Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Televisio-ohjelmien mainontaa säännellään katsojan oikeuden turvaamiseksi - Traficomilta päivitetty ohjeistus

Televisiomainontaa koskevien säännösten tarkoituksena on erottaa kaupallinen aineisto muusta ohjelmistosta ja mahdollistaa samalla toimiva mainonnan raamitus kaupallisille tv-toimijoille. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on päivittänyt televisio-ohjelmissa toteutettua mainontaa, sponsorointia ja tuotesijoittelua koskevaa ohjeistustaan mainontasääntelyssä tapahtuneiden muutosten vuoksi. Ohjeiden avulla Traficom huolehtii valvonnan ohella katsojien oikeuksien toteutumisesta lisäämällä tietoa mainonnan sääntelystä.

Television katsojalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Tv-markkinoinnin on oltava selkeästi tunnistettavissa, eikä kaupallisia viestejä saa piilottaa muuhun viestintään. Traficom huolehtii tästä katsojien oikeuden toteutumisesta. Laki säätelee myös mainosten kestoa ja sijoittelua. Tavoitteena on ohjelmiston eheyden turvaaminen, lasten suojaaminen ja sen varmistaminen, että varsinaiselle ohjelmatoiminnalle jää riittävästi aikaa. Samalla mahdollistetaan se, että kaupalliset televisiotoimijat voivat suunnitella toimintaansa joustavasti. 

Merkittävin vuoden 2021 alusta voimaantullut muutos koski mainosaikarajoituksia. Televisiomainonnan mainossääntelyä kevennettiin ja joustavoitettiin siten, että kaupallisille televisiotoimijoille annettiin enemmän liikkumavaraa mainosten sijoittelussa. Tuntikohtaiset mainonnan määrän rajoitukset poistuivat ja nyt mainosten sekä teleostoslähetysten osuus ei saa ylittää 20 prosenttia klo 6.00–18.00 ja klo 18.00–24.00 välillä. 

Mainontaohjetta on valmisteltu yhteistyössä tv-toimialan kanssa ja toimijoita on kuultu valmistelun yhteydessä. Päivitetty ohje korvaa aiemmin mainonnan kestosta ja sijoittelusta annetun ohjeen sekä ohjeen tuotesijoittelusta ilmoittamisesta ja sponsoritunnisteiden sisällöstä. Ohjetta sovelletaan myös tilausohjelmapalveluiden ohjelmiin pois lukien mainosaikarajoitukset.

Traficom ohjaa ja valvoo sähköisen viestinnän palvelulaissa säädettyjen mainonnan rajoitusten noudattamista. Kuluttajamainonnan yleisviranomaisena toimii kuluttaja-asiamies.

Lisätietoja

Laki sähköisen viestinnän palveluista (Ulkoinen linkki) 917/2014 (26 luku)

Lakimies Eliisa Reenpää, p. 0295 390 418 , eliisa.reenpaa@traficom.fi

Lakimies Sari Tujunen, p. 0295 390 336, sari.tujunen@traficom.fi