Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Siirry hakuun

Virtuaalivaijeri parantaa turvallisuutta – Traficomilta uusi määräys lossin ohjauslaitteista

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on antanut määräyksen lossin ohjausköydestä ja sitä korvaavasta ohjauslaitteistosta. Siinä määritellään liikenteen turvallisuuden kannalta keskeiset vaatimukset lossin perinteiselle ohjausköydelle ja sitä korvaavalle ns. virtuaalivaijerille. Määräyksen tavoitteena on varmistaa lossiliikenteen turvallisuus.

Määräyksellä määrätään vaatimukset lossin ohjausköydelle ja sitä korvaavalle muulle ohjauslaitteistolle. Lisäksi määrätään muun ohjauslaitteiston hyväksyntämenettelystä. Traficom on lossin muun ohjauslaitteiston hyväksyntäviranomainen. Määräys varmistaa yhtenäisen turvallisuustason ohjauslaitteistolle jokaisessa maantielossissa.

"Määräys mahdollistaa jatkossa lossin ohjausköyden korvaavan ohjauslaitteiston kattavamman käyttöönoton eli niin sanotun virtuaalivaijerin käytön. Virtuaalivaijeri edistää lossiliikenteen turvallisuutta, taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Sille on määritelty toiminnalliset vaatimukset, jotka pitävät lossin reitillään kaikissa olosuhteissa", kertoo Aleksi Uttula.

Käyttöönotto vähentää lossiväylän kanssa risteävällä väylällä liikennöiville aluksille koituvaa riskiä vaijerin poistuessa välistä sekä jäätävistä olosuhteista aiheutuvaa onnettomuusriskiä. Perinteiseen ohjausköyteen verrattuna ohjauslaitteiston huollon tarve vähäisempi. Lisäksi sen käyttöönotolla on positiivisia ympäristövaikutuksia. Virtuaalivaijeri aiheuttaa vähemmän lauttaväylän eroosiota verrattuna perinteiseen ohjausköyteen, ja lossin energiankulutus pienenee.

Määräys astui voimaan 16.9.2022.

Lisätietoja

erityisasiantuntija Sten Sundberg, sten.sundberg@traficom.fi , p. 029 534 6463