Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kartoittaa yhteistyössä alueiden ja sidosryhmien kanssa, miten hallitusohjelmassa tarkoitetusta ilmastoperusteisesta valtiontuesta saataisiin paras hyöty irti ilmastovaikutusten näkökulmasta. Olisiko parasta keskittyä linja-autokalustoon, tukea puhtaita käyttövoimia vai tehdä joukkoliikenteestä kaiken kaikkiaan houkuttelevampi vaihtoehto entistä useammalle?

Joukkoliikenteen ilmastotoimenpiteitä tuetaan jatkossa 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti tuki on tarkoitettu suurten ja keskisuurten kaupunkien ja muiden joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten käyttöön. Traficom jakaa ns. ilmastotuesta 13 miljoonaa euroa joukkoliikenteen toimivaltaisille viranomaisille erillisessä hakumenettelyssä keväällä.

”Olemme alustavasti ajatelleet, että lähivuosina tukea kohdennettaisiin joukkoliikenteen puhtaan kaluston ja käyttövoimien edistämiseen. Myöhemmin painopisteen on tarkoitus siirtyä pysyvämmän kulkutapamuutoksen edistämiseen eli käytännössä bussivuorojen lisäämiseen, lippuhintojen alentamiseen ja aktiivisempaan joukkoliikenteen käyttöön”, sanoo johtaja Pipsa Eklund.

”Nyt toivommekin, että joukkoliikenteen parissa toimivat kommentoivat aktiivisesti suunnitelmaa ja tietenkin myös kaikkien muiden asiasta kiinnostuneiden tahojen kommentit ovat erittäin tervetulleita. Tarkoitus on pystyä kohdentamaan ilmastorahan 13 miljoonaa mahdollisimman optimaalisesti ja saada kevään hausta toimiva ja vaikuttava kokonaisuus ilmastovaikutusten näkökulmasta”, jatkaa Eklund.

Kommentteja toivotaan sekä lyhyen että pitkän aikavälin kohdentamissuunnitelmiin

Traficom käynnisti lausuntokierroksen joukkoliikenteen ilmastoperusteisen valtiontuen kohdentamisesta 14.2.2020. Mielipiteitä kysytään erityisesti joukkoliikennettä eri puolilla Suomea koordinoivilta tahoilta eli joukkoliikenteen toimivaltaisilta viranomaisilta, mutta myös muilta sidosryhmiltä. Joukkoliikenteen toimivaltaisia viranomaisia ovat ne suuret kunnat ja kaupungit, jotka järjestävät joukkoliikenteen omalla alueellaan. Myös ELY-keskukset tai pääkaupunkiseudulla HSL ovat kuuluvat joukkoliikenteen toimivaltaisiin viranomaisiin.

”Pyydämme lausuntopyynnössä kommentteja sekä lyhyen että pitkän ajan kohdentamissuunnitelmiin sekä siihen, puuttuuko suunnitelmista jotain ilmastovaikutuksia edistäviä kohteita. Lisäksi toivomme näkemyksiä siitä, minkälaisia alueellisia erityispiirteitä tulisi ottaa huomioon, onko suunnitelmissa nähtävissä jotain erityisiä haasteita ja minkälaisia valmiuksia ilmastoperusteisen joukkoliikennetuen hakemiseen alueella on”, kertoo ylitarkastaja Toni Bärman.

Lausuntopyyntö: Valtion joukkoliikennemäärärahan tasokorotuksen kohdentaminen ilmastoperusteisesti

Traficomin tiedote 7.2.2020: Joukkoliikenteen ilmastotoimenpiteisiin 20 miljoonaa euroa (Ulkoinen linkki)

Lisätietoja:

johtaja Pipsa Eklund, p. 029 534 5396, pipsa.eklund(at)traficom.fi

ylitarkastaja Toni Bärman, p. 029 534 6764, toni.barman(at)traficom.fi