Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjalla muistutettiin pääsiäisviikonloppuna autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle jo neljäntenä vuonna peräkkäin. Autoalan opiskelijat tarkastivat tuulilaseja ilmaiseksi ABC-asemien pihoilla Lohjalla, Hämeenlinnassa, Lappeenrannassa, Oulussa, Seinäjoella ja Turussa. Autoilija sai tarkastuksesta oman tarkastusraportin, johon oli merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko lasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut.

Yhteensä tuulilaseja tarkastettiin 2111, joista 59 % oli kunnossa ja 41 % vaati toimenpiteitä. Viime vuonna vastaavat luvut olivat 54 % ja 46 %. Aiempiin kolmeen kampanjavuoteen verrattuna kunnossa olevien lasien määrä oli suurin tänä vuonna. Tarkastetuista tuulilaseista vaihtoa suositeltiin noin 3-4 % vähemmän ja korjausta noin 4-6 % vähemmän. Yleisimpiä tuulilasivaurioita olivat kiveniskut (57 %) ja halkeamat (24 %). Halkeama aiheutuu osittain tien kunnosta aiheutuvista kivien ja nastojen sinkoilusta. Kunnossa olevien tuulilasien määrä laskee eniten ajoneuvojen ollessa 10-vuotiaita tai vanhempia. 

Katsastuslain tiukentuminen ja kampanjavalistus saavuttaneet autoilijat Keväällä 2018 voimaan tullut katsastuslain muutos vaikutti tiukentavasti myös tuulilasien kuntoon. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ohjeissa katsastuksen arvosteluperusteiksi todetaan, että suoraan hylkäykseen johtava vika tuulilasissa on sen puuttuminen tai puutteellinen kiinnitys. Myös mm. halkeamat kuljettajan näkökentässä tai liimatun lasin halkeama reunasta reunaan voivat johtaa hylkäykseen. Lakimuutoksesta uutisoitiin paljon, mikä on voinut vaikuttaa siihen, että autoilijat ovat lähteneet korjaamaan tai vaihtamaan tuulilaseja. Myös kampanjavalitus on voinut osaltaan vaikuttaa asiaan.  

Tutkimus osoitti tänäkin vuonna kuinka vaativat olosuhteet Suomen tiestö asettaa autojen tuulilaseille. Alkutalvesta kevääseen nastarenkaiden nastat ja kitkarenkaiden lamellit aiheuttavat kulumaa ja vaurioita laseihin. Routa ja nastarenkaat saavat tien pinnan kulutettua ja kiviä sinkoilee. Paljon ajavilla tuulilasit olivat huonommassa kunnossa, koska ajo tapahtuu pääosin valtateillä. 

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa. Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi. 
Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanja on Autoalan Keskusliiton, Saint-Gobainin, Autoliiton, Traficomin, Liikenneturvan ja Onnettomuustietoinstituutin yhteinen liikenneturvallisuuskampanja. 

Lisätietoja tekninen

johtava asiantuntija, Jussi Pohjonen, Traficom, puh. 029 5345 310

johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto, puh. 0400 904 003

liiketoimintajohtaja Jussi Kovasiipi, Saint-Gobain Autover, puh. 040 580 0403

viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto, puh. 040 751 1173

yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen, Liikenneturva, Turku p. 020 7282 362

liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, Onnettomuustietoinstituutti, puh. 040 450 4627