VTT:n laskelma autoilun kustannuksista

VTT:n arviossa viiden vuoden aikana 15 000 kilometrin vuosisuoritteella ajaminen oli halvinta joko bensiinikäyttöisellä tai maakaasua käyttävällä autolla, jos autosta on tarjolla maakaasuversio. 30 000 kilometriä vuodessa ajavalle halvinta ajaminen on hankintatuella ostetulla täyssähköautolla ja maakaasua käyttävällä autolla. VTT:n vertailussa on vertailtu myös uusiutuvalla dieselillä ajamisen hintaa.

Taulukko 1: Ajamisen kustannukset, 15 000 km, pitoaika 5 vuotta, automalli A

Ajamisen kustannukset, 15 000 km, VTT, auto A
Pikoaika 5 vuottaMenot/ vuosi, €Menot/ km, €
bensiini5 5590,371
diesel6 0870,406
uusiutuva diesel6 2620,417
sähkö7 2480,483
sähkö hankintatuki6 9470,463
ladattava hybridi7 7650,518
maakaasu5 6950,380
biokaasu5 8670,391

 

 

VTT: ajamisen kustannukset 15 000 km - pitoaika 5

Taulukko 2: Ajamisen kustannukset, 30 000 km, pitoaika 5 vuotta, auto B

Ajamisen kustannukset, 30 000 km, VTT, auto B
Pikoaika 5 vuottaMenot/ vuosi, €Menot/ km, €
bensiini6 9070,230
diesel7 1420,238
uusiutuva diesel7 4920,250
sähkö7 6200,254
sähkö hankintatuki7 3180,244
ladattava hybridi8 5480,285
maakaasu6 5190,217
biokaasu6 8620,229
VTT: ajamisen kustannukset 30 000 km - pitoaika 5

VTT teki vertailun myös 30 000 km vuosisuoritteella toisella automallilla, josta kaasuautoa ei ole saatavilla. Tässä vertailussa tuetulla täyssähköautolla ajaminen on edullisinta.

Taulukko 3: Ajamisen kustannukset, 30 000 km, pitoaika 5 vuotta, auto C

Ajamisen kustannukset, 30 000 km, VTT, auto C
Pikoaika 5 vuottaMenot/ vuosi, €Menot/ km, €
bensiini6 6310,221
diesel6 6490,222
uusiutuva diesel6 9560,232
sähkö7 2670,242
sähkö hankintatuki6 2860,210
hybridi6 5500,218
ladattava hybridi6 6300,221
VTT: ajamisen kustannukset 30 000 km - pitoaika 5, auto C

Arvioihin sisältyy paljon epävarmuuksia ja niitä voi pitää suuntaa-antavina. Keskeistä ajamisen hinnan muuttumiselle tulevina vuosina on se, miten eri käyttövoimilla toimivien autojen jälleenmyyntiarvon ennustetaan muuttuvan. Tämä taas riippuu monista tekijöistä, kuten sähköautojen tarjonnassa ja hankintahinnassa tapahtuvista muutoksista ja akkujen kehittymisestä, kestävästi tuotetuttujen uusiutuvien polttoaineiden hintamuutoksista tai tarpeesta rajoittaa haitallisia lähipäästöjä tuottavien autojen pääsyä esimerkiksi keskusta-alueille.

Erot eri käyttövoimavaihtoehtojen välillä ovat loppujen lopuksi yllättävän pieniä. 15 000 km vuodessa ajosuoritteella bensiini on kaikkien merkkien osalta halvin vaihtoehto. Niiden automerkkien osalta, joista on olemassa kaasuversio, maakaasu on halvin vaihtoehto 30 000 km vuodessa suoritteella.

15 000 km vuodessa suoritteella sähköversiot (ladattavat hybridit ja täyssähköautot) ovat kalleimmat vaihtoehdot, mutta ajosuoritteen kasvaessa 30 000 km vuodessa erot tasaantuvat jopa siinä määrin, että täyssähköauto hankintatuella on samalla tasolla tai jopa edullisempi kuin edullisin polttomoottorivaihtoehto.