Ett besättningskort (CMC) beviljas flyg- och kabinbesättningsmedlemmar som arbetar för flygbolag för att underlätta deras rörlighet på flygplatser i ICAO-stater utan resedokument och visum. Kortet är inte obligatoriskt. Besättningskortet är alltid bundet till ett visst flygbolag. Den som hör till personalen på ett luftfartyg ska resa ur landet med nästa reguljära flyg som hör till hans eller hennes uppgifter.
Så här får du ett besättningskort
1
Förutsättningar
För att ett besättningskort ska beviljas och gälla krävs det att sökanden:
1) som medlem av besättningen på ett luftfartyg är anställd hos en innehavare av en operativ licens som beviljats av Transport- och kommunikationsverket,
2) uppfyller förutsättningarna för beviljande av tillträde till flygplatsens flygsida enligt 102 § i luftfartslagen (864/2014).
Besättningskortet gäller i fem år och för det faktureras ett pris enligt förordningen om avgiftsbelagda prestationer. Innehavare av operativ licens ska underrätta Transport- och kommunikationsverket när anställningen för den som innehar besättningskort upphör.
2
Ansökan
Arbetsgivaren (innehavare av en operativ licens som beviljats av Transport- och kommunikationsverket) ska ansöka om besättningskort för besättningsmedlemmar. Till ansökan ska bifogas en bakgrundsutredning, en kopia av passet, en ansiktsbild samt ett namnteckningsprov.
3
Leverans av kort
Traficom beställer besättningskortet av kortleverantören och kortet skickas direkt till den adress som arbetsgivaren fastställt.
Beviljande av eller avslag på besättningskort är ett myndighetsbeslut som du kan begära omprövning av enligt anvisningen(Extern länk).
Ansökan om besättningskort i Traficoms tjänst Mina ärenden
Ansökan om besättningskort görs i Traficoms tjänst Mina ärenden. Användning av tjänsten förutsätter identifiering och fullmakt att uträtta ärenden för en organisations räkning.
Den som gör en ansökan om besättningskort behöver fullmakt att uträtta ärenden i sin organisations namn
Den som gör en ansökan om besättningskort ska ha antingen
en angiven representationsfullmakt i handelsregistret, företags- och organisationsdatasystemet eller föreningsregistret,
eller
fullmakt i tjänsten Suomi.fi-fullmakter som getts av en person med representationsfullmakt.
Fullmakt i handelsregistret, företags- och organisationsdatasystemet eller föreningsregistret
När användaren i Traficoms tjänst Mina ärenden väljer Uträtta ärenden för ett företag/en organisation, görs en kontroll i handelsregistret, företags- och organisationsdatasystemet och föreningsregistret om det för personen finns angivet att hen har representationsrätt som berättigar till att uträtta ärenden för en organisations räkning. Om den som uträttar ärenden har en sådan representations- och firmateckningsrätt kan hen uträtta ärenden i Traficoms tjänst Mina ärenden utan Suomi.fi-fullmakt.
Suomi.fi-fullmakter
Om personen inte har representationsrätt enligt handelsregistret, företags- och organisationsdatasystemet och föreningsregistret kan en person som har representationsrätt i organisationen ge hen en Suomi.fi-fullmakt. Suomi.fi-fullmakter beviljas i tjänsten Suomi.fi-fullmakter (Extern länk), och där kan du också kontrollera dina fullmakter. Organisationer meddelar sina representanter direkt i tjänsten Suomi.fi-fullmakter. Traficom kan inte ansöka om fullmakter för sina kunder.
Finländska organisationers utländska anställda som inte har en finsk personbeteckning kan identifiera sig i tjänsten Mina ärenden med identifieringstjänsten Finnish Authenticator.
Suomi.fi-fullmakt som behövs för ansökan om besättningskort:
Välj i listan som finns på Suomi.fi Ansökan om personcertifikat för yrkespersonal inom luftfarten.Med denna fullmakt kan den befullmäktigade för fullmaktsgivarens räkning ansöka om personcertifikat inom luftfarten, såsom besättningskort för luftfartyg, eller anmäla behörigheter som beviljats för fullmaktsgivarens räkning, såsom kabinbesättningsintyg.
2) Välj i det övre högra hörnet Logga in i e-tjänster och därefter Mina ärenden – personkunder, yrkesutövare, företrädare för företag.
3) Identifiera dig.
4) Välj din ärenderoll: Uträtta ärenden för ett företag/en organisation.
5) Välj Tillstånd/certifikat för luftfart.
6) Välj Ansökan om besättningskort.
OBS! När du använder tjänsten kan du se ytterligare anvisningar genom att klicka på de blå frågetecknen.
Avgifter för tjänsten
Avgiften för tjänsten debiteras som nätbetalning vid beställningen eller så kan organisationen välja nätfakturering som betalningssätt.
Nätfaktureringen aktiveras genom att man anger en nätfakturaadress i avsnittet Organisationens uppgifter i tjänsten Mina ärenden. Tillägg och ändringar av faktureringsuppgifter kan göras av en person i organisationen som har en angiven representationsfullmakt i handelsregistret, företags- och organisationsdatasystemet eller föreningsregistret, eller en person som i tjänsten Suomi.fi-fullmakter har fullmakten Upprätthållande av transportaktörernas uppgifter och tillstånd i kategorin Yrkestrafik.
Om företaget har en nätfakturaadress angiven i tjänsten TIEKE kan denna adress visas i avsnittet Organisationens uppgifter, men den måste ännu sparas.