Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Siirry hakuun

Liittymäsopimuksen päättymispäivän tarkastus tekstiviestitse vaikeutuu entisestään – nyt myös Telia heikentää palvelua

Teleyrityksillä on ollut 1.1.2022 lähtien velvollisuus tarjota kuluttajille mahdollisuus tarkastaa tekstiviestillä määräaikaisen matkaviestinverkon liittymäsopimuksensa päättymispäivä. Nyt Telia Finland Oyj (Telia) vaikeuttaa asiakkaidensa mahdollisuutta tarkastaa määräaikaisen sopimuksen päättymispäivä helposti ja välittömästi tekstiviestipalvelulla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Telia toimii lainvastaisesti, aivan kuten DNA Oyj (DNA) on toiminut jo aiemmin.

Kuluttajilla on ollut mahdollisuus tämän vuoden alusta tarkastaa määräaikaisen matkaviestinverkon liittymäsopimuksensa voimassaolo lähettämällä tekstiviesti SOPIMUS (tai ruotsiksi ABONNEMANG) numeroon 18321. Vastauksena hän saa välittömästi tekstiviestin, joka kertoo määräaikaisen sopimuksen päättymispäivän. Tekstiviestinä palautuu myös tieto, jos sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Kuluttaja voi hyödyntää palvelua, kun hän esimerkiksi saa toiselta teleyritykseltä kiinnostavan liittymätarjouksen ja harkitsee palveluntarjoajan vaihtamista. 

DNA toteutti liittymäsopimuksen tarkastuspalvelunsa tavalla, joka Traficomin näkemyksen mukaan ei ollut lainmukainen. Virasto antoi asiassa velvoittavan päätöksen, jonka tehosteeksi asetettiin uhkasakko. DNA valitti asiasta hallinto-oikeuteen, joka hylkäsi valituksen. Valitusluvan myöntäminen asiassa on parhaillaan DNA:n hakemuksen johdosta korkeimman hallinto-oikeuden arvioitavana.  

Telia muuttaa käytössään ollutta sopimustiedon tarkastuspalvelua lainvastaiseksi

Nyt myös Telia muuttaa sopimustiedon tarkastuspalvelua, eikä jo käytössä olleesta tekstiviestipalvelusta enää saa vastausta liittymän määräaikaisuudesta. Uudessa mallissa asiakas ohjataan ensisijaisesti tarkastamaan määräaikaisuustieto Minun Telia -palvelussa. Lisäksi käytössä ovat myös muut Telian myynti- ja asiakaspalvelukanavat. Perusteeksi muutokselle Telia on ilmoittanut, ettei palvelun toteutuksesta ole löytynyt yhtenäistä teknistä toteutustapaa operaattoreiden välillä, mikä on johtanut numeronsiirrettävyyden kilpailutilanteen vääristymiseen.

"Sopimustiedon tarkastuspalvelun tarkoituksena on edistää kilpailua tarjoamalla kaikille kuluttajalle ilmainen, helppo ja välitön tapa tarkastaa määräaikaisen liittymäsopimuksensa voimassaolo. On valitettavaa, että asiakkaiden oikeutta tarkastaa sopimuksensa päättymispäivä heikennetään myös Telialla", toteaa ylijohtaja Jenni Eskola

Virasto valvoo, että teleoperaattorit toimivat palvelun osalta lain edellyttämällä tavalla. 

Mitä seuraavaksi? 

Traficom tulee käynnistämään valvontapäätösmenettelyn myös Teliaa kohtaan, koska yhtiö Traficomin näkemyksen mukaan rikkoo lakia ja määräystä.