Autotiheys vaihtelee Suomessa – vaihtoehtoisten käyttövoimien nousu näkyy Uudellamaalla

Eniten henkilöautoja kunnan asukasmäärään nähden on Isokyrössä ja vähiten Helsingissä. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla ajetaan auto- ja asukasmäärään nähden eniten Uudellamaalla ja vähiten Kainuun maakunnassa. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan tässä yhteydessä täyssähköautoja, ladattavia hybridejä sekä kaasu- ja flexfuel-autoja.

 Autojen lukumäärä asukasta kohti vaihtelee suuresti riippuen siitä, minkä maakunnan tilastoja katsotaan. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Tilastokeskuksen tietojen mukaan viime vuoden lopussa eniten henkilöautoja tuhatta asukasta kohti oli Etelä-Pohjanmaan maakunnassa (583). Myös kymmenen vuotta sitten (vuoden 2008 tilastoissa) eniten autoja asukasmäärään nähden kurvaili Etelä-Pohjanmaan teillä.

 Vähiten autoja tuhatta asukasta kohden on Uudellamaalla (425), missä henkilöautotiheys on kasvanut kymmenessä vuodessa vain prosentin verran. Eniten autotiheys on kasvanut Lapin, Kainuun ja Etelä-Savon sekä Etelä-Pohjanmaan maakunnissa, missä automäärän kasvu suhteutettuna väestöön on ollut 12 prosenttia.

 Kohti ilmastoystävällisempää autokantaa

 Vaihtoehtoisten käyttövoimien suosio maakuntien henkilöautokannassa vaihtelee alueittain. Eniten vaihtoehtoisilla autoilla ajetaan Uudellamaalla, missä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus on 1,7 prosenttia.

 "Ilmastotavoitteiden kannalta on todella hienoa, että vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien henkilöautojen määrä on kasvanut.  Tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää mm. lisäämällä kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikenteen käyttöä, vähentämällä liikennesuoritetta, siirtymällä liikennevälineiden käyttövoimissa yhä enemmän vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ja tankkaamalla dieselautoon uusiutuvaa dieseliä", sanoo johtava asiantuntija Outi Ampuja

Vähiten vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevia henkilöautoja on Kainuun maakunnassa, missä muiden kuin bensiini- ja dieselautojen osuus kaikista henkilöautoista on 0,2 prosenttia.

"Vaihtoehtoisien käyttövoimien lisääntymisen näkökulmasta tärkeää on jakeluinfran kattavuus, joka paranee koko ajan.  Myös uusien täyssähkö- ja kaasuautojen mallivalikoima laajenee - eikä kannata unohtaa virastoltamme haettavaa etanoli- ja kaasuautojen muuntotukea, mikäli haluaa muuntaa käytetyn auton etanolilla tai kaasulla toimivaksi", Ampuja vinkkaa.

 Autotihein kunta Isokyrö, vähiten Helsingissä

 Eniten autoja kunnan väkilukuun suhteutettuna on viime vuoden lopussa ollut Isokyrössä, Säkylässä, Pyhärannassa, Miehikkälässä ja Vehmaalla. Vähiten autoja asukasmäärään verrattuna on  suurimmissa kaupungeissa: Helsingissä, Tampereella, Turussa, Espoossa ja Oulussa. Isokyrössä autoja oli tuhatta asukasta kohden 718, kun vastaava luku Helsingissä oli 329.

Tunnuslukuna käytetyissä tilastoissa on henkilöautojen määrä tuhatta asukasta kohti. Vertailuluvut on laskettu yhdistämällä Traficomin tilastotietoja Tilastokeskuksen väestörakennetietoihin. (Ulkoinen linkki)

 Autojen määrä maakunnittain tuhatta asukasta kohti 31.12.2018. Vaihteluväli 425-600, merkitty eri värisin ja kokoisin autosymbolein. Tiedot saatavilla Traficomin tilastotietokannasta. Uudellamaan autoista 1,7 prosenttia kulkee vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Uudellamaalla lehtisymboli.

Lisätietoja

Outi Ampuja
Johtava asiantuntija
outi.ampuja(at)traficom.fi
p. 0295 345 276

Ari Väisänen
Erityisasiantuntija
ari.vaisanen(at)traficom.fi
p. 0295 346 177