Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Högklassiga textningstjänster som Traficoms mål - ny kvalitetsbedömning på kanalen Nelonen

Transport- och kommunikationsverket Traficom fortsätter att följa kvaliteten på textningstjänsten på kanalen Nelonen. Ämbetsverket har tidigare gett Sanoma Media Finland Oy en anmärkning för att ha brutit mot kvalitetsskyldigheten. Bolaget har skickat en utredning av saken till Traficom. På basis av den inleder ämbetsverket en ny kvalitetsbedömning vid slutet av året. Traficoms uppgift är att främja utbudet av tillgängliga medietjänster till grupper med särskilda behov.

Våren 2022 gav Transport- och kommunikationsverket Traficom en anmärkning till Sanoma Media Finland Oy för att ha brutit mot skyldigheten att tillhandahålla textningstjänster på kanalen Nelonen. Enligt Traficom uppfyllde textningstjänsten på Nelonen inte lagens krav på en tillräckligt klar och begriplig textning.

Traficom ålade Sanoma Media Finland Oy att i framtiden säkerställa att textningstjänsten på kanalen Nelonen har genomförts på ett högklassigt sätt. Traficom förutsatte också att Nelonen senast den 5 augusti 2022 lämnar in sin utredning med information om vilka åtgärder som vidtagits med anledning av beslutet, hur de vidtagna åtgärderna konkret har förbättrat textningens kvalitet och hur ändringarna syns i produktionen av program och på så sätt också för tittarna.

Sanoma Media Finland Oy:s utredning

I sin utredning ger Sanoma Media Finland Oy sin uppfattning om bedömningen av kvaliteten på programtextning. Enligt bolaget ska kravet på en "tillräcklig" klarhet och begriplighet i textningen som förutsätts i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation tolkas som ett mindre och mer skäligt krav än "felfri". 

I bolagets utredning konstateras också att Traficoms kvalitetskriterier ger riktlinjer för utvecklingen av textningen men ställer mer långtgående skyldigheter än lagen. Därför anser bolaget att Traficoms kvalitetskriterier enbart är rekommendationer.

Bolaget berättar att sin textningstjänst baserar sig på en applikation för artificiell intelligens (AI) och att det utvecklar tjänsten kontinuerligt.

Enligt bolagets egna observationer har kvaliteten på textningen på Nelonen blivit avsevärt bättre.

Traficom följer intensivt hur textningstjänsten på Nelonen utvecklas 

Traficom har träffat Sanoma Media Finland Oy:s representanter vid behandlingen av ärendet och Traficom har fått se en demonstration av den nya versionen av textningsapplikationen för två korta programklipp. Enligt bolaget väljer bolaget på förhand de program och programserier där det på basis av tidigare erfarenheter av denna programtyp är nödvändigt att använda mänsklig arbetskraft för textningar. Majoriteten av textningarna genomförs dock med hjälp av AI-applikationen.  

Enligt Traficoms åsikt producerar Sanoma Media Finland Oy:s nya version av applikationen programtextning som är avsevärt bättre än tidigare. Enligt Traficoms preliminära uppskattning verkar den dock på basis av exempel inte uppfylla kravet på tillräcklig klarhet och begriplighet som uppställts på programtextningen.

  • AI-applikationen försöker texta talet ord för ord i stället för att textningen skulle följa talet på lämpligast möjliga sätt, vid behov i förkortad och förtydligad form, så att textningen blir begriplig. Den motsvarar alltså inte ens bolagets egen uppfattning om att applikationen skulle texta det väsentliga innehållet för att kunna följa program.
  • Applikationen separerar inte heller olika talare till exempel genom att avsluta en mening och genom att börja en ny mening eller genom att dela olika talares delar på olika rader som repliker, vilket för sin del gör det svårare att förstå innehållet.
  • Applikationen känner fortfarande igen ord fel till exempel för egennamn även om antalet klara fel avsevärt har minskat jämfört med tidigare. 

Ämbetsverket bedömer textningstjänstens kvalitet på nytt

Traficoms uppgift är enligt lagen att bedöma kvaliteten på programtextning. För detta syfte har ämbetsverket utfärdat anvisningar för tillgängliga kriterier för bedömning av kvaliteten som baserar sig på den nationella kvalitetsrekommendationen för programtextning. Enligt lagen kan Traficom vid sin bedömning beakta standarder och rekommendationer som hänför sig till kvaliteten samt den tekniska utvecklingen av textningstjänsten. De nationella kvalitetsrekommendationerna för programtextning har utfärdats i en arbetsgrupp som Språkexperter rf koordinerat. Två av de tre tv-bolag som kvalitetsskyldigheten gäller har deltagit i arbetet och undertecknat kvalitetsrekommendationerna.

Traficom fortsätter att följa utvecklingen av kvaliteten på textningstjänsten på kanalen Nelonen och inleder en ny kvalitetsbedömning för den vid slutet av år 2022. Bedömningen genomförs liksom tidigare år genom att välja flera olika typer av program och genom att jämföra deras textningar med de kriterier för kvalitetsbedömning som ämbetsverket angett i sin anvisning.

Bakgrund

Traficoms uppgift är att främja utbudet av tillgängliga medietjänster till grupper med särskilda behov. Traficom har publicerat instruktioner för tillgängligheten i audiovisuella innehållstjänster den 1 oktober 2021. Anvisningen innehåller de kriterier som ämbetsverket anser att åtminstone är viktiga för textning av hög kvalitet. 

Det är viktigt att förse program med finsk- och svenskspråkiga undertexter så att hörselskadade kan följa program. Textningen hjälper också andra, t.ex. äldre människor eller språkstuderande. Textningstjänsten ska erbjudas på programmets originalspråk, det vill säga i finskspråkiga program på finska och i svenskspråkiga program på svenska. Textningstjänsten ska genomföras på ett högklassigt sätt så att textningen är tillräckligt klar och begriplig för användaren. 

Bestämmelser om syn- och hörselskadades tillgång till programutbud som ingår i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation ändrades från början av 2021. Utöver de tidigare kvantitativa skyldigheterna fogades till lagen en skyldighet som gäller textningens kvalitet.

Textningsskyldigheten gäller Rundradion, MTV3 och Nelonen.

Ytterligare information

Eliisa Reenpää, jurist, tfn 029 539 0418, eliisa.reenpaa@traficom.fi

Tiina Aaltonen, specialsakkunnig, tfn 029 539 0526, tiina.aaltonen@traficom.fi

Läs mer om Traficoms tillsyn över AV-innehållstjänster:

Tillsyn över och instruktioner för tillgängligheten i audiovisuella innehållstjänster (Extern länk) 

Meddelande 4.5.2022: Bristerna upptäckta i kvaliteten på textningstjänsten ska åtgärdas

Beslut om textningstjänstens kvalitet på kanalen Nelonen (Extern länk) (på finska)

Läs mer om tillgänglighet i audiovisuella innehåll på ämbetsverkets webbsidor (Extern länk)