Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Jo joka 13. liikenteessä oleva henkilöauto on ladattava

Liikenteen sähköistyminen eteni kovaa tahtia. Vuoden 2023 syksyllä ladattavien henkilöautojen määrä ylitti 200 000. Nykyisellä kasvutahdilla 2024 juhannusliikenteessä on yli 100 000 täyssähköautoa ja ladattavia on yhteensä noin 250 000. Vuonna 2023 liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä nousi jälleen.

Vuoden 2023 lopussa Suomen liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä oli 2 756 015. Tämä on 0,6 % enemmän kuin edellisenä vuonna, jatkaen henkilöautojen määrän tasaisen kasvun trendiä viimeisen kymmenen vuoden ajan. "Kasvu johtuu pääasiassa siitä, että uusia autoja on rekisteröity ja käytettyjä autoja on tuotu maahan enemmän kuin mitä autoja on poistettu liikennekäytöstä tai poistunut rekisteristä", kertoo Traficomin johtava asiantuntija Juha-Pekka Konttinen.

Sähköautoja liikenteessä enemmän kuin koskaan

Vuonna 2023 Suomessa todistettiin ennätyksellinen kasvu ladattavien henkilöautojen määrässä, kun liikennekäyttöön rekisteröitiin yhteensä 69 940 ladattavaa henkilöautoa. Tästä määrästä 38 873 oli täyssähköautoja ja 31 067 ladattavia hybridejä.

Vuoden 2023 lopulla liikenteessä olevista henkilöautoista 8 % oli ladattavia. "Kun otetaan huomioon myös muut vaihtoehtoiset käyttövoimat, kuten kaasu- ja etanoliautot, vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus koko autokannasta nousi 9 prosenttiin", tarkentaa Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja. "Tämä merkitsee 42 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna, mikä osoittaa selkeän suunnan kohti monipuolisempia ja ympäristöystävällisempiä käyttövoimavoimia", jatkaa Ampuja.

Bensiini- ja dieselkäyttöiset autot ovat edelleen yleisimpiä, mutta niiden osuus autokannasta väheni edellisvuoteen verrattuna kaksi prosentti. Bensiiniautoja oli liikenteessä 66 % ja dieselautoja 25 %. Erityisesti dieselkäyttöisten autojen määrä on vähentynyt suhteellisesti huomattavasti enemmän, mikä viittaa vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvavaan suosioon.

Liikennekäytössä olevat henkilöautot 2022-2023

Käyttövoima

31.12.2022

31.12.2023

Muutos

Osuus 31.12.2022

Bensiini

1 851 355

1 820 926

-1,6 %

66,1 %

Diesel

719 927

695 233

-3,4 %

25,2 %

Sähkö

44 889

83 762

86,6 %

3,0 %

Ladattava bensiinihybridi

98 353

128 564

30,7 %

4,7 %

Ladattava dieselhybridi

5 686

6 542

15,1 %

0,2 %

Kaasu

15 622

16 402

5,0 %

0,6 %

Etanoli

4 478

4 502

0,5 %

0,2 %

Muut

84

85

1,2 %

0,0 %

Yhteensä

2 740 393

2 756 015

0,6 %

100,0 %

Autot Suomessa Euroopan keskiarvoa vanhempia

Vuoden 2023 lopulla liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä Suomessa oli 12,8 vuotta, mikä on noin vuoden korkeampi kuin Euroopassa keskimäärin. 

Suomessa henkilöautot romutetaan keskimäärin yli 22 vuoden iässä, ja autojen romutusikä on viime vuosina ollut nousussa. Viime vuonna henkilöautoja romutettiin 62 000 henkilöautoa. Viimeisen viiden vuoden aikana maassamme on vuosittain romutettu keskimäärin hieman yli 75 000 autoa.

Lisätietoja:

Maakuntakohtaiset tilastot löydät Tieto.Traficom-sivustolta (Ulkoinen linkki)

Tilastotietokanta - liikennekäytössä olevat ajoneuvot (Ulkoinen linkki)

Uusien erikäyttövoimilla toimivien henkilöautojen elinkaarisia kasvihuonekaasupäästöjä voit vertailla Henkilöautojen kustannus ja päästölaskurilla (Ulkoinen linkki).