Suomalaisten tyytyväisyys postipalveluihin edelleen hyvällä tasolla

Suomalaiset kuluttajat olivat edelleen varsin tyytyväisiä postipalveluihin vuonna 2020. Tyytyväisyydessä ei tapahtunut suuria muutoksia edellisiin vuosiin.

Kuluttajien tyytyväisyydessä postipalveluihin ei tapahtunut suuria muutoksia edellisiin vuosiin verrattuna. Erityisen tyytyväisiä suomalaiset olivat posti- ja kirjelaatikoiden sijaintiin sekä pakettipalveluiden ja toimipisteiden sijaintiin. 

Vähiten tyytyväisiä suomalaiset olivat kirjeiden kulkunopeuteen ja postimerkin hintaan. 

Vastausten keskiarvo oli kolme, asteikolla 0-4. Keskiarvon alle jäi tyytyväisyys koskien postipaketin ja kirjepostimerkin hintaa, kirjeiden kulkunopeutta sekä jakelun toimitusvarmuutta ja -luotettavuutta. Keskiarvon tai sen yli menevän arvosanan sai tyytyväisyys postipaketin kulkunopeuteen, postitoimipisteen etäisyyteen, postipakettien jättö- tai noutopisteen etäisyyteen sekä kirje- ja postilaatikon etäisyyteen.

Suomalaisten tyytyväisyyttä postipalveluihin on selvitetty vuosittain tehdyillä kuluttajatutkimuksilla. Tutkimukseen on haastateltu 1000 suomalaista ja sen on toteuttanut TNS Kantar. Haastattelut tehtiin pääosin marraskuussa 2020. 

Lisätietoja

Viestintämarkkina-asiantuntija Sami Vilvala, p. 0295 390 624, sami.vilvala@traficom.fi

Tarkemmat tiedot sekä vertailutietoa edellisvuosiin voit tarkastella alla olevasta tutkimuksesta.