Transport- och kommunikationsverket (Traficom) har beslutat inleda föreskriftsprojekt för att uppdatera luftfartsföreskrifterna PEL M2-80 om certifikat för autogiroflygare och PEL M2-81 om behörighet för autogiroflyglärare. Behovet av ändringar beror främst på EU-lagstiftningen om gyroplan som blir tillämplig i februari 2026. Föreskriftsändringarna avses träda i kraft samtidigt som EU:s förordning om flygcertifikat för gyroplan börjar tillämpas.
Europeiska kommissionen har i januari 2025 utfärdat genomförandeförordning (EU) 2025/134, genom vilken förordningen om flygande personal (EU) nr 1178/2011 ändrades för att införa ett certifikat för gyroplanspiloter. Ändringsförordningen ska tillämpas från och med den 18 februari 2026, varefter den nationella föreskriften endast kommer att omfatta certifikat för gyroplan som omfattas av den nationella regleringen. Utanför EU-regleringen förblir en- och tvåsitsiga gyroplan med en högsta tillåten startmassa på högst 600 kilogram.
Föreskrifterna kommer också att innehålla bestämmelser om under vilka förutsättningar ett gyroplan som omfattas av nationell reglering får flygas med ett EASA-certifikat. Dessutom har det föreslagits att det nationella certifikatet för gyroplanspiloter, på samma sätt som EASA-certifikat för gyroplan, i framtiden ska kunna gälla tills vidare, varvid behörigheten upprätthålls genom flygerfarenhet och/eller skol- eller kontrollflygning.
- Projektbeslut (Extern länk) (på finska)
Ytterligare information:
Jani Kosonen, enhetschef, jani.kosonen(at)traficom.fi
Pekka Ikonen, inspektör, pekka.ikonen(at)traficom.fi
Jani Heiskanen, överinspektör, jani.heiskanen(at)traficom.fi