Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Ny anvisning om sättet att redovisa leddjupgåendet i farlederna träder i kraft 15.11.2021

Transport- och kommunikationsverket Traficom har publicerat anvisningen Principerna för redovisning och tillämpning av leddjupgåendet. I anvisningen beskrivs sättet att redovisa farledsuppgifter på de nya N2000-sjökorten, och den försöker allt klarare framföra användningen av farleder och ansvaret med den. Anvisningen har gjorts i samarbete med Trafikledsverket och den träder i kraft 15.11.2021.

Den nya anvisningen ersätter anvisningen från år 2011 Principerna för redovisning och tillämpning av leddjupgåendet (4955/1021/2011). I anvisningen beaktas förutom den nuvarande referensnivån för djupdata som baserar sig på medelvattennivån i sjödistrikten också den nya referensnivån som är bunden till höjdsystemet N2000. Anvisningen ska tillämpas oberoende av vilken referensnivå som används på det aktuella sjökortet.

"I den uppdaterade anvisningen ersätts termen leddjupgående med termen dimensionerat djupgående. En farled planeras alltid för ett fartyg av viss storlek som kallas för dimensionerande fartyg", konstaterar överinspektör Stefan Engström vid Traficom. "Med dimensionerat djupgående avses det planerade djupgåendet för normal användning av farleden på det dimensionerande fartyget, men som man kan avvika från om omständigheterna tillåter", berättar ledande sakkunnig Olli Holm från Trafikledsverket.

Närmare farledsuppgifter framställs i framtiden i sjöfartspublikationer

I anvisningen beskrivs sättet att redovisa farledsuppgifter på de nya N2000-sjökorten. För farleder för handelssjöfart (farledsklass 1 och 2) redovisas det dimensionerade djupgåendet inte längre på N2000-sjökorten. För dessa redovisas det ramade djupet på sjökortet. De närmare farledsuppgifterna, inklusive det dimensionerade djupgåendet, framställs i framtiden i Traficoms särskilda officiella sjöfartspublikation (sailing directions). Även i de nuvarande korten över medelvattenstånd (MSL) ska leddjupgåendet uppfattas som dimensionerat djupgående i enlighet med den nya anvisningen.

”Även om alla farleders djupgående inte längre framställs på N2000-sjökorten, kommer man att på det hela taget publicera allt mer och precisare information om farleder i framtiden. I sjöfartspublikationer är det möjligt att framställa sådana viktiga uppgifter och anvisningar för sjöfarare som är svåra att anpassa efter det standardiserade formatet för sjökortet”, säger Engström.

De farledskort som Trafikledsverket publicerar kommer även i framtiden att ge mer information om dimensionering och annan relaterad information för den praktiska sjöfartens behov. Trafikledsverket håller på att ersätta de traditionella farledskorten (för lederna för handelssjöfarten) med en ny digital tjänst. Traficoms officiella sjöfartspublikation som uppfyller de internationella SOLAS-skyldigheterna kommer att ha en länk till Trafikledsverkets farledskortstjänster. 

Ansvaret vid användningen av farlederna framförs klarare

I den nya anvisningen preciseras användningen av farlederna och tillhörande ansvar. Utgångspunkten är att man beaktar skillnaden mellan det faktiska vattenståndet som råder vid navigationstidpunkten som en ökning eller minskning av det angivna ramade djupet och dimensionerade djupgåendet i farleden. Farledshållaren ansvarar för det ramade djupet och farledens användare för använt djupgående.

Intressentgrupperna ombads yttra sig över anvisningsutkastet i maj. N2000-farleds- och sjökortsreformen har utarbetats i samarbete med Traficom, Trafikledsverket, Meteorologiska institutet och Finlands miljöcentral samt med andra intressentgrupper inom sjöfarten. De första N2000-sjökorten från projektet publiceras före årsskiftet.

Ytterligare information

Traficom: Stefan Engström, överinspektör, stefan.engstrom(at)traficom.fi, tfn 029 534 6724, Twitter @stefuEng

Trafikledsverket: Olli Holm, ledande sakkunnig inom farledshållning, olli.holm(at)vayla.fi, tfn 029 534 3338