Som en del av farleds- och sjökortsreformen N2000 har också sättet att använda handelssjöfartens farleder förnyats. Den planerade dimensioneringen av farlederna betonas i användningen. Genom reformen har man strävat efter att förbättra säkerheten och effektiviteten i användningen av farlederna.
Det ramade djupet ersätter farledernas leddjupgående
Det mest synliga exemplet av reformen är ändringen som också syns på sjökorten där leddjupgåendet inte längre redovisas på sjökorten och bara det ramade djupet visas för handelssjöfartens farleder. Dimensioneringen av farlederna redovisas med större noggranhet i publikationen Finsk kustlots (Sailing Directions for Finnish waters). Väsentlig farledsinformation för sjöfarten presenteras i sjökort och nautiska publikationer. Ändringar meddelas genom Underrättelser för sjöfarande (Ufs).
Principerna för farledsdjup vad gäller Finlands handelssjöfart beskrivs i anvisningen Principerna för tillämpning av farledsdjup i Finland. Farledshållaren ansvarar för farleden och de säkerställda vattendjupen (ramat djup), samt för att lämna uppgifter om farlederna till Transport- och kommunikationsverket Traficom för registrering i informationssystem.
Användning av en farled på ett sätt som avviker från dess dimensionering kräver en anmälan
Användningen av farleder grundar sig på deras dimensionering. Farledens dimensioneringsdjup garanterar dock inte att ett fartyg, vars djupgående inte överskrider det för farleden angivna, för vattenståndet korrigerade dimensioneringsdjupet, kan använda farleden säkert under alla förhållanden eller i alla hastigheter utan risk för bottenkänning. Bedömning och fastställande av det djupgående som används är alltid befälhavarens ansvar.
Det rekommenderas att farlederna används i enlighet med dimensioneringen men det kan vara möjligt att utnyttja djupmarginalen om man säkerställt att kölmarginalen är tillräcklig. Om en farled ska användas på ett sätt som avviker från dess dimensionering, ska fartyget lämna in en anmälan om användningen av farleden. Anvisningen Anmälan om användning av farled har publicerats angående förfarandet. Anvisningen omfattar följande ämnen:
- ansvarsfördelning vid användning av farleder
- presentation av farledsinformation i sjökort och nautiska publikationer
- hur den (dimensionerings)information som ges om farleder kan användas i praktisk sjöfart
- särskilda krav gällande ruttplanering i vissa situationer
- anmälningsrutiner i samband med användning av farlerder, som en del av sjötrafikövervakningen
Användningen av farleder preciseras ytterligare i Traficoms anvisningar nedan