Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Det blir allt svårare att per textmeddelande kontrollera datumet för när abonnemangsavtalet löper ut – nu försämrar även Telia sin tjänst

Teleföretagen har sedan den 1 januari 2022 haft skyldighet att erbjuda konsumenter möjlighet att genom textmeddelande kontrollera datumet för när det tidsbegränsade telefonabonnemangsavtalet för mobilnätet löper ut. Nu är det Telia Finland Oyj (Telia) som försämrar sina kunders möjlighet att på ett enkelt och omedelbart sätt genom textmeddelandetjänst kontrollera datumet för när det tidsbegränsade avtalet löper ut. Enligt Transport- och kommunikationsverket Traficom agerar Telia i strid med lag, precis som DNA Abp (DNA) gjort tidigare.

Konsumenterna har sedan början av detta år haft möjlighet att kontrollera giltighetstiden för sitt tidbegränsade abonnemangsavtal för mobilnätet genom att skicka textmeddelandet ABONNEMANG (eller på finska SOPIMUS) till numret 18321. Konsumenten får ett omedelbart svar med textmeddelande som anger datumet för när det tidsbegränsade avtalet upphör att gälla. Via textmeddelande får konsumenten också veta om avtalet gäller tills vidare. Konsumenten kan använda tjänsten när hen till exempel får ett intressant abonnemangserbjudande av ett annat teleföretag och överväger byte av tjänsteleverantör. 

DNA genomförde sin tjänst för kontroll av det tidsbundna abonnemangsavtalet på ett sätt som enligt Traficoms åsikt inte var lagenlig. Verket fattade ett förpliktande beslut i ärendet och beslutet förenades med vite. DNA överklagade beslutet hos förvaltningsdomstolen som förkastade besvären. Som bäst överväger högsta förvaltningsdomstolen huruvida DNA med anledning av sin ansökan beviljas besvärstillstånd.  

Telia ändrar sin tjänst för kontroll av uppgiften om abonnemangsavtalet så att den strider mot lagen

Nu ändrar även Telia sin tjänst för kontroll av uppgiften om abonnemangsavtalet, och det är inte längre möjligt att via den tidigare använda textmeddelandetjänsten få ett svar på avtalets tidsbegränsning. I den nya modellen styrs kunden till tjänsten Minun Telia för att i första hand kontrollera tidsbegränsningen där. Dessutom finns Telias andra försäljnings- och kundbetjäningskanaler tillgängliga. Telia har motiverat ändringen så att det inte har hittats något enhetligt tekniskt sätt att genomföra tjänsten mellan operatörerna, vilket har lett till ett snedvridet konkurrensläge inom telefonnummerportabilitet.

"Syftet med tjänsten för kontroll av uppgiften om abonnemangsavtalet är att främja konkurrens genom att erbjuda alla konsumenter ett gratis, enkelt och omedelbart sätt att kontrollera giltighetstiden för sitt tidsbegränsade abonnemangsavtal. Det är beklagligt att även Telia försämrar kundernas rätt att kontrollera datumet för när avtalet löper ut", konstaterar överdirektör Jenni Eskola

Ämbetsverket utövar tillsyn över att teleoperatörerna agerar enligt lag i fråga om tjänsten. 

Vad händer härnäst? 

Traficom kommer att påbörja ett tillsynsbeslutsförfarande även mot Telia, eftersom bolaget enligt Traficoms åsikt bryter mot lagen och föreskriften.