Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

ADAS - eCall-hätäviestijärjestelmä

Yleiseurooppalaisen autojen hätäviestijärjestelmä eCallin tavoitteena on varmistaa, että onnettomuuden tapahduttua hätäkeskus saa välittömästi tiedon onnettomuudesta, sen sijaintipaikasta ja muutamista oleellisista tiedoista, joita pelastuslaitos tarvitsee.

Näin eCall toimii

Kun auto on antureidensa avulla tunnistanut törmäyksen, autossa oleva eCall-laite soittaa automaattisesti hätänumeroon 112 ja avaa puheyhteyden ajoneuvossa olevien henkilöiden ja hätäkeskuksen välille. 

Puhelu ohjautuu lähimpään hätäkeskukseen. Lisäksi laite lähettää hätäkeskukseen tietoja, kuten onnettomuuspaikan koordinaatit, ajoneuvon suunnan ja ajoneuvon yksilöintitiedot. 

Hyvä tietää

Tarvittaessa voit käynnistää hätäpuhelun myös käsin painamalla auton eCall-painiketta. Monissa autoissa tämä löytyy katosta, taustapeilin läheltä ja siinä lukee SOS. Painiketta ei saa kuitenkaan painaa kuin todellisessa hätätilanteessa!

Osassa ajoneuvoista voi valita, yhdistyykö puhelu SOS-painikkeesta hätäkeskukseen vai ajoneuvovalmistajan omaan palvelukeskukseen, josta voi saada apua myös muissa kuin hätätilanteissa. Älä selvitä tätä kokeilemalla, vaan varmista oman autosi käyttöohjeesta, miten tämä tapahtuu omassa autossa. 

ADAS - näkymätön apukuski: Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja eCall-järjestelmä

Tutustu Joanna Kuvajan kanssa eCall-järjestelmän toimintaan. (Huomioithan, että kun siirryt YouTuben sivuille, sillä on omat käytäntönsä evästeistä ja yksityisyydensuojasta.)
Joanna Kuvaja
Päivitetty