Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Understödda fartygsrutter som tryggar förbindelserna till Åland och försörjningsberedskapen kan nu sökas

Transport- och kommunikationsverket Traficom har inlett nya ansökningar för sjöfartsrutter inom ramen för allmän trafikplikt för vilka så kallat coronastöd kan beviljas. Tre nya rutter som tryggar förbindelserna till Åland har fastställts.

De ansökningar som nu öppnats gäller tur och retur-rutter mellan Mariehamn och Kapellskär, Långnäs och Nådendal samt mellan Eckerö och Grisslehamn. Dessa förbindelser utsätts för ett offentligt upphandlingsförfarande med tanke på att få det totalekonomiskt sett förmånligaste alternativet som kan få understöd för trafikering.

Konkurrensutsättningen är en öppen konkurrens för alla rederier som kan tillhandahålla ett fartyg som registrerats under ett EU-lands flagga och transporterar resenärer och frakt samt uppfyller de övriga villkoren i anbudsbegäran. Det är möjligt att delta i konkurrensutsättningarna av alla tur och retur-rutter fram till 12.10.2020. Att vinna en konkurrensutsättning betyder dock inte att man automatiskt åläggs en allmän trafikplikt eller att man automatiskt får stöd. Allmän trafikplikt kan åläggas om det anses nödvändigt efter konkurrensutsättningen.

”Konkurrensutsättningarna är öppna för alla rederier, och syftet med stödet för dessa nya rutter är att för de åländska invånarnas och industriernas samt försörjningsberedskapens skull trygga förbindelserna till Fastlandet och Sverige som en del av en nödvändig och tillräcklig sjötransportkapacitet för hela Finland. Förutom att trygga sjöfartsförbindelserna i undantagstiderna vill vi också trygga samhällets och industrins logistiska behov i fråga om bland annat stabilitet i tidtabellerna för trafiken”, säger överdirektör Jarkko Saarimäki.

I upphandlingsförfarandet bedöms bl.a. rederiernas förmåga att fullgöra den allmänna trafikplikten samt det erbjudna fartygets lämplighet för området i fråga. Fartyget måste lämpa sig för området och uppfylla alla regler och bestämmelser, bland annat gällande isklassföreskrifter. Dessutom krävs att 95 procent av personalen i passagerarutrymmena talar flytande svenska eller finska. Anbudsbegäran finns på adressen www.hankintailmoitukset.fi

Konkurrensutsättningen baserar sig på ett tilläggsanslag som riksdagen beviljade för sjötrafiken

Riksdagen antog i juni ett tilläggsanslag på 24,7 miljoner euro för att täcka kostnaderna för att tillhandahålla tjänster som omfattas av åläggande av den allmänna trafikplikten inom sjötrafiken. Statsrådet utfärdade en förordning som preciserar användningen av anslaget. Enligt förordningen kan Traficom ålägga en trafikplikt på en viss rutt och ge bidrag ur tilläggsanslaget, om förbindelsen i fråga konstateras vara nödvändig.

Traficom har tidigare öppnat konkurrensutsättningar för tur och retur-rutter Åbo/Nådendal–Åland–Stockholm och Åbo/Nådendal–Långnäs–Kapellskär. Det är möjligt att delta i konkurrensutsättningarna av båda dessa rutter fram till 5.10.2020.

Ytterligare information:

Upphandlingsannons: Allmän trafikplikt: stöd för sjöfarten på rutten Mariehamn–Kapellskär (Extern länk)

Upphandlingsannons: Allmän trafikplikt: stöd för sjöfarten på rutten Långnäs–Nådendal (Extern länk)

Upphandlingsannons: Allmän trafikplikt: stöd för sjöfarten på rutten Eckerö–Grisslehamn (Extern länk)

De första understödda rutterna för fartygstrafiken kan nu sökas (Extern länk) (18.9.2020)

Tillräckliga sjöfartsförbindelser säkerställs genom en allmän trafikplikt (Extern länk) (14.7.2020)

Jarkko Saarimäki, överdirektör, jarkko.saarimaki(at)traficom.fi, tfn 040 836 0397.  Twitter @Saarimaki
Pipsa Eklund, direktör, pipsa.eklund(at)traficom.fi, tfn 029 534 5396