Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Jakso 2: 5G muuttaa mediaa ja viihdettä

5G muuttaa mediaa ja viihdettä, kuvassa kolme henkilöä jotka ovat äänessä podcastin toisessa jaksossa

Kuvassa 5G-podcastien juontaja Alina Koskela, Traficomin Markus Mettälä ja Telian Esa Kling. Jaksossa myös Inez Median Miika Suvanto. Kuuntele, miten fyysinen ja digitaalinen maailma yhdistyvät voimakkaiksi elämyksiksi ja yhteisöllisyydeksi niin mediassa kuin viihteessä.

5G muuttaa mediaa ja viihdettä palveluna ja liiketoimintana. Kuvan laatu ja tiedonsiirtonopeus paranevat merkittävästi ja viiveet pienenevät. Katsoja voi räätälöidä palvelun itselleen sopivaksi.

Lisätty todellisuus ja keinotodellisuus vievät meidät sisään vaikkapa jääkiekko-otteluihin. Katsoja voi voi valita useita nopeita kuvavirtoja ja seurata samaan aikaan muita pelejä tai itselle kiinnostavia pelaajakortteja. Television ja katsojan välille voidaan rakentaa kaksisuuntainen yhteys, jonka pohjalta sisältö rakentuu. Pelaamiseen voi mennä mukaan pelaajana tai katsojana. Virtuaalimatkailun avulla pääsee hiekkarannoille ja vuorenhuipuille, kun haluaa irti reaalimaailmasta. Lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden käyttäjänä digisukupolvi haluaa elämyksellisyyden kaikkeen vapaa aikaan, elämyksiä luodaan ja jaetaan itse.

Suomessa on jo rakennettu 3,5 gigahertsin radiotaajuuksille 5G-verkkoja ja 26 gigahertsin taajuuksia jaetaan 5G-käyttöön tänä vuonna. Standardointia tehdään vielä. Ohjelmistokehitys on jo meneillään ja jatkuu edelleen. Ensimmäisiä päätelaitteita on käyttäjien saatavilla ja valikoima kasvaa markkinoilla.

Yhteistyötä tarvitaan vielä lisää, jotta päästään vauhdilla eteenpäin. Uusien 5G-verkkojen ja kokeilujen myötä syntyy uutta liiketoimintaa ja uusia palveluita. Ovia avautuu isoille ja pienille toimijoille. Toimintamallitkin uudistuvat. Kaikki ei ole vielä huomenna valmista. Vasta tulevaisuus näyttää, missä kaikessa oivallamme 5G:tä hyödyntää. 

Päivitetty