GPS-häiriöistä tehty havaintoja itärajan läheisyydessä poikkeuksellisen paljon

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on saanut poikkeamaraportoinnin kautta useilta ilma-aluksilta tietoja GPS-häiriöistä. Häiriöt ovat alkaneet viikonloppuna, ja ne jatkuvat edelleen. Tänään tiistaina usea ilma-alus on raportoinut GPS-signaalin häiriöistä Mikkeli-Jyväskylä-Kuopio-akselilla. Lisäksi liettulaisen Transavibaltikan kone ei ole päässyt kolmeen päivään lentämään Tallinnasta Savonlinnaan.

Traficom on pyytänyt maanantaina Fintrafficin lennonvarmistusta julkaisemaan lentoliikennetiedotteen (NOTAM) sen jälkeen, kun virasto on saanut havaintoja GPS-häiriöistä. Lentoliikennetiedote on tapa ilmoittaa lentäjille seikoista, jotka tulee huomioida lentoturvallisuudessa.

"Lentäminen on edelleen turvallista. Lentoyhtiöillä on toimintamenettelyt sellaiseen tilanteeseen, jos GPS-signaali häviää. Ilma-alus voidaan navigoida ja ohjata turvallisesti laskeutumaan muita järjestelmiä apuna käyttäen. Lennonjohto tukee ilma-aluksen ohjaamista laskeutumiseen käyttäen apunaan muita järjestelmiä", kertoo johtaja Jari Pöntinen.

Loppulähestymistä varten on olemassa perinteiset lähestymisjärjestelmät, joissa GPS-signaalia ei tarvita. Lentoyhtiöt tekevät omat päätökset siitä, onko operointi mahdollista, jos on tiedossa, että GPS-signaalissa on häiriöitä.

Traficom ei tiedä häiriön lähdettä. GPS-häiriöitä on vaikea havainta maan pinnalta. Häiriöt havaitaan helpommin ilma-aluksesta, ja ilmassa häiriö voi näkyä kaukanakin häiriölähteestä. GPS-häiriöt saattavat olla hetkellisiä ja paikallisia, jolloin niitä on vaikea todentaa jälkikäteen.

Traficom seuraa tilannetta ja kerää lisätietoja.

Lisätietoja

Traficomin mediapalvelu, p. 029 534 5648