Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Kommissionen har utfärdat beslut om iakttagandet av förordningen om digitala tjänster för två sociala medietjänster (X och TikTok). Kommissionen påför böter på 120 miljoner euro för X. I Finland är Transport- och kommunikationsverket Traficom den som huvudsakligen har tillsyn över förordningen.

"Det är bra att vi har nu fått de första besluten om att iaktta förordningen om digitala tjänster. Besluten förstärker förtroendet för nätmiljön och skyddar användarnas rättigheter på nätet", konstaterar dataekonomidirektör Jenni Koskinen vid Traficom.

Efter besluten ska X åtgärda sitt förfarande inom utsatt tid. TikTok har för sin del gett kommissionen åtaganden som gäller öppenhet i fråga om reklam och kommissionen har godkänt TikToks åtaganden. Kommissionen fortsätter sin undersökning av både X och TikTok för andra delar. 

X:s förfarande möjliggör till exempel bedrägerier 

Kommissionen konstaterade bland annat att den s.k. "blå bockmarkering" som X använder är vilseledande. Användare kan få en uppfattning om att användaren av markeringen är verifierad och äkta, även om anskaffningen av markeringen inte garanterar det. Detta kan göra det möjligt att vilseleda användarna så att användaren av markeringen "blue checkmark" utger sig för att vara någon annan och vilseleder andra användare, till exempel genom investeringsbedrägerier.

Dessutom ger X enligt kommissionens beslut inte utomstående aktörer tillräcklig tillgång till sina annonslager i enlighet med förordningen om digitala tjänster. Tillgång för forskare eller medborgarorganisationer till plattformens annonslager kan till exempel bidra till insyn i vem som i verkligheten är utgivare av annonserna – om det verkligen är de aktörer i vars namn annonserna uppges vara, eller om det rör sig om en vilseledande part.

Till exempel drabbas över en fjärdedel av finländarna av digitala bedrägerier, nätbedrägerier eller andra brott på nätet. Den sammanlagda brottsvinsten från nätverksrelaterade bedrägerier i Finland uppgick till 84,2 miljoner euro år 2024. Det är därför också viktigt för Finland att plattformarnas – i det här fallet X:s – roll som brottsplats för bedrägerier motverkas.

Bakgrund till förordningen om digitala tjänster

I Finland är Transport- och kommunikationsverket Traficom den som huvudsakligen har tillsyn över förordningen, men även konsumentombudsmannen och dataskyddsombudsmannen har tillsyn över vissa skyldigheter. När det gäller mycket stora onlineplattformar ansvarar Europeiska kommissionen för tillsynen. I dessa fall tar Traficom emot klagomålen och överför dem vidare.

Förordningen om digitala tjänster (DSA) tryggar användarens ställning i fråga om digitala tjänster, såsom olika nätgemenskaper och marknadsplatser. Förordningen om digitala tjänster förbättrar nätanvändarnas rättigheter och gör användningen av onlineplattformar, såsom plattformar för sociala medier, rättvisare och tryggare än tidigare.

Användare av sociala medier och andra plattformstjänster har till exempel rätt att anmäla olagligt innehåll till plattformen och få sin anmälan behandlad på ett korrekt sätt. Om plattformens förfaranden för handläggning av anmälningar är bristfälliga kan användaren lämna in ett klagomål i ärendet till Transport- och kommunikationsverket Traficom. Läs mer om användarens rättigheter och se anvisningar hur man kan anmäla om bristerna på plattformar på.

Ytterligare information

Jenni Koskinen, dataekonomidirektör, tfn 0295 390 648, jenni.koskinen@traficom.fi

Jarmo Riikonen, projektchef, tfn 0295 534 7385, jarmo.riikonen@traficom.fi