittämistarpeita.
Kyselyn tarkoituksena on kerätä palautetta koulutusten sisällöstä, ajankohdista sekä toteutuksesta tulevien koulutusten kehittämiseksi.
Tietosuojaseloste: Kysely venerekisteröinnin laadusta
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kerää palautetta ja juttuvinkkejä Traficom-uutiset -nimistä uutiskirjettä varten. Uutiskirjeistä kerätään palautetta palautekyselyn avulla.
Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista, eikä vastaajien henkilö- tai yhteystietoja kysytä.
Kyselyssä selvitetään vastaajien näkemyksiä raideliikenteen keskeisistä turvallisuustavoitteista ja turvallisuusvisiosta. Kyselyn kautta saadaan tietoa raideliikenteen toimijoiden näkemyksistä raideliikenteen turvallisuuden tilaan ja sen kehittämiseen liittyen.
Kyselyn avulla kerätään palautetta sidosryhmiltä Oppaasta alueellisten liikennejärjestelmä[1]suunnitelmien vaikutusten arviointiin, joka on toteutettu Traficomissa 2022. Kysely toteutetaan Webropolilla.
Traficom on antanut UK ART OY Ltd:lle, aputoimini SeaFocus, toimeksiannon toteuttaa tutkimuksen, jossa selvitetään merituulipuistojen vaikutuksia alusliikenteen ohjaamisen (Vessel Traffic Service, VTS). Tässä tilattavassa työssä yhtenä keskeisenä tutkimuskysymyksenä on selvittää nykyisen avoimen liikennöintiympäristön muuttuvan osin rakennetuksi ympäristöksi (merituulivoimapuistoiksi) ja sen aiheuttamat muutokset meriliikenteenohjaukselle. Selvityksessä käydään myös läpi Suomen VTS-toimintaan liittyvää lainsäädäntöä ja sitä, miten se pystyy vastaamaan mahdollisiin muutoksiin liittyen suunniteltuihin merituulipuistohankkeisiin.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom toteuttaa palautekyselyn taksiliikenteen välityskeskuksille, jossa kerätään tietoa välityskeskusten käyttökokemuksista taksimarkkinaseurannan tiedonkeruun menetelmistä ja tiedonkeruujärjestelmistä.
Kyselyllä selvitetään NIS2-kyberturvallisuusdirektiivin vesiliikennetoimialan tilannetta ja valmistautumista tulevan kyberturvallisuuslain 18.10.2024 voimaan astuviin vaatimuksiin.Kysely toteutetaan Webropolilla. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista eikä vastaajien henkilö- tai yhteystietoja kysytä. Mahdollisesti avoimissa vastauksissa saadut henkilötiedot poistetaan ja Traficom käsittelee saadut tiedot anonyymisti. Tiedot on tarkoitettu vain Traficomin liikennejärjestelmäpalvelui-den ja kyberturvallisuuskeskusken sisäiseen käyttöön.Raportointi ja käsittely hoidetaan ilman tunnistetietoja.
Traficom on antanut Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:lle (y-tunnus: 2647375-4), toimek-siannon toteuttaa tutkimuksen, jossa selvitetään veneliikenteen aiheuttamaa haittaa liittyen meluun ja aallokon muodostumiseen.
Selvityksessä tutkitaan kenttäkokeiden ja arviointiryhmän avulla millä etäisyydellä rannasta erityyppisten vesikulkuneuvojen käytöstä syntyvä melu on tai ei ole häiriöksi ranta-asukkaille tai rannalla muutoin oleskeleville. Ja tämän lisäksi tutkitaan millä etäisyydellä rannasta eri-tyyppisten vesikulkuneuvojen käytöstä syntyvä aallonmuodostus on tai ei ole häiriöksi ranta-asukkaille tai rannalla muutoin oleskeleville tai laitureille kiinnitetyille veneille.
Kehitämme Traficomissa digitaalisia palvelujamme asiakaslähtöisempään suuntaan ja haluamme kuulla nykyisiltä ja tulevilta asiakkailta kokemuksia ja toiveita tulevan palvelukehityksen tueksi. Haastattelujen tietosuojaseloste.
Traficom selvittää fiilismittarikyselyn avulla rekisteröityjen tyytyväisyysastetta sekä mielipiteitä tulevasta tehtävänsiirrosta ja sen valmisteluista. Vastaaminen tehdään anonyymisti.
Lomakkeen tarkoituksena on kerätä tietoja ja ilmoittautumisia 10.12.2024 NIS2 keskitetyn yhteyspisteen (Kyberturvallisuuskeskus) järjestämään, NIS2-valvoville viranomaisille tarkoitettuun valvontatyöpajaan. Lomakkeella kysytään myös muita NIS2:een liittyviä kysymyksiä, jotka kerätään tukemaan keskityn yhteyspisteen koordinaatiotyötä.
Tietoja ei käytetä muuhun tarkoitukseen.
Traficom käsittelee henkilötietoja luotsauslain (561/2023) mukaisessa PEC-lupakirjaan liittyvän teoriakokeen yhteydessä.
Tutkimuksen tavoitteena on seurata asiakastyytyväisyyden kehittymistä, Traficomin Kyber-turvallisuuskeskuksen palveluiden käyttöä sekä tunnistaa kehittämiskohteita Hyöky-palvelussa. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista, eikä vastaajien henkilö- tai yhteystietoja kysytä.
Lentoliikenteen markkinakartoitus tietosuojaseloste eng.
Lentoliikenteen markkinakartoitus tietosuojaseloste
Traficom toteuttaa kyselyn, jossa kartoitetaan Traficom.fi- ja Kybeturvallisuuskeskus.fi-verkkopalveluiden uuden navigaation ymmärrettävyyttä sisällöllisesti. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista ja anonyymiä. Traficom julkaisee kyselyssä esiin nousseita asioita yleisellä tasolla.
ELY joukkoliikenteen tehtäväsiirron fiilismittari
Tutkimuksen kohteena ovat uudet kuljettajat ja iäkkäät kuljettajat. Uusien kuljettajien indeksit kertovat, miten hyvin kohdejoukko on selvinnyt kuljet-tajantutkinnossa ja sitten liikenteessä ensimmäisenä vuotenaan ajo-oikeu-den saannista. Seniorikuljettajien indeksi kuvaa puolestaan yli 65-vuotiai-den selviytymistä liikenteessä.
Kysely on tarkoitettu raideliikenteen turvallisuussuunnitelmaan liittyvän sidosryhmäviestinnän sähköpostilistalle liittymistä varten.
Kyselyn tietosuojaseloste
Verkkotunnusvälittäjien arviointikyselyn 2025 tietosuojaseloste
Kyselyn tietosuojaseloste