På dessa sidor har vi samlat information om vad som förändras inom sjötrafiken den 1 juni 2020 när den nya sjötrafiklagen träder i kraft. Sidorna kompletteras under årets lopp.
I den nya sjötrafiklagen accentueras befälhavarens ansvar. Befälhavaren ansvarar bland annat för farkostens gång, säkerhet och utrustning och för hur utrustningen används. Befälhavaren ansvarar också för att användningen av farkosten inte åstadkommer fara, olägenheter eller störningar för någon eller något, inklusive miljön.
Den nya sjötrafiklagen medför inga större ändringar i registreringen av farkoster. Varje farkost som är försedd med motor eller segel, vars skrovlängd är minst 5,5 meter eller vars effekt enligt motortillverkarens uppgift är minst 15 kilowatt dvs. 20,4 hästkrafter ska fortsättningsvis registreras i trafik- och transportregistret.
Utmärkningen av farlederna och regleringen av sjötrafiken
Bestämmelserna om säkerhetsanordningarna för sjöfarten har införlivats med den nya sjötrafiklagen genom att en stor del av innehållet i förordningen om utmärkning av farlederna, som upphävs, har inbegripits i den nya lagen.
Trots den livliga båtsommaren har antalet sjötrafikolyckor med dödlig utgång minskat markant i år. I januari–augusti omkom 24 människor i samband med båtliv, det är tio färre än i fjol.
Tre föreskrifter som Transport- och kommunikationsverket (Traficom) har utfärdat med stöd av sjötrafiklagen (782/2019) utfärdas igen på grund av upphörande av tidsfristen för notifiering till den E...
Den nya sjötrafiklagen trädde i kraft den 1 juni 2020. I och med den nya lagen ska man alltid ha med sig ett adekvat sjökort, om färden förutsätter ruttplanering. Sjökortets aktualitet måste bekräf...
Förra året inträffade totalt över 2 100 fritidsbåtsolyckor i Finland. Juli har traditionellt sett varit den månad då flest olyckor inträffat i vårt land. Förra året inträffade nästan en tredjedel a...