Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Päivän pykälä -ohjelmassa pureudutaan uuden tieliikennelain kiinnostavimpiin muutoksiin – kuuntele jaksot RadioPlaystä

Päivän pykälä -ohjelma paneutuu uuteen tieliikennelakiin. Kymmenosaisessa sarjassa käydään läpi 1.6.2020 voimaan tulevan uuden tieliikennelain keskeiset ja mielenkiintoiset muutokset.

Kuvituskuva: Päivän pykälä -ohjelma

”Kokosimme kansalaisia askarruttavat kysymykset uudesta tieliikennelaista yhteen ja hieman taustoitimme niihin liittyviä asioita. Näin kuulijat saavat, paitsi tiedon siitä mikä muuttuu, niin myös taustainfoa siitä miksi tällainen muutos on tullut ja mitä kaikkea sillä tavoitellaan”, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, joka on ollut mukana tekemässä Päivän pykälä -sarjaa. ”Uskon, että juuri podcast toimii hyvänä kanavana jakaa tietoa lakimuutoksesta. Jaksot ovat kuunneltavissa silloin kun se itselle parhaiten sopii. Joko jakso kerrallaan tai vaikkapa kaikki kymmenen osaa kerralla”, jatkaa Pohjonen. Jussin kanssa äänessä ovat Radio Nova liikenteessä -ohjelmasta tutut Jussi Halli ja Antti Haajanen.

Myös Bauer Median digitaalisen palvelun RadioPlayn tuotepäällikkö Kirsi Takala on innostunut: ”Liikenneasiat ovat aina olleet meille tärkeitä Bauer Median kanavilla, etenkin Radio Novassa. Podcast-sarja hyvä keino lisätä ihmisten tietoisuutta uudesta laista. Tekijätiimillä oli hauskaa ohjelmaa nauhoitettaessa ja hyvä fiilis välittyy varmasti myös kuulijoille”.

Päivän pykälä -jaksot RadioPlayssä

Jakso 1: Ajon estäminen päihtymyksen vuoksi (Ulkoinen linkki). Uuden tieliikennelain mukaan ajaminen voidaan estää, vaikka testin perusteella ei olisi syyllistynyt rattijuopumukseen. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Jakso 2: Valot (Ulkoinen linkki). Sumuvalot, takavalot, huomiovalot, päiväajovalot, polkupyörän takavalo. Miten käyttää ajovaloja oikein ja lainmukaisesti? Minkälaisiin tuikkuihin tulee pyöräilijän varustautua? Jaksossa kaikki tämä sekä myös hätävilkun käyttämiseen liittyvä lakimuutos.

Jakso 3: Pyöräily vastakarvaan yksisuuntaisella (Ulkoinen linkki). Kyllä. Sekin on mahdollista uuden tieliikennelain mukaan. Mutta millä edellytyksillä näin voidaan toimia? Miten kaksisuuntainen pyöräily yksisuuntaisella tiellä merkitään? Miksi tällaiselle mahdollisuudelle on tarve ja missä tätä mahdollisuutta eniten tarvitaan?

Jakso 4: Pysäköinti tien vasempaan reunaan – sallittua (Ulkoinen linkki). Keskieurooppalainen käytäntö tien vasempaan reunaan pysäköinnistä rantautuu Suomen taajamiin 1.6. Onko luvassa vaarallisia syöksyjä kaistojen yli vapaille pysäköintipaikoille? Pysäköinnin alkamisajan voi kesäkuun alusta, vaikka raapustaa kynällä paperille.

Jakso 5: Ajoratamaalaukset – keltainen valkoiseksi (Ulkoinen linkki). Uusi tieliikennelaki muuttaa ajoratamaalauksia totutusta keltaisesta valkoiseen. Mitkä syyt löytyvät muutoksen taustalta? Saneleeko raha muutoksen vai mikä? Myös keskiviivan voi uuden lain mukaan korvata kaksoiskeskiviivalla.

Jakso 6: Tiukentuvat ja löystyvät talvirengasvaatimukset (Ulkoinen linkki). Talvirengasvaatimukset irtaantuvat vihdoin kalenterin ikeestä. Sää ja keli määrittelevät uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaiden käytön. Jaksossa selviää muun muassa mikä on sään ja kelin ero sekä miksi Traficomin Jussi Pohjonen on tykästynyt juuri tähän lakimuutokseen?

Jakso 7: Uudet liikennemerkit vol 1 (Ulkoinen linkki). Uusi tieliikennelaki tuo tienvarsille uusia liikennemerkkejä. Syynissä tässä jaksossa vähimmäisnopeus- ja vähimmäisnopeus päättyy-merkki sekä ajokaistojen yhdistyminen- ja nastarenkailla ajo kielletty- merkit. Mihin ja miksi kyseisiä liikennemerkkejä on ilmestymässä, siihen saadaan nyt tolkku.

Jakso 8: Uudet liikennemerkit vol 2 (Ulkoinen linkki). Onnea polkupyöräilijät! Uusi tieliikennelaki tuo katujen ja teiden varsille useita uusia liikennemerkkejä liittyen polkupyöräilijöihin. Uusina tulokkaina ”pyöräsuojatie”, pyöräkaista ja pyöräkatu. Mitkä ovat näiden merkkien pääasialliset tehtävät?

Jakso 9: Uusi risteyksen jättösääntö (Ulkoinen linkki). Tässä jaksossa käsitellään uutta liikennesääntöä, jonka mukainen käyttäytyminen on jo nykyisin risteyksissä hyvin yleistä. Risteyksestä saa 1.6. alkaen poistua sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen, jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja.

Jakso 10: Ennakoi toisten tienkäyttäjien toimintaa (Ulkoinen linkki). Valmistaudu ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa! Uuden tieliikennelain pykälä 4 velvoittaa siihen 1.6. alkaen. Kyse on ennakointivelvollisuudesta. Kuulostaa ehkä itsestäänselvyydeltä, mikä siis tässä on niin mullistavaa? Miksi lainsäätäjä on halunnut kirjata tämän lakiin?

Kuuntele kaikki jaksot RadioPlaysta. (Ulkoinen linkki)       

#tieliikennelaki2020               

Lisätietoja     

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, jussi.pohjonen(at)traficom.fi, p.029 534 5310. Twitterissä @JussiPohjonen (Ulkoinen linkki)