Förstasidan: Traficom
Förstasidan: Traficom
Meny

Kvaliteten på programtextningen på Nelonen ska förbättras ytterligare

Transport- och kommunikationsverket Traficom har för andra gången gett Sanoma Media Finland Oy en anmärkning för att ha brutit mot kvalitetsskyldigheten för textningstjänsten på kanalen Nelonen. Textningen ska enligt lag vara tillräckligt klart och begripligt för användaren. Traficoms uppgift är att främja utbudet av tillgängliga medietjänster till grupper med särskilda behov.

Det är viktigt att förse program med finsk- och svenskspråkiga undertexter så att hörselskadade kan följa program. Textningen hjälper också andra, t.ex. äldre människor eller språkstuderande. Textningstjänsten ska erbjudas på programmets originalspråk, det vill säga i finskspråkiga program på finska och i svenskspråkiga program på svenska. Textningstjänsten ska genomföras på ett högklassigt sätt så att textningen är tillräckligt klar och begriplig för användaren. Textningsskyldigheten gäller Rundradion, MTV3 och Nelonen.

Traficom utövar tillsyn över kvaliteten på textningen och ålägger aktören att avhjälpa bristerna

Våren 2022 gav Transport- och kommunikationsverket Traficom en anmärkning till Sanoma Media Finland Oy för att ha brutit mot kvalitetsskyldigheten för textningstjänster på kanalen Nelonen. Enligt Traficom uppfyllde textningstjänsten på Nelonen inte lagens krav på en tillräckligt klar och begriplig textning. Med anledning av Traficoms beslut införde Sanoma Media Finland Oy en ny, mer utvecklad version av ett textningsprogram som baserar sig på artificiell intelligens (AI). Traficom konstaterade hösten 2022 att enligt verkets preliminära uppskattning producerar Sanoma Media Finland Oy:s nya version av applikationen programtextning som är avsevärt bättre än tidigare och beslöt att genomföra en ny och precisare kvalitetsbedömning. 

På basis av Traficoms nya kvalitetsbedömning uppfyller programtextningen på kanalen Nelonen fortfarande som helhet inte kravet på tillräcklig klarhet och begriplighet. Programtextningen på Nelonen motsvarar i allmänhet inte programinnehållet, och talet i programmet har inte koncentrerats eller förtydligats så att textningen är begriplig. Programtextningen på Nelonen ger fortfarande en hel del fel, dvs. felidentifierade eller felstavade ord. Den viktigaste bristen med programtextningen på Nelonen är kanske det att olika personers tal skiljs inte åt i textningsreplikerna som visas på rutan, och att det inte används några mellantecken, t.ex. punkter eller frågetecken, i texten.

Traficom ger en ny anmärkning till Nelonen - bristerna ska åtgärds senast den 1 augusti 2023

Traficom har gett Sanoma Media Finland Oy en ny anmärkning för att ha brutit mot kvalitetsskyldigheten i textningstjänsten samt ålagt Sanoma Media Finland Oy att genomföra textningstjänsten på kanalen Nelonen senast den 1 augusti 2023 så att den som en helhet anses ha genomförts på ett högklassigt sätt så att textningen är tillräckligt klar och begriplig för användaren. 

Traficom har i sitt beslut separat angett de åtgärder som Sanoma Media Finland Oy ska genomföra för att uppfylla skyldigheten gällande textningstjänstens kvalitet. Om åtgärderna i beslutet för tillfället inte kan genomföras med hjälp av ett AI-baserat textningsprogram ska bolaget använda mänsklig arbetskraft för programtextningen för att manuellt komplettera den AI-baserade textningen.

Avsikten med kvalitetskravet för programtextningen samt med de korrigerande åtgärder som förutsätts i beslutet är att göra det möjligt för hörselskadade personer att följa program på Nelonen och därigenom främja jämlikhet och möjligheter för personer med funktionsnedsättning för likvärdigt deltagande i samhället. Högklassig programtextning betyder att man de facto även kan följa program helt utan ljud. 

BAKGRUND

Bestämmelser om syn- och hörselskadades tillgång till programutbud som ingår i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation ändrades från början av 2021. Utöver de tidigare kvantitativa skyldigheter fogades till lagen en skyldighet som gäller textningens kvalitet.

Traficom har publicerat instruktioner för tillgängligheten i audiovisuella innehållstjänster den 1 oktober 2021. Anvisningen innehåller de kriterier som ämbetsverket anser att åtminstone är viktiga för textning av hög kvalitet.

YTTERLIGARE INFORMATION

Eliisa Reenpää, jurist, tfn 0295 390 4118, eliisa.reenpaa@traficom.fi (t.o.m. den 5 april)

Tiina Aaltonen, specialsakkunnig, tfn 0295 390 526, tiina.aaltonen@traficom.fi (fr.o.m. den 11 april)

Beslut (Extern länk) (på finska)

Tillsyn över och instruktioner för tillgängligheten i audiovisuella innehållstjänster (Extern länk)

Meddelande 28.10.2022: Högklassiga textningstjänster som Traficoms mål - ny kvalitetsbedömning på kanalen Nelonen  

Meddelande 5.4.2022: Bristerna upptäckta i kvaliteten på textningstjänsten ska åtgärdas

Läs mer om tillgänglighet i audiovisuella innehåll på ämbetsverkets webbsidor (Extern länk)