Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Traficoms fotavtryck

Traficom har totalt 15 verksamhetsställen runt Finland, och ämbetsverkets huvudkontor finns i Vallgård i Helsingfors. År 2021 arbetade sammanlagt 885 personer för Traficom.

Majoriteten av vår personal arbetade dock annorstädes än på kontoret, då den pågående coronaepidemin innebär att distansarbete var Traficoms huvudsakliga arbetsform. Dessutom utfördes mycket få arbetsresor på grund av coronasituationen. Under det normala året 2019 var resekostnaderna tio gånger större jämfört med år 2021.

Vad utgör grunden för Traficoms kolfotavtryck?

I Traficoms verksamhet är de centrala utsläppskällorna fastigheternas energiförbrukning, arbetsresor, resor mellan hemmet och arbetsplatsen, materialanvändning samt anskaffning av tjänster och produkter. Målet är att under år 2022 skapa en uppföljning för Traficoms ekologiska fotavtryck, antingen genom en gemensam databank för statsförvaltningen som är i beredning eller genom ett skilt utvecklingsprojekt.

Arbetsmetoder i förändring

Arbete är allt mer tids- och platsoberoende och mängden distansarbete förblir stor. Arbete på många platser kommer troligtvis att öka, då man utöver hemmet och det egna kontoret i framtiden också eventuellt kan arbeta allt mer även på andra ställen.

I alla situationer måste man bättre ta i beaktande att en del av arbetstagarna alltid arbetar på distans och en del är närvarande. Allt det här förutsätter nya slags arbetsredskap och lokaler, men också ny gemensam praxis genom vilken man kan se till att arbetsmiljön stöder produktivt arbete och att ändamålsenliga möten kan ske. Att distansarbetet blir vanligare underlättar sammanjämkningen av arbete och fritid samtidigt som det också minskar på utsläpp från trafiken.

Ansvarsfulla upphandlingar

Summan på inköpsfakturorna för Traficoms anskaffningar var år 2021 sammanlagt 85,25 miljoner euro. I eurobelopp mätt var den största upphandlingskategorin (56 %) IKT-upphandlingar, och den andra och tredje största kategorierna var förvaltningstjänster (16,8 %) samt expert- och kontorstjänster (15,6 %).

I IKT-upphandlingar ingår gods, tjänster och programvara. Till förvaltningstjänster hör som stora helheter bl.a. ämbetsverkets tryckningstjänster, postningstjänster, tjänster i anknytning till servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning samt övriga utomstående tjänster.

Idealsituationen är att bl.a. de produkter och tjänster som ämbetsverket anskaffar motsvarar behoven, är fungerande och av hög kvalitet samt stöder hållbar utveckling. Vi planerar och uppföljer upphandlingarna regelmässigt, databaserat och systematiskt. Vi använder våra anslag effektivt. Vi utför upphandlingar utgående från reglerna och hållbart, och upphandlingarna administreras yrkesmässigt under hela deras livstid.

Läs mer om Traficoms fotavtryck

Uppdaterad