Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Siirry hakuun

Muutettu määräys: Ilmaliikenteen hallinta- ja lennonvarmistuspalvelujen tarjontaa koskevat säännöt (ANS M1-1)

Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on 6.9.2021 antanut muutetun määräyksen ANS M1-1, Suomessa sovellettavat ilmaliikenteen hallinta- ja lennonvarmistuspalvelujen tarjontaa koskevat säännöt. Muutokset tulevat voimaan seuraavana päivänä 7.9.2021, mutta osaa niistä aletaan soveltaa vasta 27.1.2022 alkaen eli samaan aikaan kun taustalla oleva EU-asetus tulee sovellettavaksi.

Muutokset johtuvat EU-asetuksesta 2020/469. Siinä annetaan toimivaltaiselle viranomaiselle mahdollisuus määrätä toisin tietyistä ilmaliikennepalvelun tarjoajia koskevista organisaatio- ja teknisistä vaatimuksista tai täydentää niitä kansallisella tasolla. Lisäksi toimivaltaiselle viranomaiselle annetaan tehtäväksi määrittää lentomenetelmäsuunnittelussa käytettävät suunnittelukriteerit. Ne on tässä määräyksessä määritelty viitaten ICAOn asiakirjoihin ICAO Doc 8168 (PANS-OPS) ja ICAO Doc 9905 (RNP AR).

Lentomenetelmäsuunnittelu muuttuu EU-asetuksen 2020/469 myötä luvanvaraiseksi toiminnaksi 27.1.2022 alkaen. Traficom voi ottaa vastaan ja käsitellä lentomenetelmien hyväksyntää koskevia hakemuksia määräyksen voimaantulopäivästä alkaen, mutta menetelmien hyväksyntöjä voidaan myöntää aikaisintaan 27.1.2022. Lähtökohtana kuitenkin on, että lentomenetelmät suunnitellaan edellä mainittujen ICAO-asiakirjojen mukaisesti, jolloin menetelmälle ei tarvita erillistä hyväksyntää. Samoin lentomenetelmäsuunnittelijan hyväksyntää voi hakea etukäteen, mutta se voi tulla voimaan aikaisintaan 27.1.2022.

Lisätietoja:

erityisasiantuntija Jani Luiro, jani.luiro(at)traficom.fi, puh. 029 534 5140
ylitarkastaja Jouko Ranta, jouko.ranta(at)traficom.fi, puh. 029 534 5044
lakimies Leila Iikkanen, leila.iikkanen(at)traficom.fi, puh. 029 534 6039